29 maart 2024

Het zal lastig worden om bewijs voor leven op Mars te vinden

Impressie van NASA’s Perseverance rover in de Jezero krater op Mars. Credit: NASA/JPL/Caltech/Provided

NASA’s Perseverance rover is onderweg naar Mars, waar ‘ie in februari volgend jaar zal arriveren en landen in de Jezero krater. De bedoeling is dat de Perseverance daar op zoek zal gaan naar bewijzen voor voormalig leven in de kleilagen van de krater – later in 2022 zal de Europese Rosalind Franklin rover ook naar sporen van voormalig leven op Mars zoeken. Maar recent onderzoek uitgevoerd door wetenschappers van Cornell University en het Centro de Astrobiología, die onder leiding stonden van Carolina Gil Lozano, maakt duidelijk dat dat erg lastig zal worden. Het blijkt dat zure vloeistoffen, die heel vroeger rijkelijk over de rode Planeet moeten hebben gestroomd, roet in het eten gaan gooien. Die vloeistoffen zouden de biologische sporen in de ijzerrijke kleilagen namelijk uitgewist hebben. Die sporen zijn liptiden, nucleïnezuren, peptiden en andere biopolymeren, die normaal gesproken in kleilagen goed bewaard kunnen blijven. De onderzoekers hebben in een laboratorium de omstandigheden van Mars van heel lang geleden nagebootst. Daarbij hebben ze in lagen klei het aminozuur glycine gestopt. Door de lagen bloot te stellen aan ultraviolette straling én zure vloeistoffen trad zogeheten fotodegradatie van de moleculen glycine op. De omringende kleilaag veranderde in een gelachtige silica. Alle sporen van glycine verdwenen. Hier het vakartikel over het onderzoek aan de omstandigheden van vroeger leven op Mars, dat 15 september verscheen in Nature Scientific Reports. Bron: Cornell.

1. Erik van der Veen zegt