Starship SN8; terugblik op zijn zeer geslaagde high-altitude testvlucht

‘Mars, here we come’! twitterde Elon Musk opgetogen gisteravond, rond 12 uur NL’tijd. Zijn Starship SN8 vertrok om 11:45 vanaf Boca Chica om een praktisch perfecte high-altitude testvlucht uit te voeren. De vlucht duurde 6 min. en 42 seconden. De testvlucht behaalde al zijn doelen behalve de landing, die eindigde in een vuurbal.

SpaceX SN8 Credits; SpaceX via Intersting Engineering

Het doel was om ongeveer 12,5 kilometer de lucht in te vliegen, een aantal complexe vliegmanoeuvres uit te voeren – inclusief een ‘buikflop’ – en dan veilig in de buurt te landen. De 50 m hoge SN8 leek even al deze grote mijlpalen te bereiken, behalve de laatste: het voertuig raakte zijn landingspunt maar kwam te snel binnen en explodeerde in een dramatische vuurbal 6 minuten en 42 seconden na de lancering. De explosie van SN8 deed niets af aan het enthousiasme van SpaceX CEO Elon Musk. “De druk van de header brandstoftank was laag tijdens de landing, waardoor de landingssnelheid hoog en grof was, maar we hebben alle gegevens die we nodig hadden! Felicitaties aan het SpaceX-team, hell yeah!!” Musk verwachtte al geen compleet succes; hij had eerder SN8 (afkorting van “Serial No. 8”) slechts een kans van 1 op 3 gegeven om in één stuk te landen. Dat komt daar de vlucht van vandaag veel complexer en veeleisender was dan elke andere prototypetest van Starship. Het vorige hoogterecord was ongeveer 150 m, behaald door drie verschillende Starships: de gedrongen Starhoppers, SN5 en SN6. Alle drie die voorgangers waren behoorlijk ‘uitgeklede’ versies, en geleken wel vliegende graansilo’s. Tevens bezaten ze slechts 1 Raptor motor. SN8 was veel capabeler en complexer. Aangedreven door drie Raptors-motoren en in het bezit van een neuskegel en stabiliserende bodyflaps. Deze werkten allen tijdens deze ruim zes minuten duende testvlucht naar behoren.

Maan en Mars
SpaceX ontwikkelt Starship om mensen en vracht naar de maan, Mars en andere verre ruimtebestemmingen te vervoeren. Het systeem bestaat uit twee elementen: een roestvrijstalen ruimtevaartuig genaamd Starship, dat zes Raptors zal bevatten, en een gigantische raket, bekend als Super Heavy, die ongeveer 30 van deze motoren zal hebben. Beide voertuigen zullen volledig en snel herbruikbaar zijn, zei Musk. Starship zal in staat zijn om vele reizen van de aarde naar Mars en terug te maken, en elke Super Heavy zal, naar verwachtingen, veel lanceringen verzorgen. (Starship zal krachtig genoeg zijn om zichzelf van de maan en Mars te lanceren, maar het heeft Super Heavy nodig om van onze aarde te komen.) SpaceX wil dat Starship en Super Heavy binnenkort volledig operationeel zijn. Bronnen: SpaceX, Space.com

4 gedachten over “Starship SN8; terugblik op zijn zeer geslaagde high-altitude testvlucht

  1. Mooi verwoordt! Een stuk beter dan de meeste mainstream media die te veel nadruk leggen op het laatste stukje dat net niet helemaal goed ging.

  2. Een van de meest plausibele redenen voor het mislukken van de landing lijkt het uitvallen van een van de motoren te zijn geweest. En dan nog niet eens het uitvallen zelf, maar het niet uit de weg bewegen van deze motor.

    De overgebleven motor heeft bij het zwenken waarschijnlijk de andere motor geraakt en de laatst overgebleven motor raakte daarbij beschadigd. De binnenkant van de ‘engine-bell’ bestaat voornamelijk uit koper en laat dat nu groen branden. De motor begon zichzelf verder te vernietigen in plaats van nog de nodige stuwkracht te leveren.

    Het probleem was in iedergeval dusdanig simpel te verhelpen dat vandaag al een test van SN9 gepland stond. Echter heeft die in de highbay een klein ongelukje meegemaakt. De staander waar het gevaarte op rust had het deels begeven en daardoor was SN9 omgevallen.

    Inmiddels staat hij weer rechtop en is men volgens mij aan het afstemmen of er kritieke schade is opgetreden. Het lijkt er vooralsnog op dat alleen de bodyflaps schade hebben ondervonden.

    https://www.teslarati.com/spacex-starship-prototype-sn9-damaged/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.