19 april 2024

Precies 100 koele bruine dwergen in de omgeving van de zon ontdekt

Credit: NOIRLab /NSF/AURA/P. Marenfeld. Acknowledgement: William Pendrill.

Professionele sterrenkundigen én enthousiaste vrijwilligers hebben in de buurt van de zon precies honderd koele bruine dwergen ontdekt, ‘mislukte sterren’ die te licht zijn om in de kern tot fusie van waterstof te komen en te zwaar om een planeet te worden genoemd. Voor de ontdekking werd gebruik gemaakt van de zogeheten NOIRLab facilities, waar onder andere de Nicholas U. Mayall 4-meter Telescoop van het Kitt Peak National Observatorium en de Víctor M. Blanco 4-meter Telescoop van het Cerro Tololo Inter-American Observatorium deel van uitmaken. De foto’s die met deze telescopen van de hemel zijn gemaakt (en ook eerder met de WISE telescoop) werden nauwkeurig bestudeerd door duizenden vrijwilligers, die meededen met ‘Backyard Worlds: Planet 9‘, een Citizen Science project van de Zooniverse. Bruine dwergen geven weinig licht, maar desondanks waren de burgerwetenschappers toch in staat op de foto’s bruine dwergen te ontdekken, die zich verraden doordat ze iets bewogen in de loop van de tijd ten opzichte van ver verwijderde achtergrondsterren. De meest nabije bruine dwerg die werd ontdekt bevindt zich op 23 lichtjaar van de zon, de meesten zitten in het bereik tussen 30 en 60 lichtjaar.

Eén van de ontdekte bruine dwergen, die eerder al als vaag vlekje in de WISE data opdook, WISEA 0258-3219. Het is een T5.5 bruine dwerg op 85 lichtjaar afstand. Credit: NASA/WISE/Blanco/DECam.

Door de bruine dwergen vervolgens met de Spitzer IR-ruimtetelescoop van de NASA te ontdekken kwam men er achter dat de bruine dwergen erg koel zijn, sommigen zelfs met aardse temperaturen – koel genoeg om wolken met water kunnen herbergen. Hier het vakartikel over de ontdekking van de bruine dwergen, te verschijnen in The Astrophysical Journal. Bron: Eurekalert + Backyard Worlds.