25 april 2024

Archief voor november 2019

Laten type Ia supernovae ons zien dat donkere energie niet bestaat?

In 2011 wonnen Saul Perlmutter, Adam Riess en Brian Schmidt de Nobelprijs voor de natuurkunde, omdat ze met hun teams onafhankelijk van elkaar in 1998 hadden ontdekt dat het heelal versneld uitdijt. Met CCD camera's hadden ze in de jaren negentig type Ia supernova waargenomen, dat zijn witte … [Lees meer...]

Zeer zwaar stellair zwart gat in het Melkwegstelsel ontdekt

Sterrenkundigen schatten het aantal zwarte gaten in ons Melkwegstelsel op zo'n 100 miljoen. Allemaal 'stellaire' zwarte gaten, ontstaan doordat zware sterren aan het einde van hun leven in een supernova-explosie hun buitenlagen wegblazen en hun kern implodeert tot zwart gat. Eén uitzondering op die … [Lees meer...]

Reusachtige stoftorens op Mars bieden meer inzicht in Marsweer

Een wetenschapsteam van NASA's JPL, de Hampton Universiteit en ruimte-instituten uit San Diego en Colorado heeft onderzoek gedaan naar de grote Mars stofstormen. De planeetwijde stofstorm die Mars in 2018 teisterde en die de Opportunity-rover van NASA fataal werd, blijkt nieuwe inzichten te geven in … [Lees meer...]

Astrofysici modelleren ’tweeling’ Aarde in binair Alpha Centauri systeem

Een onderzoeksteam van het Georgia Institute of Technology heeft in het kader van NASA's Exobiology Program een theoretische tweeling van de aarde gemodelleerd in een binair stersysteem i.c. Alpha Centauri. Het onderzoek onthulde dat zo een 87% van de exo-aarden die men in binaire systemen zou … [Lees meer...]

Jupiter’s Grote Rode Vlek is helemaal niet aan het verdwijnen

De laatste jaren zijn zowel door sterrenkundigen als door amateur-astrofotografen foto's van de Grote Rode Vlek van Jupiter gemaakt die duidelijk lieten zien dat de vlek, die al honderden jaren in de equatoriale zone op Jupiter als een enorme storm woedt, in omvang afneemt, dat 'ie lijkt uiteen te … [Lees meer...]

Superzwaar zwart gat ontdekt dat tot een recordafstand stervorming stimuleert

Gebruikmakend van een aantal telescopen in de ruimte en op aarde hebben sterrenkundigen in een ver verwijderd sterrenstelsel een superzwaar zwart gat ontdekt die tot een recordafstand de vorming van sterren stimuleert. En da's best bijzonder, want in de meeste gevallen werken superzware zwarte gaten … [Lees meer...]

Nederlandse antennes uitgerold achter de maan

De drie antennes van de Nederlands-Chinese radiotelescoop die achter de maan hangt, zijn uitgerold. Dat heeft het Nederlandse team vandaag officieel bekendgemaakt. De Netherlands-China Low Frequency Explorer (NCLE) hing meer dan een jaar in de ruimte te wachten. Dat was langer dan oorspronkelijk … [Lees meer...]

Rondom superzware zwarte gaten kunnen duizenden exoplaneten draaien

Dat planeten rondom sterren draaien weten we al - we kennen inmiddels meer dan vierduizend exoplaneten bij andere sterren. Maar ze blijken ook om exotische objecten te kunnen draaien. Onderzoek van een Japans team van sterrenkundigen heeft namelijk laten zien dat het goed mogelijk is dat er rondom … [Lees meer...]

AstroTweets van de Week

De plek op de maan waar de Chinese Longjiang-2 insloeg is gevonden door NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter. #Longjiang2 Impact Site Found! Through a careful comparison of pre-existing images, the #LROC team was able to locate a new impact crater, a distance of only 328 meters from the estimated … [Lees meer...]

Is de ruimte in het heelal nou vlak of toch gekromd?

Toen in 2018 de definitieve gegevens van de Europese Planck missie werden gepubliceerd, de ruimteverkenner die de kosmische microgolf-achtergrondstraling had bestudeerd (Engels: CMB), waren de meeste sterrenkundigen ervan overtuigd dat de ruimte in het heelal vlak is (Engels: flat). Dat betekende … [Lees meer...]