29 maart 2024

Voilà! Fysici creëren Jupiter’s heliumregen in het lab

De atmosferen van gasreuzen, zoals Jupiter en Saturnus, bestaan voornamelijk uit waterstof en helium. Recent heeft een internationaal team onderzoekers van de Universiteit van Rochester e.a. een bijna 40 jaar oude voorspelling gevalideerd die stelt dat helium aldaar onder bepaalde omstandigheden vloeibare druppeltjes zou vormen en neerregenen. Echter experimenteel bewijs voor deze heliumregen ontbrak tot nu toe. Maar nu heeft een internationaal team fysici de extreme omstandigheden die heersen op de gasreuzen na weten te bootsen, en voilà, er kon heliumregen worden geproduceerd. De resultaten van dit onderzoek, waarbij een mengsel van waterstof en helium onder hoge druk werd bewerkt voor de ‘heliumregen’ is recent gepubliceerd in het wetenschappelijk journal Nature.

Jupiter. Bij de drukken en temperaturen die aanwezig zijn in de gasreus, mengen waterstof en helium die het grootste deel van de atmosfeer vormen zich niet. Dat suggereert dat diep in de atmosfeer van Jupiter, waterstof en helium zich scheiden, waarbij zich heliumdruppels vormen die dichter zijn dan de waterstof, waardoor ze neerregenen. Credits;JPL-Caltech/NASA, SwRI, MSSS/Prateek Sarpal