Musk gaf ooit aan zichzelf als een soort ‘industrialist’ te zien met als ultieme doel ‘making life multi-planetary’. De mens als een interplanetaire bewoner van de ruimte. Hij stelt dat al zijn activa – Tesla, Solar City enz. – uitsluitend bedoeld zijn om SpaceX te financieren: “The main reason I’m personally accumulating assets is in order to fund this,” aldus in het artikel, en vervolgde “So I really don’t have any other motivation for personally accumulating assets other than to be able to make the biggest contribution I can to making life multi-planetary.” Dit is duidelijk. De groep zeer rijke avonturiers die zich een Marsvlucht, van om en nabij de 500.000 USD is de schatting, sowieso al zou kunnen veroorloven is een beperkte groep en de opbouw van zo een stad vergt het nodige kapitaal en mankracht. Maar recent liet Musk zich dus uit over een leensysteem voor een Mars avontuur. Het komt er op neer dat met deze leenregeling Mars kolonisten het bedrag met werk aan de stad hun ticket- en verblijf kunnen afbetalen. En dan als dit afbetaald is kun je je misschien een eigen huis op Mars veroorloven. Musk: “Presumably, you’d be given a dwelling until you could afford your own new Martian dwelling.” Aan werk zal geen gebrek zijn. Musk verklaarde al in 2016 aangaande banen op Mars: “Labor shortage for a long time so jobs wouldn’t be in short supply. There’s plenty to get stuck into. Why not try your hand at developing the initial life support systems? Or establishing secondary systems like recycling?”* Er zou van alles nodig zou zijn, van smederijen tot pizzeria’s.
Musk suggereerde in een twitter bericht van 11 febr. 2019 dat een retour ticket rond de USD 500,000 zou gaan kosten en op de langere termijn teruggebracht zal moeten worden naar een ‘luttele’ USD 100,000. “…I’m confident moving to Mars (return ticket is free) will one day cost less than $500k & maybe even below $100k. Low enough that most people in advanced economies could sell their home on Earth & move to Mars if they want.” Ooit op een conferentie in 2016 stelde Musk al voor dat hij dacht aan de prijs van een gemiddeld huis in Verenigde Staten en kwam toen met het bedrag van USD 200.000. “If we can get the cost of moving to Mars to the cost of a median house price in the U.S., which is around $200,000, then I think the probability of establishing a self-sustaining civilization is very high.” De ontwikkeling van de stad zelf zou rond de USD 500 miljard en 10 biljoen (1000 miljard) moeten liggen. Dit is dus de essentie van Musks gedachtegang, een Mars vlucht zou het financiële equivalent moeten zijn aan een huis op aarde. Je zou een lening kunnen nemen en er vervolgens aldaar op miljoenen kilometers afstand van de Aarde, letterlijk ervoor moeten werken, waarschijnlijk tot je erbij neervalt, en dat alleen om alles af te betalen.
Starship reizen
Musk liet ook weten op Twitter van 17 januari j.l. dat het Starship drie vluchten per dag met 100 mensen en 100 ton aan lading aan boord zou moeten maken om jaarlijks een megaton lading naar Mars te brengen. Er zijn dan tien schepen nodig wil er de vaart in komen. “Megatons per year to orbit are needed for life to become multiplanetary,” aldus luidde het berichtje. Echter een grote hobbel in het plan is ook de positie van de Aarde ten opzichte van Mars, de posities wisselen sterk door de tijd. Aarde en Mars staan om de 26 maanden het dichtst bij elkaar, Musk stelt dat over een periode van 30 dagen om de 26 maanden 1.000 schepen naar Mars zouden kunnen vertrekken, in totaal gaat het dan om 100.000 Mars reizigers.
Musks vergelijkt zijn visie van het vestigen van een stad op Mars met het koloniseren van de Verenigde Staten enkele eeuwen geleden. Musk: “Ultimately, this is going to be a huge public-private partnership. That’s how the United States was established.” Paul Wooster, hoofd Mars operaties van SpaceX, benadrukte vorig jaar nog op het IAU congres alle andere mogelijkheden van Mars. Wooster: “Mars could act as a support base to conduct scientific experiments, a proposal that sounds similar to the International Space Station. These types of things are real opportunities for pretty much anyone in the broader Mars-related community to engage in.” De transport architectuur opzetten is een eerste vereiste maar dit permitteert het opzetten van alle andere activiteiten. Ook bv de ontwikkeling van de Cybertruck die in november 2019 onthuld werd speelt een rol, deze truck is ook bedoeld om op Mars mee te rijden.
‘8.5 bar Starship test’
Vanochtend werd bekend dat bij een Starship druktest 8,5 bar gehaald werd. Wat een eenvoudig test resultaat lijkt zorgde voor de nodige beroering onder zijn 30 miljoen Twitter volgers. ‘Kan ik eindelijk mijn tas voor Mars pakken! was een veelgehoorde reactie. Dit kwam omdat het cijfer, een maat voor druk, een belangrijke mijlpaal vormt in de ontwikkeling van het Starship. Het voertuig, momenteel in ontwikkeling in de Boca Chica-faciliteit in Texas, is ontworpen om op een dag mensen naar Mars en verder te sturen met een volledig herbruikbaar ontwerp. Ongeveer één bar, of 1.01325 bar om precies te zijn, is de druk van de atmosfeer op zeeniveau. SpaceX is volop bezig met het testen van het ontwerp. De reden waarom 8,5 bar een mijlpaal is, is omdat Musk eerder beweerde dat het team deze druk moet bereiken om een raket veilig te maken voor mensen. Musk legde begin januari uit dat zes bar geschikt is voor een normale omloopvlucht om de aarde. Mensen de ruimte in sturen vereist een toename met een factor 1,4, wat resulteert in een cijfer rond de 8,5 bar. Zie voor een tijdlijn van Mars kolonisatie de AB hieronder. Bronnen: Inverse / SpaceX
*https://www.inverse.com/article/21526-sell-your-house-move-to-mars