Site pictogram Astroblogs

Dit zijn de objecten gefotografeerd door Webb die we dinsdag te zien krijgen

Credit: X-ray (NASA/CXC/CfA/E.O'Sullivan); Optical (Canada-France-Hawaii-Telescope/Coelum)

Credit: NASA, ESA, Mario Livio (STScI), Hubble 20th Anniversary Team (STScI)

Zojuist is bekendgemaakt van welke objecten, die de Webb ruimtetelescoop gefotografeerd heeft, we dinsdag 12 juli vanaf 16.30 uur de foto’s te zien krijgen. Het gaat om:

• De Carinanevel (ook bekend als de Grote Nevel in Carina of NGC 3372). Dit is een heldere nevel in het sterrenbeeld Kiel, die verscheidene open sterrenclusters omvat. Twee van de zwaarste en helderste sterren van het melkwegstelsel, Eta Carinae en HD 93129A bevinden zich in Carina. De Carinanevel ligt op een geschatte afstand van 7.600 lichtjaar van de aarde. De nevel bevat meerdere O-type sterren, de heetste en meest blauwe sterren die er bestaan. Hierboven zie je de nevel zoals gefotografeerd met Hubble, de voorganger van Webb.
  • WASP-96b (spectrum). Dit is een exoplaneet die vooral uit gas bestaat, op bijna 1150 lichtjaar afstand van de aarde. Hij draait in 3,4 dagen om zijn ster. Hij is half zo zwaar als Jupiter en werd in 2014 ontdekt. Van deze planeet zullen we het spectrum te zien krijgen.
  • Southern Ring Nebula (alias NGC 3132 of Caldwell 74). Dit is een planetaire nevel, een gasschil rondom een dode ster. Hij is ongeveer een half lichtjaar in doorsnede en ligt 2000 lichtjaar van de aarde.
  • Stephan’s Quintet. Een compacte groep sterrenstelsels in het sterrenbeeld Pegasus, 290 miljoen lichtjaar van ons vandaan. Vier van de vijf stelsels in deze groep zijn gravitationeel in interactie met elkaar.
  • SMACS 0723. Dit is een voorgrondcluster van sterrenstelsel, dat als natuurlijke lens fungeert en het licht van achter de cluster liggende sterrenstelsels versterkt en afbuigt. Hieronder een tweet met daarin een deep field van SMACS 0723, gemaakt door Hubble.

Bron: ESA.