In eerste instantie leek er bij de ingekorte testvlucht december vorig jaar met de CST-100 Starliner (onbemande) crewcapsule maar één ding fout te zijn gegaan: een ‘Mission Elapsed Timer issue’ die 31 minuten na de lancering optrad – het boordsysteem dat de tijd bijhoudt was niet goed gesynchroniseerd, waardoor de motoren te lang bleven branden en de capsule veel meer brandstof verbruikte, dan de bedoeling was. Maar nu blijkt dat er meer mis ging tijdens de ‘Orbital Flight Test‘ (OFT). Nadat het Aerospace Safety and Advisory Panel (ASAP) erom vroeg hebben Boeing en de NASA deze week toegegeven dat meer dingen fout gingen. In een verklaring zegt de NASA nu dat na onderzoek van de testvlucht gebleken is dat er drie dingen fout gingen – excuus voor het technische jargon:
- Een fout met de ‘Mission Elapsed Timer’, die onjuist de tijd aftelde voor de Atlas V boosterraket bijna 11 uur vóór de landing.
- Een softwareprobleem met de ‘Service Module Disposal Sequence’, waardoor de ‘Service Module disposal sequence’ in de ‘SM Integrated Propulsion Controlle’r terechtkwam.
- Een probleem met de ‘Intermittent Space-to-Ground forward link’, waardoor belemmerd werd dat de vluchtleiding op aarde de capsule kon besturen.
De laatste twee softwareproblemen hadden kunnen leiden tot het allerergste wat had kunnen gebeuren, namelijk ‘Loss Of Vehicle’. Alleen door ingrijpen van de technici kon dat worden verhinderd. De geplande koppeling van de Starliner aan het ISS ging niet door en de testvlucht werd ingekort tot twee dagen. Op een persconferentie op 15 januari was door Ramon Sanchez van Boeing nog uitdrukkelijk ontkend dat er meer problemen waren opgetreden behalve die fout met de boordklokken.
De Starliner landde na drie dagen met drie grote parachutes in de woestijn bij White Sands Space Harbor in New Mexico, zes dagen eerder dan eigenlijk de bedoeling was. Bron: NASA Spaceflight.
Die doofpot bij Boeing vertoont gelukkig regelmatig ook wat scheurtjes. Die lui zijn echt levensgevaarlijk bezig sinds ze McDonnell Douglas hebben overgenomen, of was het andersom?
Geen wonder dat het eigen personeel van Boeing al zegt dat het familie adviseert om nooit met de MAX te vliegen. Doodeng, wat daar gebeurt…
Groet,
Gert (Enceladus)
De vraag is hoe Boeing ooit weer als betrouwbaar en krachtig kan terugkomen. Hoe krijgt zo’n maatschappij het vertrouwen weer op de rit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing
Er zit inderdaad wel het één en ander goed fout bij Boeing lijkt het. Ik denk dat daar toch echt consequenties aan gekoppeld moeten worden. Overigens denk ik dat er bij Nasa ook wel even wat dieper gekeken moet worden.
Op zijn minst vind ik dat de IIS docking test alsnog opnieuw gedaan moet worden,en mij lijkt dat Boeing nu ook wel even net als SpaceX gedwongen mag worden een in-flight abourt test uit te voeren. (waarom ze daar eerder van vrijgesteld waren is me sowieso een raadsel.