Site pictogram Astroblogs

Nee, in de richting van de Zeilen is er geen intelligente buitenaardse beschaving

De MWA. Credit: Dragonfly Media

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Murchison Widefield Array (MWA) radiotelescoop in West-Australië ‘geluisterd’ naar ’technosignalen’ van intelligente buitenaardse beschavingen bij meer dan tien miljoen sterren die in de richting staan van het zuidelijke sterrenbeeld Zeilen (Vela). Resultaat: nul komma niks technosignalen, géén aliens in die richting. Bij de speurtocht werd het sterrenbeeld 17 uur lang bestudeerd op signalen van radiostraling bij frekwenties vergelijkbaar met FM radiofrekwenties.

Kaart van het sterrenbeeld Zeilen. Nee, hier zijn geen intelligente buitenaardse beschavingen te vinden. Credit: 2003 Torsten Bronger/Wikipedia.

De speurtocht ging honderd keer zo ver als bij eerdere SETI’s naar buitenaardse beschavingen. Als een verrassing komt het niet vinden van intelligente buitenaardse beschavingen niet. “Zoals Douglas Adams schreef in ‘The Hitchhikers Guide to the Galaxy‘ is de ruimte groot, héél groot”, aldus Steven Tingay (Curtin University), één van de onderzoekers. Hier het vakartikel over de speurtocht, 8 september gepubliceerd in de Publications of the Astronomical Society of Australia (PASA). Bron: Phys.org.