22 januari 2022

XB-1 Baby Boom luidt nieuw tijdperk in van supersonische passagiersvluchten

Ruim drie decennia lang werd supersonisch commercieel reizen gedomineerd door de Brits-Franse Concorde. Op 26 november 2003 vloog de Concorde voor het laatst. Met de ontwikkeling van het in Amerika gebouwde XB-1 Baby Boom prototype komen 17 jaar later supersonische passagiersvluchten weer in zicht. Het toestel kan een topsnelheid van Mach 2,2 ofwel zo’n 2700 k/h halen, en komt uit de stal van het Amerikaanse Boom Supersonic dat gevestigd is in Denver. Het vliegbereik ligt rond de 19.000 km. Als het prototype XB-1 succesvol is moet het de weg vrijmaken voor de Boom Overture – een ontwerp passagiersjet met 55 zitplaatsen. Het prototype wordt 7 oktober a.s aan het publiek voorgesteld op het Centennial Airport in Denver. De cockpit van het vliegtuig biedt ruimte aan twee piloten – vooralsnog ervaren rekruten van de Amerikaanse luchtmacht – en zal in 2021 testen ondergaan in de Mojave Air and Space Port in Californië.

Boom Overture conceptmodel credits; BS / wikimedia commons

Boom zei in een verklaring: “Met XB-1 Baby Boom laten we zien dat we bereid zijn om supersonische, commerciële vluchten terug te brengen. We hebben geleerd dat de vraag naar supersonisch sneller is gegroeid dan we hadden verwacht.” Boom’s slogan luidt:” Als we twee keer zo snel kunnen vliegen als nu wordt de wereld twee keer zo klein, waardoor verre landen veranderen in bekende buren.” Boom Supersonic heeft tot nu ruim 100 miljoen dollar bij elkaar verzameld om de XB-1 te bouwen, het heeft de vleugels aan de romp bevestigd, de verticale stabilisator gebouwd en de testen van het landingsgestel voltooid. O.a. Richard Branson en Japan Airlines hebben al geïnvesteerd, beide bedrijven hebben in totaal 30 vliegtuigen vooraf besteld. Verwacht wordt dat de Overture midden 2020 zal vliegen en per toestel zo’n 200 miljoen dollar zal kosten.

Klanten zouden naar verluidt 5000 USD hebben betaald voor een stoel op de Overture. Blake Scholl, CEO van BS over de ticketprijs: “Je kunt Overture voor een kwart van de prijs van een Concorde-ticket vliegen, of ongeveer dezelfde prijs die je vandaag voor een businessvlucht zou betalen.” Er zijn momenteel nog enkele bedrijven bezig met het ontwikkelen van supersonische commerciele jets. Zo is er Aerion Supersonic/Carbon Engineering (de AS2) en Spike Energy. Tevens is Aerion bezig met de ontwikkeling van schone, synthetische brandstof voor de toestellen. Ongeveer 17 jaar na de laatste supersonische passagiersvlucht van de Concorde, is het wachten op zijn opvolger(s) dan bijna voorbij. Bron; FlightGlobal

Comments

  1. De XB-1 lijkt wel enorm veel op de Concorde, maarja daar zul je met supersonisch vliegen wel niet onderuit komen.
    Ik krijg overigens wel enorm veel last van dat nostalgische gevoel bij het zien van de Concorde, evenals de Spaceshuttle.

  2. De kans dat electrische voortstuwing door zg. “Tesla Pancake Coils” meer toekomst hebben lijkt mij groter vanwege het millieu..
    kijk: “Space Thruster by Triple Tesla Pancake coils with different wire diameter wires.”
    https://bigbang-entanglement.blogspot.com/2020/05/space-thruster-by-triple-tesla-pancake.html
    en: https://www.blogger.com/blog/posts/21850084

  3. Sorry June dat ging een beetje te snel:
    Zwarte haten (BHs) schijnen elkaar pas op te eten als ze voldoende verschillend in grootte zijn.
    Tevens eten ze geen fermionen of leptonen. zie spinnen als propellor, zijn gepolariseerd en worden weggedrukt door de lenswerking van het oscillarende vacuum rond de BH Horizon.
    Gevolg van gelijke BHs. Herbig Haro systemen:
    .https://vixra.org/pdf/1812.0228v2.pdf
    Equal Sized New Physics Black Holes Do Not Merge but, Form Herbig Haro Systems.

    • “Tevens eten ze geen fermionen of leptonen”
      Leptonen zijn fermionen. Waarom volhard je toch zo in laksheid en onwetendheid?

      Zwarte gaten stoten geen materie af. Dat is op z’n best veel te simpel gesteld als het op jets slaat, en totaal fout als het op al het andere slaat. Onbegrip? Of toch te lui om eens echt uit te zoeken hoe de natuurkundige verklaring werkelijk in elkaar zit?

      “Zwarte gaten schijnen elkaar pas op te eten als ze voldoende verschillend in grootte zijn”
      Dat is een verzinsel van jou. En wtf is voldoende? Je kunt met jouw model geen enkele voorspelling doen want… er is geen model. Jouw model is ‘non math’. Dus, het is zelfs geen foute natuurkunde…

    • “Zwarte gaten schijnen elkaar pas op te eten als ze voldoende verschillend in grootte zijn” . Klopt niet Leo. Alle mergers van zwarte gaten die in waarneemperiode O1 en O2 zijn waargenomen door LIGO en Virgo waren ongeveer even groot. Pas met GW190412 zag men voor het eerst een merger van twee ongelijke zwarte gaten, zie https://www.astroblogs.nl/2020/04/20/voor-het-eerst-zijn-veelzeggende-boventonen-gezien-in-zwaartekrachtsgolven/

      Dat zijn de feiten Leo.

      • Hele goeie denktrant, Arie, Kun je mij twee gelijke zwarte gaten tonen die elkaar opeten ?
        Dat zal mij verbazen. allen zijn ze verschillend en/of zijn het neutronensterren.

  4. Sander zegt

    Bijzonder, lees ik een interessante post over de nieuwe supersonische jets, val ik toch plotseling in een konijnenhol.
    Maar, gelukkig ben ik er weer uit ontsnapt.

    Terug on-topic. Technisch gezien wel mooi natuurlijk, zo’n supersonisch vliegtuig maar zit de wereld hier nu echt op te wachten? Een (fossiele?) energie verslindend vliegtuig voor de happy few. Schone synthetische brandstof? Eerst zien en dan geloven.

  5. Ik prefereer toch de toekomstige teleportatie optie zodra er een checksum voorhanden is.

  6. Hele goeie denktrant, Arie, Kun je mij twee gelijke zwarte gaten tonen die elkaar opeten ?
    Dat zal mij verbazen. allen zijn ze verschillend en/of zijn het neutronensterren.

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.