19 april 2024

Innovatie in nucleaire brandstoftechnologie kan Marsreis aanzienlijk verkorten

In drie maanden naar Mars? Als het aan het Amerikaanse Ultra Safe Nuclear Corporation Technologies ligt moet dit in de nabije toekomst gerealiseerd kunnen worden. In opdracht van NASA ontwikkelt USNC-Tech, met als thuisbasis Seattle (WA) een baanbrekende innovatieve nucleaire brandstoftechnologie en motorsysteem waarmee de 40 miljoen kilometers naar de rode planeet veel sneller afgelegd zouden kunnen worden. Verder is het motorsysteem volgens het bedrijf ook veiliger, en efficiënter dan oudere NTP-systemen.*  Dr.Michael Eades, hoofdingenieur bij USNC-Tech, stelde: “Onze motor maximaliseert het gebruik van beproefde technologie, elimineert conceptfouten van eerdere NTP-systemen, en heeft een specifieke impuls die meer dan twee keer zo hoog is als die van chemische systemen.” Eades, noemt het “een cruciale stap voorwaarts in het bereiken van uitbreidbaarheid van NTP-systemen voor deep-space-missies”. Maar wat het USNC-Tech systeem met name doet onderscheiden van andere nucleaire systemen, is het gebruik van volledig keramische micro-ingekapselde (FCM) brandstof voor de kernreactor. De bijzondere brandstof die is ontworpen voor dit systeem bevat hoogwaardig laagverrijkt uranium waarvan het bedrijf stelt dat deze robuuster is dan conventionele nucleaire brandstoffen en kan werken bij hogere temperaturen. Hoewel het concept is gemaakt voor NASA, stelt het bedrijf dat het nucleaire systeem ook door commerciële partijen kan worden gebruikt om toeristen, in praktisch de helft van de reistijd, naar andere planeten in het zonnestelsel te brengen. USNC-Tech heeft onlangs het concept en de details aan NASA geleverd, en NASA meent dat het de markt zou kunnen overnemen nu de huidige chemische raketten hun limiet bereiken.

Artistieke impressie, nucleaire raket voor Marsreis Credits; NASA