28 maart 2024

Stephen Wolfram komt met een pad naar een Theorie van Alles

Klik op de afbeelding voor een visualisatie van Wolfram’s theorie. Credit: Stephen Wolfram.

De bekende Britse informaticus en natuurkundige Stephen Wolfram, maker van het computerprogramma Mathematica en oprichter van Wolfram Research, is gekomen met een pad naar een Theorie van Alles (Engels: Theory of Everything, TOE), een unificatietheorie die alle grote theorieën uit de natuurkunde zou verenigen, de Relativiteitstheorie en de Kwantummechanika. In een lange blog zet hij z’n theorie uiteen, dat een voorstel lijkt te zijn tot unificatie van die theorieën. Ik ben nogal voorzichtig zoals je merkt in de bewoording met ‘een pad naar’ en ‘voorstel tot’ en dat komt omdat het tamelijk ingewikkelde kost is en op dit moment niet exact de status van Wolfram’s theorie duidelijk is. In de blog beschrijft hij het heelal met een set van regels die lijken op computeralgebra – een verzameling van abstracte relaties tussen abstracte elementen, wat hij hypergrafen noemt. Uit die regels komt de fysieke werkelijkheid van het heelal tevoorschijn (‘emerges’), de ruimte, de tijd, de natuurkrachten, de elementaire deeltjes, e=mc², … alles dus. In een 448 pagina’s tellend technisch document komt Wolfram, inmiddels 60 jaar, met de details van z’n theorie. En een nieuwe website over z’n ambitie, The Wolfram Physics Project, waar o.a. 430 uur (!) videomateriaal op komt te staan, maakt het plaatje helemaal compleet.

Credit: Hunter Langston

Nou zijn er meer theorieën die beweren dat ze de unificatie van Relativiteitstheorie en Kwantummechanika kunnen bereiken, zoals de snaartheorie en de loopkwantum-gravitatie, theorieën die tot nu toe niet in staat waren om meetbare voorspellingen te doen. De grote vraag is natuurlijk of Wolfram’s pad naar een Theorie van Alles wel zal leiden tot een echt bruikbare theorie, eentje die voorspellingen kan doen die gefalsifieerd of geverifieerd kunnen worden. Komende tijd maar even de natuurkundige blogosfeer volgen hoe z’n theorie daar beoordeeld wordt. Met de huidige quarantainemaatregelen moet er toch tijd genoeg zijn dat te kunnen doen. 😀 Bron: Stephen Wolfram.com.

1. Pfff, net helemaal gelezen. Prachtige blog.
    Het leuke was, net als bij alle goede stukken, dat als je op enig moment tijdens het lezen denkt van, ja maar wat als… en dat dan vervolgens wordt beantwoord of overwogen. Echt top.

2. Ja, het is inderdaad een mooie blog. Ik zag er later nog iets in staan over de voorspellingen, waar ik in mijn blog mee eindig. Wolfram zegt: “And then there’ll be the physics experiments. If you’d asked me even a couple of months ago when we’d get anything experimentally testable from our models I would have said it was far away. And that it probably wouldn’t happen until we’d pretty much found the final rule. But it looks like I was wrong. And in fact we’ve already got some good hints of bizarre new things that might be out there to look for.” Ik heb er iets cruciaals m.i. in vet gemaakt. Ik ben reuze benieuwd wat ze hebben.

3. De cynicus in mij zou zeggen dat dit een mooie manier is om de Wolfram software te promoten, maar het lijkt toch meer dan dat. Het doet me denken aan theorieën van Erik Verlinde.

4. Heel gaaf dit, ik kende hem alleen als de grondlegger van mathematica, maar wist niet dat hij begonnen is als natuurkundige en in de grote instituten met de grote namen heeft samengewerkt. Het leest ook geweldig, het is een sterke schrijver (maar dat blijkt ook wel uit zijn publicatie record).
    Bedankt, Arie, voor het posten hiervan! Ik had het niet gezien (of pas veel later) als astroblogs me er niet op attent gemaakt had.

5. René Philipsen zegt

Stel dat 0Kelvin gelijk is aan ‘donkere materie en energie’ en tevens de ruimte vertegenwoordigd en dat alles groter dan 0Kelvin condenseert en een concentraat vormt naar de aanwezige zichtbare structuren die wij zien en ook nog eens de tijd vertegenwoordigd. 0Kelvin en zijn tegenhanger (alles) >0Kelvin vormen samen ruimte en tijd. 0Kelvin is volledig quantum. 0Kelvin is een veld waar >0Kelvin zich op laat ordenen, bewegen en weer in verval kan gaan. >0Kelvin is een concentraat aan warmtegetallen wat zich niet als deeltjes voordoet maar als (warmte) straling. Golven zijn een wisselwerking tussen 0Kelvin en >0Kelvin welke twee zich niet laten mengen met elkaar, wel trekken zij naar elkaar toe en stoten zij elkaar af. In het klein quantum golven en in het groot wat wij kennen als de klassiek mechanica. 0Kelvin heeft tot de dag van vandaag zich niet laten meten, >0Kelvin beïnvloed altijd het meetresultaat. Pas als >0Kelvin haar verval weet te spreiden over voldoende ruimte en er een evenwicht in het quantum effect ontstaat treed er een keerpunt op welke weer kan leiden naar een toekomstige oerknal waar >0Kelvin een nieuwe start maakt op de basis van 0Kelvin. 0Kelvin draagt meerdere universums in zich.