28 maart 2024

Iedereen weer een fijne Pi-dag toegewenst!

Credit: NASA/JPLK

Jawel, het is weer zo ver. Maandag veertien maart… Pi-dag, aflevering 2022! De derde maand 14e dag, 3/14 in de Engelse notatie. Yep, 3,14, π, vandaar Pi-dag – deze Astroblog werd om 03u14m gepubliceerd, daar gaat m’n nachtrust. De 14e maart is niet alleen de geboortedag van bekende wetenschappers als Albert Einstein (143 jaar geleden geboren) en Giovanni Schiaparelli (187 jaar geleden), sterfdag van Stephen Hawking, maar het staat internationaal ook bekend als Pi-dag. Bedacht in 1989 door Larry Shaw. Zoals bekend mag worden verondersteld is pi de verhouding tussen de omtrek en de middellijn van een cirkel. In veel formules in de natuur- en sterrenkunde wordt gebruik gemaakt van pi, dus het getal is van grote waarde voor deze wetenschappen. Twee jaar geleden is er zelfs een pi-planeet ontdekt, eentje met een omloopbaan van precies 3,14 dagen. In het kader van Pi-dag kwam NASA’s Jet Propulsion Laboratory (JPL) voor het negende achtereenvolgende jaar met een wiskunde-opgave over vier onderwerpen, ‘rocket science’ dat allemaal met pi te maken heeft. Nou voor zolang het nog duurt, iedereen een fijne Pi-dag gewenst! Neem een stukje apple-pie zou ik zeggen. En als afsluiting een mooie pi-infografiek van de NASA met verschillende onderwerpen, zoals NASA’s Lunar Flashlight missie en de kern van Mars – dubbelklikken om te verpiëriseren.

Credit: NASA/JPL

Op dinsdag 15 maart worden door de NASA de antwoorden op de vragen gegeven. Bron: NASA.

1. Op 28 juni komt er nog een 2Pi dag, ofwel een Tau dag…. https://www.livescience.com/64987-numbers-as-cool-as-pi.html