28 maart 2024

NASA gaat vandaag proberen Hubble weer aan de praat te krijgen

De Hubble ruimtetelescoop op 25 april 1990, toen hij uit het laadruim loskwam van Space Shuttle Discovery. Credit: NASA/Smithsonian Institution/Lockheed Corporation

De NASA denkt de oorzaak gevonden te hebben van de problemen met de boordcomputer van de Hubble ruimtetelescoop, die op 13 juni plotseling stopte met functioneren door die problemen. De telescoop zelf en alle daaraan verbonden instrumenten waren zelf in uitstekende staat, maar omdat de computer alles aanstuurde werkte het niet en moesten alle wetenschappelijke activiteiten worden gestaakt. De computer maakt deel uit van de zogeheten Science Instrument Command and Data Handling (SI C&DH) unit. Op die unit zit ook de Power Control Unit (PCU) en die veroorzaakt volgens de NASA het probleem. Die PCE zorgt er voor dat de computer genoeg voltage krijgt, de juiste hoeveelheid stroom. In de PCU zit een stroom-regulator, die er voor zorgt dat het voltage continu op vijf volt zit. Een tweede beveiligingscircuit checkt vervolgens of dat voltage inderdaad vijf volt is, zo niet dan vertelt dat systeem dat de boordcomputer moet stoppen met werkzaamheden. Onderzoek door de technici van de NASA laat zien dat er twee oorzaken kunnen zijn: of het voltage van de regulator is géén vijf volt, maar zit er onder of er boven, óf dat tweede beveiligingscircuit meet verkeerd en is stuk.

Eerder probeerde men al de CPU te resetten, maar dat leverde geen gewenst resultaat op. Daarom gaat men nu over op een backup van de SI C&DH unit, die ook een aparte backup van de CPU bevat. Dat zou vandaag allemaal moeten starten. Zou het succesvol zijn (waar we nog geen bericht van hebben gehad), dan zou het nog enkele dagen duren voordat alle wetenschappelijke activiteiten weer van start kunnen.

1. De Hubble,
    deze telescoop is bijna een soort van rode draad in mijn Sterrenkunde geschiedenis.
    De kijker zelf is in 1990 de ruimte in geplaatst, in 1993 werd het ontvangen licht goed naar haar brandpunt geleid.
    Ongeveer opdat moment begon ik persoonlijk met een studie Sterrenkunde, dit om mijn leesblindheid onder de knie te krijgen.
    En zie daar, in 1999 had ik de wens te weten of ik mijn opgedane kennis ook kon doceren.
    Want als je iets begrijpt dan vindt je het vaak leuk, maar…. als je het zelfde bevat kun je en wil je dit andere uitleggen.
    De studie Sterrenkunde leverde mij feitelijk een verslaving, hierin koos ik een duidelijk onderbelicht onderwerp, ik bedoel “formaat kennis”!
    Dit omdat er in mijn studie tijd zoveel niets zeggende getallen voorkwamen dat ik die graag ook zou willen uitleggen.
    En zie daar, nu in 2021 heb ik het vermoeden dat ik best iets kan vertellen over die heel kleine tot heel grote dingen en dit zonder al die 0000000000 toe te passen.
    Vaker noemt men mij wel eens de “FORMAAT WETENSCHAPPER” wat best een eer is.
    En dat alles is ontstaan in de jet-stream van die beroemde Hubble telescoop.
    Waar ontelbare machtige afbeeldingen mee zijn gemaakt.