29 maart 2024

Mogelijk is voor het eerst een exoplaneet ontdekt… in een ander sterrenstelsel, M51

Waarnemingen aan het binaire systeem M51-ULS-1 in M51. Credit: arXiv:2009.08987 [astro-ph.HE]

In ons eigen Melkwegstelsel zijn al heel veel exoplaneten ontdekt, de teller staat op dit moment op 4349 ontdekte én bevestigde exoplaneten. Dat andere sterrenstelsels ook planeten hebben staat vast, alleen zijn die niet ontdekt omdat ze zo ver weg staan. Maar nu lijkt een team van Duitse en Chinese sterrenkundigen erin geslaagd te zijn om aanwijzingen te vinden voor de allereerste detectie van een planeet in een ander sterrenstelsel [1]Afgezien dan van een waarneming aan een kandidaat-exoplaneet in M31 in 2009. Maar daar heb ik nooit meer iets van vernomen, dus dat zal wel vals alarm zijn geweest.. De kandidaat-exoplaneet heet M51-ULS-1b en hij is ontdekt in M51 (de Draaikolknevel), het bekende sterrenstelsel vlakbij de Grote Beer, dat 23 miljoen lichtjaar van ons vandaan staat. Dát men in staat was om M51-ULS-1b te vinden is te danken aan een combinatie van factoren. Zo is M51-ULS-1b deel van een jong en zwaar binair systeem, gelegen aan de rand van een stercluster, waarvan één component een neutronenster of zwart gat is en de andere component een ster. En die ster wordt verorberd door de neutronenster of zwart gat, op afstand gadegeslagen door M51-ULS-1b. Dat veroorzaakt weer dat energierijke röntgenstraling wordt uitgezonden. En daarin tenslotte heeft men een dip waargenomen die drie uur duurde. Die dip is veroorzaakt doordat gezien vanaf de aarde M51-ULS-1b voor de bron van de röntgenstraling voorbij schoof. Andere alternatieven voor de waargenomen daling in de lichtcurve van de röntgenstraling zijn onderzocht, zoals nog een andere ster in het systeem of een wolk stof die de dip veroorzaakte, maar die bleken allemaal door argumenten niet geldig. Hier het vakartikel over de waarnemingen aan M51-ULS-1b. Bron: Phys.org.

1 Afgezien dan van een waarneming aan een kandidaat-exoplaneet in M31 in 2009. Maar daar heb ik nooit meer iets van vernomen, dus dat zal wel vals alarm zijn geweest.

1. Hephaistos zegt

Maar draait de planeet om de neutronenster, om de begeleider (die verorberd wordt), om allebei, of is het een voorgrondplaneet in M51 die niet fysiek aan de binaire microquasar gebonden is?