28 maart 2024

Nee, in Venus’ atmosfeer zit géén fosfine

Credit: NASA

Eerst was er op 14 september de wereldwijde bekendmaking dat men met de JCMT en ALMA telescopen in de hogere delen van de atmosfeer van Venus mogelijk fosfine (PH3) had gedetecteerd. Enkele weken later kwam het nieuws dat Nederlandse onderzoekers in de gegevens van ALMA geen signaal van fosfine hebben gevonden (linkjes naar de blogs daarover onderaan, onder deze blog). En gisteren verscheen er nieuw onderzoek, dat duidelijk maakt dat we definitief vaarwel kunnen zeggen tegen fosfine in de atmosfeer van Venus. Op 27 oktober verscheen dit vakartikel:

>G. L. Villanueva, M. Cordiner, …, R. Kopparapu, «No phosphine in the atmosphere of Venus,» Nature Astronomy (26 Oct 2020), arXiv:2010.14305 [astro-ph.EP] (27 Oct 2020).

Met nieuwe calibratietechnieken zijn de gegevens van JCMT (James Maxwell Clark Telescope) en ALMA (Atacama Large Millimeter / submillimeter Array) opnieuw bekeken en G.L. Villanueava en z’n collega laten daarmee zien dat er helemaal geen fosfine in de atmosfeer van Venus zit. Bij een frequentie van 266,944513 GHz wordt geen absorptielijn van fosfine gezien, hetgeen Greaves et al op 14 september beweerden wel te hebben gezien. Hieronder de grafieken waar het daarbij om gaat.

Credit: Villanueva et al.

Opvallend in het artikel van Villanueva et al is deze laatste zin in het abstract: “We ultimately conclude that this detection of PH3 in the atmosphere of Venus is incorrect and invite the Greaves et al. team to revise their work and consider a correction or retraction of their original report.” Ze vragen dus feitelijk of de groep van Greaves hun artikel wil aanpassen of terugtrekken! Wowie, dat heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder gezien, zo’n dringend verzoek. Klinkt als: geef toe dat je fout zat en laat dat aan iedereen weten. Niet netjes m.i. Bron: Francis Naukas + In the Dark.

1. Etienne Durinck zegt

Fosfine in de atmosfeer van Venus ? Misschien toch wel of gewoon niet. Misschien maar in (zeer) kleine hoeveelheden aanwezig en lang niet altijd mogelijk om op te sporen; waarbij de dichte atmosfeer van Venus een directe rol speelt ?

2. Als die piek (bij toeval exact op de juiste plek) gefabriceerd is omdat het de sponsor beter uitkomt dan kan je het artikel beter terugtrekken. De vraag is dus hoe hard beide analyses zijn, iets niet vinden is ook lastig significant te krijgen.

3. Er zijn nog meer van die SF gasten die de fout in gaan met het leven op Venus, nog een retraction (6 nov jl.) ! RETRACTED ARTICLE: Life on Venus and the interplanetary transfer of biota from Earth . https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10509-019-3678-x#author-information.
    Dezelfde onderzoeker sleepte NASA al eerder voor de rechter vanwege het ontkennen van zijn jam donut ontdekking op Mars. bron: https://www.vice.com/en/article/jp5qbx/the-man-suing-nasa-for-ignoring-a-jelly-donut-shaped-rock-he-thinks-is-life-on-mars . Hij heeft ook veel geld nodig voor al zijn ideeën, zie zijn website …. http://cosmology.com/AlienHunterSatellite.html

• Aanvullend hierop: Villanueava en z’n collega’s hadden in hun artikel gevraagd aan Greaves en collega’s om hun artikel terug te trekken, zoals ik in de blog schreef. Maar daar hebben ze nu op Twitter hun excuses voor aangeboden!

4. “Phosphine is difficult to detect from the ground but NASA’s airborne Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy telescope, which flies at an altitude of over 13.7 km on board a modified Boeing 747SP, could confirm or deny the finding.” bron: https://physicsworld.com/a/controversy-erupts-among-astronomers-over-whether-phosphine-really-was-discovered-on-venus/ We wachten dus maar op die Boeing 747 SP https://www.nasa.gov/mission_pages/SOFIA/index.html.