28 maart 2024

Op 12 juli krijgen we de diepste blik op het heelal te zien, gemaakt met de Webb ruimtetelescoop

Credit: Robert Williams (NASA, ESA, STScI)

Deze week heeft de baas van de NASA Bill Nelson op een persconferentie in het Space Telescope Science Institute in Baltimore (VS) gezegd dat één van de foto’s die we op dinsdag 12 juli te zien zullen krijgen en die gemaakt zijn door de James Webb Space Telescope (JWST, kortweg Webb) een foto zal zijn met daarop de diepste blik die ooit gemaakt is op het heelal. Nelson was overigens niet zelf aanwezig op die persconferentie (hij belde in), want het andere nieuwtje dat hij had was dat hij corona heeft. Afijn, voor ons natuurlijk interessant van die diepste blik op het heelal. Wat kunnen we daar van verwachten? Die diepste blik tot nu toe is gemaakt door de voorganger van Webb, de Hubble ruimtetelescoop. Die maakte twee ‘deep fields’ van een stukje aan de hemel waarvan ze dachten dat die héél leeg zijn, eentje gelegen in het noordelijke sterrenbeeld Grote Beer (Ursa Major), en nog een ‘ultra-deep field’ in het zuidelijke sterrenbeeld Oven (Fornax). Hierboven zie je de Deep Field, hieronder de Ultra Deep Field.

Credit: NASA and the European Space Agency.

De Deep Field werd gemaakt door Hubble tien dagen lang (tussen 18 en 28 december 1995) dat ‘lege’ stukje hemel te laten fotograferen, iets dat pakweg 3.000 zeer ver verwijderde sterrenstelsels toonde. De Ultra-Deep Field toonde zelfs 10.000 sterrenstelsels, allemaal gefotografeerd tussen september 2003 en januari 2004 (vier extra dagen belichtingstijd t.o.v. de Deep Field). In september 2012 volgde er zelfs nog een eXtreme Deep Field, welke je hieronder ziet. Daar zat een belichtingstijd van maar liefst 23 dagen op! Het toont een stuk van het centrale deel van de Ultra-Deep Field en er staan zo’n 5500 sterrenstelsels op, waarvan de oudste dateert van 13,2 miljard jaar terug in de tijd (dat is zo’n 600 miljoen jaar na de oerknal).

Credit: NASA; ESA; G. Illingworth, D. Magee, and P. Oesch, University of California, Santa Cruz; R. Bouwens, Leiden University; and the HUDF09 Team

Het is giswerk, maar het zou mij niet verbazen als ze Webb hetzelfde stukje hemel hebben laten fotograferen, dus het stukje in Grote beer of in Oven. Omdat de eXtreme Deep Field op dit moment de diepste blik op het heelal geeft zou het mooi zijn als Webb dat ook heeft gefotografeerd, zodat je de twee resultaten goed kunt vergelijken. Ik heb hieronder een klein fragment genomen van de ‘HXDF’ en je ziet dat de stelsels daarop best wel vaag zijn. Het stelsel linksonder laat wel wat structuur zien, maar het stelsel rechts van het midden is niet meer dan een roodwitte stip.

Het zou toch mooi zijn als je een fragment zoals deze neemt en dan kijkt wat Webb daarvan gefotografeerd heeft. Reuze benieuwd wat dat gaat opleveren. Overigens is dit niet het enige spectaculaire wat we 12 juli te zien gaan krijgen. We gaan volgens NASA-topwetenschapper Thomas Zurbuchen ook de eerste spectroscopische resultaten te zien krijgen van een exoplaneet, gemaakt door Webb. Met die spectroscopie kunnen ze zien welke chemische samenstelling de atmosfeer van een exoplaneet heeft en of daar wellicht biomarkers in zitten, signaturen die wijzen op de mogelijke aanwezigheid van primitief leven. Bron: Phys.org.

1. Oei, had ik net de 11e juli helemaal schoongeveegd in m’n agenda, gaat het toch weer de 12e juli worden. 😉

2. Naast de vergelijkingen Webb–Spitzer en Webb–Hubble, ben ik ook wel erg benieuwd naar de vergelijking tussen Webb en ALMA.

3. Het valt mij op, dat in beide fotos, veel structuren te zien zijn van duale stelsels. Dus twee objecten met gelijke helderheid. Dat moet volgens mij wijzen op een z.f Herbig haro systeem dus twee z.g. “bowshocks” die vaak zichtbaar op gewone fotos.
    Dus op 12 july kan dat leuke ideen opleveren zoals twee gelijke zwarte gaten. die volgens nieuwe fysica elkaar afstoten/

• Onzinalert.
      We zien sterrenstelsels op de foto’s (plus hier en daar een enkele voorgrondster). Herbig-Haro-objecten zijn *geen* sterrenstelsels maar emissienevels ter grootte van een paar lichtjaar. Er staan nul zichtbare HH-objecten op deze foto’s. Leo’s “duale stelsels” bestaan helemaal niet.

Het idee dat je naar deze foto’s kunt kijken en de helderheid van de afgebeelde objecten met het blote oog kunt vaststellen, en er direct conclusies aan hangt, is op zijn best erg naïef. Het equivalent van wolkenkrabbers ontwerpen op een bierviltje waarbij je de rechte hoeken met behulp van duim en wijsvinger bepaalt, en dat je dat dan nauwkeurig genoeg vindt om die middag nog te gaan bouwen.

De “fysica” in de laatste zin bestaat sowieso niet. Leo verwijst altijd alleen naar eigen werk, dat wel de Veda’s maar geen fysica bevat, behalve die stukken die hij schaamteloos en zonder enige vorm van begrip kopiëert van anderen en ze totaal uit context op een hem geschikt geacht plekje in zijn eigen werk plakt, meestal daar waar hij nog wat open ruimte ziet. Overzichtelijkheid? Fuck that.

Verder: waarom twee gelijke zwarte gaten elkaar zouden afstoten maar elkaar met een iets andere massa ineens zouden aantrekken, kan Leo niet uitleggen. Hoe hij de verschillen en overeenkomsten ertussen bepaalt, theoretisch of observationeel, evenmin. Het is zwamkoek.

Iedereen kan dingetjes claimen als nieuwe fysica maar de natuurkunde zit niet in de claims, die zit in de onderbouwing. Leo claimt wel, maar onderbouwt nooit.

• Beste June,
        zie:
        13 reasons why Transformer Strings are the summit of physics research.
        https://bigbang-entanglement.blogspot.com/2022/06/13-reasons-why-strings-are-summit-of.html of:
        Voor elkaar afstotende zwarte gaten van gelijke afmeting, kijk naar nummer 4: van de 13 stellingen:
        “Are equal sized Black holes unable to merge if they have a smaller ratio than < 15%? (proved by LIGO) and form "Herbig Haro" systems creating stars/ galaxies in the middle"?
        Ik waardeer je gedetailleerde beschrijving van mijn missers.

• June kijk ook op:
        Primordial Black Holes and Dual Herbig Haro Effects for Star-Galaxy Formation
        Kijk vooral naar figuur 11. LIGO <15%.

• @June, als we de onzekerheidsrelatie van Heisenberg even doortrekken op ons gehele universum, dat kom je tot de conclusie dat er eigenlijk niets onmogelijk is. Zelfs vermeende onzin (b.v. de snaartheorie) komt hiervoor in aanmerking 😀 . Aangezien Leo beschikt over een eigen sterrenbeeld geef ik hem het voordeel van de twijfel wegens aan zekerheid grenzende onzekerheid dat zelfs vastgestelde natuurconstanten kunnen variëren als we de tijd in alle richtingen als oneindig beschouwen. zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Onzekerheidsrelatie_van_Heisenberg en deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Entropie

• Beste June en Nico
          beiden bedankt.voor jullie wisselende ideeen .
          June zegt:geen onderbouwing wel claimen:
          Inderdaad geen universele wiskundige onderbouwing maar logische conlusies uit waarnemingen zoals hiervoor en
          Kijk eens op “Primordial Black Holes and Dual Herbig Haro Effects for Star-Galaxy Formation”
          https://vixra.org/pdf/2101.0158v1.pdf (o.a. de LOGO VIRGO figuur 11)

• @Leo
          “Ik ben zeer erkentelijk voor je onzinalert en iedereen die mijn afwijkende stellingen aanvalt.”

Maak dan je eigen vrij toegankelijle blog met opties om daar te reageren, en stop met hier meeliften.

@Nico
          Wel nieuwe fysica roepen maar geen wiskundige beschrijving kunnen bieden vind je gelijkwaardig aan snaartheorie? Nee toch zeker? Zelfs een figuur als Loeb, niet een van je helden geloof ik, blijft samenhangend in zijn vergezochte hypotheses.

ps. De logica die Leo zijn eigen werk toedicht, zie ik niet. Een manifestatie van de onzekerheidsrelatie, oké, maar die van Heisenberg of die van Cotton Eye Joe?

• Blijft interessant dat op 12 july we wellicht meer weten over duale Herbig Haro stelsels die zo opvallen en wellicht met met de Penrose “trapped spacetime” horizon en strings heeft te maken,

• Goed lezen @June… anders geformuleerd: “zelfs de snaartheorie behoord dus tot de mogelijkheden” omdat steeds weer blijkt dat eigenlijk niets onmogelijk is…. het is een stelling en sluit het dus niet uit. Dat veel wetenschappers die elegante unificatie theorie onzin vinden wegens gebrek aan enig experimenteel bewijs doet daar niets aan af.
            PS Ik begrijp dat die Cotton Eye Joe ook iets met snaren van doen heeft, maar ik zie het verband niet met Werner.

4. “It was an old idea of Stephen Hawking’s: Unseen “primordial” black holes might be the hidden dark matter. It fell out of favor for decades,