Een lening aangaan voor een reis- en verblijf op Mars? Elon Musk ziet het wel zitten..

Luchtkastelen bouwen staat niet op de agenda van SpaceX’ CEO Elon Musk. Luchtkastelen horen in het rijk der Magiërs en Musk concretiseert liever, of het nu auto’s, satellieten of een stad op Mars is. Recent onthulde Musk meer details over zijn beoogde Mars mega stad. Deze stad moet zich rond 2050 op de Rode Planeet gaan realiseren maar is alles behalve een kleinigheid. Musk stuurde op 17 januari j.l. een twitter bericht de wereld in dat een voorstel omvatte voor een leensysteem voor een Mars avontuur. Met zo een lening zou de gewone burger het zich ook kunnen permitteren een reis- en verblijf op Mars te financieren. “Needs to be such that anyone can go if they want, with loans available for those who don’t have money,” aldus het twitter bericht van Musk.

Artistieke impressie van een Mars stad credits; SpaceX

Een lening voor een ticket naar Mars
Musk gaf ooit aan zichzelf als een soort ‘industrialist’ te zien met als ultieme doel ‘making life multi-planetary’. De mens als een interplanetaire bewoner van de ruimte. Hij stelt dat al zijn activa  – Tesla, Solar City enz. – uitsluitend bedoeld zijn om SpaceX te financieren: “The main reason I’m personally accumulating assets is in order to fund this,” aldus in het artikel, en vervolgde “So I really don’t have any other motivation for personally accumulating assets other than to be able to make the biggest contribution I can to making life multi-planetary.” Dit is duidelijk. De groep zeer rijke avonturiers die zich een Marsvlucht, van om en nabij de 500.000 USD is de schatting, sowieso al zou kunnen veroorloven is een beperkte groep en de opbouw van zo een stad vergt het nodige kapitaal en mankracht. Maar recent liet Musk zich dus uit over een leensysteem voor een Mars avontuur. Het komt er op neer dat met deze leenregeling Mars kolonisten het bedrag met werk aan de stad hun ticket- en verblijf kunnen afbetalen. En dan als dit afbetaald is kun je je misschien een eigen huis op Mars veroorloven. Musk: “Presumably, you’d be given a dwelling until you could afford your own new Martian dwelling.” Aan werk zal geen gebrek zijn. Musk verklaarde al in 2016 aangaande banen op Mars: “Labor shortage for a long time so jobs wouldn’t be in short supply. There’s plenty to get stuck into. Why not try your hand at developing the initial life support systems? Or establishing secondary systems like recycling?”* Er zou van alles nodig zou zijn, van smederijen tot pizzeria’s.

Musk suggereerde in een twitter bericht van 11 febr. 2019 dat een retour ticket rond de USD 500,000 zou gaan kosten en op de langere termijn teruggebracht zal moeten worden naar een ‘luttele’  USD 100,000. “…I’m confident moving to Mars (return ticket is free) will one day cost less than $500k & maybe even below $100k. Low enough that most people in advanced economies could sell their home on Earth & move to Mars if they want.” Ooit op een conferentie in 2016 stelde Musk al voor dat hij dacht aan de prijs van een gemiddeld huis in Verenigde Staten en kwam toen met het bedrag van USD 200.000. “If we can get the cost of moving to Mars to the cost of a median house price in the U.S., which is around $200,000, then I think the probability of establishing a self-sustaining civilization is very high.”  De ontwikkeling van de stad zelf zou rond de USD 500 miljard en 10 biljoen (1000 miljard) moeten liggen. Dit is dus de essentie van Musks gedachtegang, een Mars vlucht zou het financiële equivalent moeten zijn aan een huis op aarde. Je zou een lening kunnen nemen en er vervolgens aldaar op miljoenen kilometers afstand van de Aarde, letterlijk ervoor moeten werken, waarschijnlijk tot je erbij neervalt, en dat alleen om alles af te betalen.

Maar feitelijk ligt het allemaal natuurlijk net ietsje anders. Musk verkoopt een ‘dienst’, de retour vlucht naar Mars en terug. Een eigen huis kun je weer verkopen en hier een ander huis voor terug kopen. Echter, als je je huis verkoopt en op een dag in de toekomst terugkeert naar de Aarde is je financiële basis weg en ben je stukken ouder en waarschijnlijk minder fit. En Musk vertelde er niet bij wat er zou gebeuren als je je lening niet zou kunnen terugbetalen. Kortom er zijn de nodige haken en ogen aan dit leenstelsel. Prijzen voor vluchten hangen sterk af van hoeveel mensen er animo hebben om zich op de Rode Planeet te vestigen. En er bestaat het reëel gevaar dat mochten er veel mensen de oversteek kunnen en willen maken de prijzen zullen kelderen, de ‘elite’ zal minder waarde hechten aan een verblijf op Mars zodra Mars voor iedereen bereikbaar wordt.

Artistieke impressie van SpaceX’ Interplanetair Transport Systeem ‘Starship’ credit;s Wikimedia commons

Starship reizen
Musk liet ook weten op Twitter van 17 januari j.l. dat het Starship drie vluchten per dag met 100 mensen en 100 ton aan lading aan boord zou moeten maken om jaarlijks een megaton lading naar Mars te brengen. Er zijn dan tien schepen nodig wil er de vaart in komen. “Megatons per year to orbit are needed for life to become multiplanetary,” aldus luidde het berichtje. Echter een grote hobbel in het plan is ook de positie van de Aarde ten opzichte van Mars, de posities wisselen sterk door de tijd.  Aarde en Mars staan om de 26 maanden het dichtst bij elkaar, Musk stelt dat over een periode van 30 dagen om de 26 maanden 1.000 schepen naar Mars zouden kunnen vertrekken, in totaal gaat het dan om 100.000 Mars reizigers.

Musks vergelijkt zijn visie van het vestigen van een stad op Mars met het koloniseren van de Verenigde Staten enkele eeuwen geleden.  Musk: “Ultimately, this is going to be a huge public-private partnership. That’s how the United States was established.” Paul Wooster, hoofd Mars operaties van SpaceX, benadrukte vorig jaar nog op het IAU congres alle andere mogelijkheden van Mars. Wooster: “Mars could act as a support base to conduct scientific experiments, a proposal that sounds similar to the International Space Station. These types of things are real opportunities for pretty much anyone in the broader Mars-related community to engage in.” De transport architectuur opzetten is een eerste vereiste maar dit permitteert het opzetten van alle andere activiteiten. Ook bv de ontwikkeling van de Cybertruck die in november 2019 onthuld werd speelt een rol, deze truck is ook bedoeld om op Mars mee te rijden.

‘8.5 bar Starship test’
Vanochtend werd bekend dat bij een Starship druktest 8,5 bar gehaald werd. Wat een eenvoudig test resultaat lijkt zorgde voor de nodige beroering onder zijn 30 miljoen Twitter volgers. ‘Kan ik eindelijk mijn tas voor Mars pakken! was een veelgehoorde reactie. Dit kwam omdat het cijfer, een maat voor druk, een belangrijke mijlpaal vormt in de ontwikkeling van het Starship. Het voertuig, momenteel in ontwikkeling in de Boca Chica-faciliteit in Texas, is ontworpen om op een dag mensen naar Mars en verder te sturen met een volledig herbruikbaar ontwerp. Ongeveer één bar, of 1.01325 bar om precies te zijn, is de druk van de atmosfeer op zeeniveau. SpaceX is volop bezig met het testen van het ontwerp. De reden waarom 8,5 bar een mijlpaal is, is omdat Musk eerder beweerde dat het team deze druk moet bereiken om een raket veilig te maken voor mensen. Musk legde begin januari uit dat zes bar geschikt is voor een normale omloopvlucht om de aarde. Mensen de ruimte in sturen vereist een toename met een factor 1,4, wat resulteert in een cijfer rond de 8,5 bar. Zie voor een tijdlijn van Mars kolonisatie de AB hieronder. Bronnen: Inverse / SpaceX

*https://www.inverse.com/article/21526-sell-your-house-move-to-mars

**https://www.astroblogs.nl/2019/07/07/tijdlijn-spacex-mars-kolonisatie-2019-2050/comment-page-1/#comment-135541

8 gedachten over “Een lening aangaan voor een reis- en verblijf op Mars? Elon Musk ziet het wel zitten..

  1. Kan niet wachten… Ben zelf in 2050 met 80 jaar een beetje oud om zo’n oversteek te maken, maar ik hoop echt dat ik meemaak dat het mogelijk wordt.

    Jammer dat de bemande ruimtevaart eigenlijk 40 jaar heeft stilgestaan door alleen in low earth orbit te blijven
    De beloftes waren zo groot begin jaren 70.

  2. Kan niet wachten… Ben zelf in 2050 met 80 jaar een beetje oud om zo’n oversteek te maken, maar ik hoop echt dat ik meemaak dat het mogelijk wordt.

    Jammer dat de bemande ruimtevaart eigenlijk 40 jaar heeft stilgestaan door alleen in low earth orbit te blijven
    De beloftes waren zo groot begin jaren 70.

    Mooiste uitspraak van musk ook: “I’d like to die on Mars, just not on impact.”

    • Dat zou ook wel heel zuur zijn.. Onderstaande uitspraak van Mike Collins in Popular Mechanics is ook een fraaie,
      ‘PM: What do you think is the next step in human space exploration? MC: I always joke that NASA sent me to the wrong planet. I think NASA should be renamed NAMA, the National Aeronautics and Mars Administration. Mars is the one I think we ought to have an eye on.’

        • Oh, ik wist niet eens dat Elon al zo oud was. Ik beschouwde hem als m’n denkbeeldige vierde zoon, maar dat kan dus helemaal niet want wij schelen maar 9 jaar 😮

          • Ik wist het ook niet, maar had net even Wikipedia geraadpleegd. 😉

            Misschien klopt die informatie niet, heeft hij zich via die weg wat meer Senioriteit/ Nestorschap toebedeeld. 😉

            Paul

            … en verder staat het je vrij om fijne mensen te adopteren/adoreren. 🙂
            xox

          • Ik voel me vanwege die bijna zelfde leeftijd idd wel “verbonden” met wat Elon doet… Ik ben natuurlijk opgegroeid in dezelfde tijd met dezelfde beloften en dromen. IK was gek van ruimtevaart en ik voel precies zijn frustratie dat er zolang geen echte ambitie was om na de maandlandingen de volgende stappen te zettten in de bemande ruimtevaart. Verschil tussen hem en mij is dat hij er gewoon iets aan is gaan doen. Echt mijn held.
            Ik heb zijn biografie gelezen. (Waar hij zelf overigens maar zeer beperkt aan meegewerkt heeft). Maar dat las als een spannend boek.

  3. Hmm 😕 die informatie zal wel kloppen Paul. Citaat ” … en verder staat het je vrij om fijne mensen te adopteren/adoreren.”
    Dan beschouw ik jou vanaf nu als die fijne denkbeeldige ‘oom Paul’ hier op Astroblogs 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.