29 maart 2024

Sterrenkundigen meten de totale hoeveelheid materie in het heelal

Net zoals bij ‘Goudlokje’ keek het UCR team naar de hoeveelheid clusters van sterrenstelsels en vergeleek die met numerieke simulaties om te kijken welke hoeveelheid precies goed was. Credit: UCR/Mohamed Abdullah

Een team van sterrenkundigen is erin geslaagd om de totale hoeveelheid materie in het heelal te meten. Daaruit komt naar voren dat de materie 31,5 ± 1,3% vormt van de totale hoeveelheid materie en energie in het heelal. Zou je die materie gelijk verdelen over de ruimte, dan zou de gemiddelde dichtheid zes waterstofatomen per m³ zijn. Let wel: die 31,5% is een combinatie van donkere materie en gewone materie – 80% van deze totale hoeveelheid materie bestaat uit donkere materie. De rest van het heelal, de overige 68,5% , wordt gevormd door donkere energie. Hieronder alles op een rijtje.

Credit: UCR/Mohamed Abdullah

Om de totale hoeveelheid materie te kunnen bepalen keek het team, dat onder leiding stond van Mohamed Abdullah (Universitet van Californië, Riverside), naar de hoeveelheid clusters van sterrenstelsels en hun massa. Daarbij maakte men gebruik van gegevens van clusters verzameld met de Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Op de GalWCat19 catalogus van 1800 sterrenstelsels die men op basis van de SDSS wist te maken werd vervolgens een numerieke simulatie losgelaten om te komen tot een ‘goudlokje’ uitdaging: wat is de hoeveelheid clusters en massa in de clusters die ‘precies goed is’, precies zoals het sprookje van goudlokje, waarbij waarbij beertje Goudlokje alleen het bord pap wil die niet te warm en niet te koud is. Naast de totale hoeveelheid materie wist men met deze methode ook de homogeniteit van materie te meten, weergegeven met de σ8 parameter. Deze is volgens het team σ8=0,810, aardig in overeenstemming met de waarde die Planck enkele dagen geleden bekendmaakte, σ8=0,811. Net als met de Hubble constante is er over die σ8 parameter de laatste tijd onder sterrenkundigen veel discussie over de waarde ervan. Hier het vakartikel van Abdullah et al, verschenen in the Astrophysical Journal. Bron: UCR.

1. Met ‘het heelal’ wordt naar ik aanneem het zichtbare heelal bedoeld?

• Hoef niet per sé. Ze komen met een percentage aan, niet met een absoluut aantal zonmassa’s. Ook buiten het voor ons zichtbare deel van het heelal zal dat percentage van 31,5% denk ik wel gelden.

• Dat lijkt logisch, maar – hopelijk klinkt dit niet al te zeikerig – is het wel wetenschappelijk verantwoord om uitspraken te doen over iets dat je niet kunt meten? In theorie zouden wij in een bubble van het totale heelal kunnen zitten waar toevallig net andere wetten gelden. Misschien niet erg waarschijnlijk, maar het tegendeel kan niet bewezen worden en dus vind ik zo’n uitspraak over het totale heelal toch een beetje nattevingerwerk.

• We kennen het waarneembare heelal, dat voor ons zichtbaar is omdat het zich binnen de waarnemingshorizon bevindt, een horizon die bepaald wordt door de lichtsnelheid en expansie van het heelal. Daarbuiten bevindt zich het niet waarneembare deel van het heelal, een deel dat we nooit en te nimmer te zien zullen krijgen. Zijn er redenen om aan te nemen dat de fysica in dat niet-waarneembare deel anders is dan in het waarneembare deel? Ik betwijfel dat. Waarom zou ‘bij ons’ het aandeel materie 31,5% bedragen en in het niet-waarneembare deel bijvoorbeeld 50% Op basis van Ockham’s scheermes zou ik zeggen overal 31,5% en niet alleen in het deel wat we kunnen zien.

• Erik van der Veen zegt

Ja, klinkt een beetje als de Drake formule.. één veregelijking met 6 onbekenden waarvan we er geen één met zekerheid kunnen vaststellen. De formule verzinnen is één. En hij zal tot op zekere hoogte ook vast wel kloppen, hoewel je er door voorschrijdend inzicht naar believen factoren aan zou kunnen toevoegen. Maar dat er dan ook steeds weer onderzoeken zijn waar er op basis van deze formule absolute uitspraken worden gedaan vind ik echt een beetje nonsense

• Netjes gedaan van ze.
      En Houdbaarheid was het meisje volgens mij, niet één van de drie beren…

2. Wybren de Jong zegt

Het gaat over de totale hoeveelheid materie en energie in het heelal.
    Hoe kan het dat de gewone energie, in de vorm van warmte, van allerlei EM straling en van allerlei magnetische velden etc., hier niet meetelt? Want als je de materie en de donkere energie bij elkaar optelt, dan krijg je al 100%.
    Waar blijft de gewone energie???