28 maart 2024

Archief voor augustus 2021

Drie nieuwe ultralichtzwakke dwergstelsels bij NGC 253 ontdekt

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Hubble ruimtetelescoop vlakbij het spiraalstelsel NGC 253 drie nieuwe ultralichtzwakke dwergsterrenstelsels (Engels: ultra-faint dwarf galaxies UFD's) ontdekt. Twee waren eerder al ontdekt (in 2014 en 2016), dus dat maakt dat er nu vijf van die dwergstelsels … [Lees meer...]

Koude planeten heb je in de hele Melkweg, zelfs in de galactische verdikking

We kennen inmiddels meer dan vierduizend exoplaneten, maar die zijn allemaal ontdekt in de nabije omgeving van het zonnestelsel - zie de afbeelding hierboven, waarin met blauw het stukje is weergegeven waarin de meeste exoplaneten (door Kepler) zijn ontdekt. Maar hoe zit het met de rest van het … [Lees meer...]

De James Webb Space Telescope heeft alle testen goed doorstaan – nu de lancering nog

De James Webb Space Telescope (JWST), de opvolger van de Hubble ruimtetelescoop, heeft alle testen ((De testen waren bedoeld om te kijken of de telescoop in de ruimte gaat doen waarvoor 'ie ontworpen is en of de reis naar Lagrangepunt L2 en het verblijf in de ruimte aldaar goed zullen worden … [Lees meer...]

Hubble ziet een vijfvoudige quasar

Zo op het oog denk je dat je op de foto hierboven in het midden zes heldere stippen ziet. Twee in het midden en vier in de ring eromheen. Hubble heeft het kosmische tafereel gefotografeerd en wel met z'n Wide Field Camera 3 (WFC3). Nou klopt het dat je in die ring vier stippen ziet en dat zijn niet … [Lees meer...]

Boekrecensie Sekret Machines: Man ‘De alien als parasiet van de mens?’ (1/2)

Is de mens slechts een instrument in een parasitaire cyclus met aliens? Zit dit scenario voorgeprogrammeerd in ons, in ons DNA bijvoorbeeld, en is aliencontact een expressie van dit scenario? Deze ideëen bevatten de kern van het lijvige boek 'Sekret Machines; Gods, Man, War'. Het boek is het tweede … [Lees meer...]

Even SpaceX’ Mechazilla in beeld gebracht

We zijn al onder de indruk van de zachte landingen van de eerste trap van de Falcon 9 raket, welke het mogelijk maken om de raket meerdere keren te gebruiken. Maar het kan allemaal nog beter, sneller en efficiënter, zo liet SpaceX-baas Elon Musk in januari dit jaar weten. Want met de zogeheten … [Lees meer...]

‘Hyceaanse’ planeten – hete oceaanwerelden met waterstofrijke atmosferen – kunnen de speurtocht naar buitenaards leven bespoedigen

Jawel, een nieuwe naam die wordt geïntroduceerd in de sterrenkunde: hyceaanse planeten. Het staat voor een nieuwe klasse van exoplaneten, die geïdentificeerd is door een team van sterrenkundigen onder leiding van Nikku Madhusudhan (Cambridge's Institute of Astronomy). Het staat voor leefbare hete … [Lees meer...]

Bron ritmische snelle radioflits brandschoon en niet gehinderd door dubbelster

Een Nederlands team van astronomen heeft ontdekt dat het herhalende patroon in de kosmische radioflitser FRB20180916B niet wordt veroorzaakt door de krachtige sterrenwind van een begeleidende ster, zoals eerder werd vermoed. De flitsen komen mogelijk van een zeer sterk gemagnetiseerde maar eenzame … [Lees meer...]

Interstellaire kometen zoals Borisov zijn wellicht helemaal niet zo zeldzaam

In 2019 werd 2I/Borisov ontdekt, na 1I/2017 U1 ('Oumuamua) het tweede interstellaire object dat van buiten het zonnestelsel ons zonnestelsel was binnengevlogen. Van Oumuamua weten we nog steeds niet exact wat het voor een object was, maar van Borisov is wel bekend dat het om een komeet gaat, een … [Lees meer...]

Unieke detector heeft mogelijk twee zwaartekrachtgolven gedetecteerd van… donkere materie

Door 153 dagen achtereen te meten met een unieke detector die kwarts gebruikt om zwaartekrachtgolven te meten hebben onderzoekers van het ARC Centre of Excellence for Dark Matter Particle Physics (CDM) en van de Universiteit van West Australië in 2019 twee gebeurtenissen gezien die mogelijk … [Lees meer...]