29 maart 2024

China werkt aan een eigen planetaire defensiemissie à la NASA’s DART

Asteroïde in het zonnestelsel, artistieke impressie credits; wikimedia cc

Een forse asteroïde 418135 (2008 AG33) scheerde recent in de nacht van 27 april j.l. met zo’n 37.000 km/h langs de Aarde. De rots met een diameter van zo’n 840 meter, passeerde onze planeet op 3,2 miljoen km, ongeveer acht keer de afstand Aarde – Maan. Niet enorm dichtbij maar toch… NASA’s CNEOS, en ook ESA’s Planetary Defense Office zijn al decennia druk in de weer aardscheerders in de gaten te houden die een mogelijke bedreiging vormen voor de Aarde. NASA heeft in november ’21 ’s werelds eerste planetaire verdedigingstestmissie ‘DART’ gelanceerd. Recent werd bekend dat ook China een eigen planetaire verdedigingsmissie ontwikkeld in de stijl van DART.

NASA beschouwt elk hemelobject binnen 192 miljoen km van onze planeet als een ‘Near Earth Object’ (NEO), en elke NEO (zo’n 20.000 zijn er bekend) binnen 7,5 miljoen km van de Aarde, en groter dan 140 m in diameter, als ‘potentieel gevaarlijk’ (PHA). Zo ging ook de nodige aandacht nog recent uit naar de aardscheerders 2022 HX1 en 2006 JF42. Eerstgenoemde scheerde op 30 april j.l. op een afstand van zo’n 4 miljoen km langs de Aarde. Kleiner dan bovengenoemde rots, maar met een diameter van 260 meter, nog altijd groter dan de Tsjeljabinsk-meteorietmeteorieten zijn afkomstig van asteroïden en kometen – die in 2013 boven Rusland explodeerde, en voor forse ravage en vele gewonden zorgde. En de asteroïde 467460 (2006 JF42), die een diameter bezit van rond de 925 meter, zal op 9 mei a.s. op zo’n 5,6 miljoen km afstand langs de Aarde scheren.

Zowel NASA, ESA, en nu ook China’s CNSA (Chinese national Space Administration) werken dus hard aan hun planetaire defensiemissies. De ruimteagentschappen bedenken oplossingen om te voorkomen dat asteroïden de Aarde bereiken als ze op een directe ramkoers zijn. NASA’s ‘Double Asteroid Redirection Test‘ (DART) doel is een asteroïde van koers te doen wijzigen door een sonde te laten crashen op het object. DART, gelanceerd in november ’21, reist naar Dimorphos, die in een baan om zijn  ​metgezel-asteroïde, genaamd Didymos, draait. DART gaat met een snelheid van 24.100 km/h op Dimorphos botsen. Deze botsing zal de snelheid van Dimorphos in zijn baan rond Didymos met een fractie van één procent veranderen, waardoor de omlooptijd van Dimorphos – nu 11 uur en 55 minuten – met enkele minuten wijzigt. De dubbel-asteroïde vormt geen bedreiging voor de Aarde, maar de missie moet demonstreren dat een sonde autonoom naar een doel-asteroïde kan navigeren en er kinetisch op kan inslaan. ESA zal later in het decennium zijn Hera-missie naar Didymos en Dimorphos sturen ter ondersteuning van de DART-missie.

Dongfanghong-1 Credits; Brucke-osteuropa wiki cc