28 maart 2024

Focus op: Messier 92 (voor de 2e golf)

Verdraaid, ik hoor steeds meer mensen over een tweede golf, meer ellende en een nieuwe lockdown. Maar beste mensen, ik ben nog niet klaar met de eerste lockdown! Dit voorjaar heb ik zoveel data geschoten dat ik nog even vooruit kan. Komeet Neowise zorgde voor extra vertraging in het nabewerken, want die kreeg natuurlijk voorrang. De komeet was actueel nieuws en vrijwel alle deepsky-objecten zullen ons hele leven niet merkbaar veranderen.

Vandaag heb ik Messier 92 (M92) van de plank getrokken, fotonen die ik 22 maart verzameld. Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Hercules heeft de pech dat er nog een bolhoop in hetzelfde sterrenbeeld staat dat helderder en een stuk groter is. Deze grotere broer krijgt daarom veel meer aandacht. Maar niet hier en nu, ik ga z’n naam niet eens noemen 🙂

M92 is een prachtig object en vindbaar met iedere telescoop. Onder uitmuntende condities is de bolhoop zelfs met het blote oog te ontwaren. En dat met een afstand van 26.000 lichtjaar. Maar het gaat dan ook om een totale massa van 330.000 zonnen die ons toe stralen.
De sterren hebben een extreem laag metaal-gehalte (alle andere elementen zwaarder dan waterstof en helium). Daarmee wordt M92 de zeer hoge leeftijd toegedacht van 12 miljard jaar. Een beetje meer eerbied mogen we dus wel tonen.

Messier 92

Bolvormige sterrenhoop Messier 92

Foto is genomen met een tot -20°C gekoelde ATIK383L camera aan een 25cm Newton-telescoop in Valthe. Totale belichting is 80 minuten door LRGB-filters.

1. Prachtige foto van M92 Paul! Als je deze op 22 maart genomen hebt en daarna heb je tijdens de lockdown in Drenthe nog veel meer foto’s gemaakt, die je nog moet bewerken, dan staat ons nog heel wat moois te wachten. 😀

2. Je kan deze Methusalem best wel wat meer kleur geven Paul, heb hem ff naar irfanview gepast en de saturatie op 255 gezet, dan worden de sterren pas echt rood, geel en blauw conform het kleur magnitude diagram. Knap dat je hem na 80 min zo mooi in focus houd! Je woont vast niet in Loppersum….

• Paul Bakker zegt

Ja, meeste astrofotografen laten de kleuren eruit knallen, ik ben er meestal terughoudender in. Het ziet er spectaculairder uit, maar voor mij wordt het dan onnatuurlijk. Het is een kwestie van smaak en in wat voor bui ik ben.

3. Hier de versie van Paul z’n foto, zoals Nico voor ogen heeft:

4. Robert Heijd zegt

Mooi gemaakt zeg! Zou ik deze originele foto van Paul Bakker mogen gebruiken in mijn nieuwe Wikipedia artikel ‘Sterrenhoop’? Ik mag deze alleen publiceren met toestemming. Ik verwacht het artikel te uploaden rond de eerste week van september. Ik ga dan toch voor de eerste versie omdat het meer natuurgetrouw is. No offense Nico ;).

5. Precies, als je kleur waarneemt is er niets onnatuurlijk aan om het te versterken, er trok net weer zo’n bui voorbij hier. Nu zie je ook de rode reuzen beter.

6. jan brandt zegt

Ha die Paul….welk één contrast….het aanzicht van deze uiterst smakelijke kick-ass foto in relatie tot al dat ernstige en zeer besmettelijke astrofoto-burn out-leed welke de laatste paar maanden niets ontziend huishoud onder ons arme zwaar overwerkte hemel-kiekers….ach….ach…..ach….hihi!!