De geplande mislukte lancering vanaf het historische lanceerplatform 39A op NASA’s Kennedy Space Center in Florida van de crew Dragon capsule van SpaceX – de zogeheten In-flight abort test – is geslaagd. Met die capsule moeten later dit jaar astronauten naar het internationale ruimtestation ISS worden gebracht, maar voor het zover is moest de Dragon eerst deze testvlucht doorstaan van de opdrachtgever, de NASA. De Dragon zou niet bij het ISS arriveren, zo was vantevoren al bekend. Door de lancering te laten mislukken kon SpaceX de systemen testen die de astronauten in veiligheid moeten brengen als tijdens de lancering iets fout gaat. Een geslaagde In-flight abort test is een harde voorwaarde van de NASA om astronauten te mogen vervoeren. De noodprocedures van de Dragon werkten vandaag uitstekend, dus de test lijkt geslaagd voor SpaceX, het bedrijf van Elon Musk. Later dit jaar zal ook Boeing zo’n ‘mislukte testlancering’ moeten uitvoeren met z’n Starliner capsule, die ook astronauten naar het ISS moet brengen – een eerdere testvlucht in december mislukte echt.
Tachtig seconden na de lancering begon een noodscenario waarbij de raketmotoren werden uitgezet, waarna software de stuwraketten van de Crew Dragon-capsule in werking stelde. Die brachten de capsule waarin twee poppen een bemanning nabootsten, in veilige afstand van de Falcon 9 draagraket.
De Dragon ging daarna verder de dampkring in tot op een hoogte van 40 kilometer, waarna hij, bevrijd van zijn ontsnappingsraketten, aan de afdaling begon. Uiteindelijk kwam de capsule, hangend aan oranjewitte parachutes, met geringe snelheid negen minuten na de lancering in zee, op zo’n 30 kilometer van de kust van Cape Canaveral. Daar lag een reddingsteam klaar om de capsule te bergen. Bron: NASA Spaceflight.
Je zegt: “Later dit jaar zal ook Boeing zo’n ‘mislukte testlancering’ moeten uitvoeren met z’n Starliner capsule, die ook astronauten naar het ISS moet brengen.”
Ik dacht zelf dat dat niet klopt, dus ik heb het nog even gebprobeerd op te zoeken, maar ik kom nergens tegen dat Boeing ook een in-flight abort test moet doen.
Ik denk dat ik dat zelf al eens een jaar (of twee) geleden gehoord heb en dat ik toen al vond dat dat best oneerlijk is.
Waarom SpaceX wel en Boeing niet.
Zeker als je nu beziet dat de beide tests die Boeing moest doen niet 100% goed verlopen zijn.
– Bij de pad abort test op 4 november 2019 gingen niet alle parachutes open.
– Bij de orbital flight test liep de systeemklok 11 uur achter waardoor de orbit insertion burn mislukte.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing_Starliner
Ik heb het eerlijk gezegd ook nergens gelezen, maar het was meer een aanname van mij: als de crew Dragon capsule van SpaceX deze test moet ondergaan, dan zal de crew Starliner van Boeing die ook vast moeten ondergaan. Ik zou het vreemd vinden als de Starliner een andere behandeling zou krijgen dan de Dragon.
Washington post 9 jan 2020: “As it probes why Boeing’s Starliner spacecraft suffered a serious setback during a flight test last month that forced the cancellation of its planned docking with the International Space Station, NASA faces a high-stakes dilemma: Should the space agency require the company to repeat the uncrewed test flight or allow the next flight to proceed, as originally planned, with astronauts aboard?
The answer could have significant ramifications for the agency — and put astronauts’ lives on the line. Forcing Boeing to redo the test flight without anyone aboard would be costly, possibly requiring the embattled company, already struggling from the consequences of two deadly crashes of its 737 Max airplane, to spend tens of millions of dollars to demonstrate that its new spacecraft is capable of meeting the space station in orbit.”
Link:https://www.washingtonpost.com/technology/2020/01/09/after-mishap-with-boeing-spacecraft-nasa-faces-dilemma/
Tja, als Boeing-medewerkers zelf al zeggen dat ze hun eigen familie niet in een 737 MAX zouden laten vliegen, dan zou ik als astronaut never nooit niet in een ruimtevaartuig van dat merk stappen als dat zelfs niet eens aan de eisen hoeft te voldoen waar de concurrentie wel aan moet voldoen. Dan is het niet een kwestie of er een dodelijk ongeluk zal gaan gebeuren met de Starliner, maar wanneer.
Bron: https://nos.nl/artikel/2318043-boeing-medewerkers-waren-al-bezorgd-ontworpen-door-clowns.html
Groet,
Gert (Enceladus)
“Tja, als Boeing-medewerkers zelf al zeggen dat ze hun eigen familie niet in een 737 MAX zouden laten vliegen, dan zou ik als astronaut never nooit niet in een ruimtevaartuig van dat merk stappen als dat zelfs niet eens aan de eisen hoeft te voldoen waar de concurrentie wel aan moet voldoen.
https://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/algemene_semantiek/retorica_trucs.htm
“Dan is het niet een kwestie of er een dodelijk ongeluk zal gaan gebeuren met de Starliner, maar wanneer.
Angstopwekking
Een glaszuivere emotionele truc, omdat angst misschien wel de meest basale emotie is: “We moeten de Russen aanvallen, want anders vallen ze ons aan” (gedurende vijftig jaar in de internationale politiek de meest gebruikte retorische truc).
Waar het om gaat is dat SpaceX aan strenge veiligheidstest moet voldoen en Boeing niet. En dat terwijl bewezen is dat Boeing het tegenwoordig niet zo nauw meer neemt met de veiligheid. Zelfs zo zeer, dat het eigen personeel daar zeer duidelijk over is. Dat mag jij ‘angstopwekking’ noemen, ik noem het gewoon verontwaardiging.
Groet,
Gert (Enceladus)
Het is puur een financiële kwestie anders had NASA zeker aangedrongen op meer in-flight simulaties. Ze hebben natuurlijk heel veel ervaring met de STS missies waarvan helaas twee met fatale afloop (Challenger 1986/ Columbia 2003). Er gaat namelijk altijd wel iets mis en het succesvol initiëren van verschillende noodprocedures moet ervoor zorgen dat de gevolgen niet catastrofaal worden. Tijdens het lanceren van STS-51-F leek er een zeer serieus euvel aan de hand volgens de sensoren en het was de prompte inzicht en assertiviteit van de vluchtleiding die door de ‘fake news’ heen heeft kunnen kijken en de werkelijke toestand zeer snel bij elkaar heeft gepuzzeld om een beslissing te kunnen nemen. Die beslissing (om de juiste procedure te starten) pakte goed uit albeit werd toen de shuttle in een lager dan geplande orbit gebracht en kon de missie toch voor het grootste deel worden doorgezet zonder rampzalige gevolgen. De toenmalige booster engineer, een vrouw, heeft na afloop een prijsje gekregen voor haar heldendaad. Op YouTube kan je de clips bekijken hoe zoeits in zijn werk gaat. Met het geluid uit heb je helemaal niets door tot pas na afloop. Er worden in de comment sectie ook dingen uitgelegd als ‘limit to inhibit’, Abort To Orbit (ATO) etc.
Een paar fataliteiten vlak achter elkaar en je hebt geen draagvlak meer bij het publiek. Dat is niet goed voor de wetenschap en is dus men zeer bedachtzaam vandaar de soortgelijke tests nu met de capsules.
Het zou niet de eerste keer zijn. De STS 1 (eerst Rockewell, later Boeing), met als bemanning John Young en Bob Crippen, was destijds een ‘first’, NASA besloot direct een bemande testvlucht te maken. Op 12 april 1981, en ik citeer uit Young’s biografie: “It was also the first time that NASA had ever ventured to launch a manned space vehicle without a prior unmanned powered test flight involving the same vehicles.” En dat nog wel met deels vaste brandstof raketten in combinatie met bemanning. Voormalig NASA hoofd Mike Griffin noemde het ‘The boldest test flight in history.’, 2000 trainingsuren in twee verschillende simulatoren, en dat was het. Dit alles vanwege de exorbitante ontwikkelingskosten van de shuttle.
Over Boeing gesproken, wat een fijn bedrijf is dat toch (NOT!): https://nos.nl/artikel/2319514-ovv-rapport-over-crash-turkish-airlines-afgezwakt-na-druk-uit-vs.html
Groet,
Gert (Enceladus)