3 december 2024

Aftermath geëexplodeerde Starship S24 / Booster 7

Starship S24/B7 lancering Credits; SpaceX via Space.com

Onder luid gejuich van het massaal toegestroomde publiek en de 1800 SpaceX medewerkers vertrok in een cyclopische vlammenzee het SpaceX’ Starship S24 / Super Heavy. om 15:35 NL’se tijd. vanaf Starbase, Boca Chica, Texas. De vlucht van het 120 meter hoge Starship-raketcombinatie, ging oostwaarts over de Golf van Mexico en zou over de ‘Straits of Florida’, gaan om te eindigen nabij de archipel van Hawaï in de Stille Oceaan. Helaas explodeerde en desintegreerde de combinatie nog voor de ‘stage seperation’, het afscheiden van de booster van het moederschip in minder dan vier minuten. en SpaceX twitterde zeven minuten later (om 15:42) As if the flight test was not exciting enough, Starship experienced a rapid unscheduled disassembly before stage separation. Het Starship kwam tot een hoogte van 39 km.

Het doel van de vlucht was om wat de omloopsnelheid wordt genoemd te behalen – voor een lage baan om de aarde, ongeveer 28.160 km/u – op een hoogte van zo’n 240 km. Ongeveer 100 km voor de noordwestkust van Kauai, een deel van de Hawaiiaanse archipel, zou het schip landen bij het Papahanaumokuakea Marine National Monument. Zie ook het FAA-document voor alle details. Deze landing was gepland voor 90 minuten na het opstijgen vanaf Boca Chica.​Het Starship-systeem van SpaceX voor maan- en Marsreizen is ontworpen om volledig herbruikbaar te zijn.

Starship S24/B7 raketcombinatie nog in volle glorie. Credits; SpaceX

Volgens deze missiebeschrijving van SpaceX zouden de 33 Raptor-motoren van Booster 7 drie minuten  na de lancering worden uitgeschakeld en even later zou de B7 zich hebben moeten afscheiden van het moederschip. De B7 zou zo’n acht minuten na lancering neer hebben moeten storten in de Golf van Mexico. De zes Raptor-motoren van de bovenste trap van het Starship startten na ong. drie minuten in de vlucht. Deze zouden 6,5 minuut brandden, maar het gevaarte desintegreerde reeds eerder, krap vier minuten na lancering nog voor het afscheiden van elkaar, begon te tuimelen, en stortte in zee. SpaceX gaat nu verder aan de slag met het onderzoek naar de vlucht. Bronnen; SpaceX//Starship twitter, Space.com, NYT

Share

Comments

  1. Aanvullend op de blog: hier zijn videobeelden van de lancering en de explosie. Geen idee waarom iedereen luid ging applaudiseren toen de raket explodeerde.

    • Enceladus zegt

      Vroeger hadden we dit gewoon een mislukking genoemd, maar in het Woke-tijdperk heet zoiets geloof ik ‘een moment om van te leren’. Stel je voor dat je iemand kwetst…

      Maar goed, ik was destijds net te jong om te beseffen hoe bijzonder de maanlandingen waren en ik wil straks na mijn pensionering dolgraag meemaken dat maan- en vooral marsreizen de normaalste zaak van de wereld worden, dus wat mij betreft applaudisseren ze bij Space X hun handen helemaal stuk, als we maar naar de maan en Mars gaan! Ik kan haast niet wachten.

      Groet,
      Gert (Enceladus)

      • Het is nogal kort door de bocht om “dit gewoon een mislukking” te noemen. Het hangt af van je einddoel. Apollo 13 was ook een mislukking, maar één die al bij al nog veel meer applaus kreeg dan toen deze Starship “a rapid unscheduled disassembly” onderging (wat een dijk van een eufemisme, trouwens). In dit geval liep veel uiteindelijk niet goed, maar een aantal heel cruciale zaken deden dat wel. De lancering zelf verliep goed, ook al was er een stevige kans dat de raket gewoon op het lanceerplatform of kort na het opstijgen zou ontploffen. Ook vloog de raket (na ongeveer één minuut) heelhuids voorbij het max q-punt, waar het frame de grootste krachten ondergaat. Dat is niet min, gelet op het feit dat dit een proeflancering was (de allereerste van deze raketcombinatie), en dat er dus heel wat kon en mocht mislopen.

        Dat er geapplaudisseerd werd bij de ontploffing (het applaus klonk wel heel anders dan bij de lancering zelf) heeft ongetwijfeld alles te maken met het feit dat de mensen van SpaceX tevreden waren met, en wellicht ook trots op, wat ze wél hadden bereikt. Met woke heeft dat geen donder te maken (kunnen we tegenwoordig nog ergens over praten zonder er woke/antiwoke bij te halen?), wel met realistische dan wel onrealistische verwachtingen en heel menselijke emoties bij het verwezenlijken (met vallen en opstaan) van – je gebruikt zelf het woord “bijzonder” – een dergelijk grensverleggend project. Vergelijk het (een beetje) met voetbal, waarbij een verliezende ploeg toch een flink applaus krijgt omdat ze zich kranig hebben verweerd. Dat doe je toch ook niet af als woke, om niemand te kwetsen …

        • Enceladus zegt

          Ik ben gewoon een oudere jongere van net zestig en moet niks van die woke-flauwekul hebben. Wel ben ik gek van ruimtevaart. En geloof me: ondanks mijn kritiek ben ik fan van SpaceX en Elon Musk. Zonder hem en zijn bedrijf zou de kans heel klein zijn dat onze generatie nog bemande ruimtevaart naar de maan en Mars gaat meemaken. Dus ondanks deze ‘rapid disassembled’ testvlucht, zal het t.z.t. goed komen en gaat er zo’n Starship naar de maan en later naar Mars. Dat is een ongekende prestatie. En als het zo ver is, zal ik de hele dag voor de tv zitten.

          groeten,
          Gert (Enceladus)

    • j. van suylekom zegt

      Het moge bekend zijn, dat de Space X wijze van werken de methode van trial and error is. De zelflandende booster raketten zijn zo ontwikkeld en niemand twijfelt meer aan de betrouwbaarheid van dit systeem. Over een paar jaar zullen we vermoedelijk regelmatig lanceringen van starhips zien. Ik kijk er alvast naar uit

  2. Jan Brandt zegt

    Eh…..Ik boek wel een kaartje naar Mars met die goeie ouwe rete-solide en veilige R7-Soyuz combi van “oom Vladimir”!!!

  3. Enceladus zegt
  4. Ok, deze raket is een stuk zwaarder en er is dus heel wat meer stuwkracht nodig.
    Toch begrijp ik niet dat deze extra kilo’s anno 2023 tot zoveel extra problemen leiden.
    Ik zie kennelijk iets over het hoofd. (Mogelijk balans-problemen o.i.d. ?)

  5. zetje01 zegt

    Het hele lanceerplatform kapot geblazen; tijdens de lancering zie je stukken beton en staal zowat boven de raket uit komen; die later tot in een straal van honderden meters ver weer zijn aangetroffen.
    De raket was al beschadigd vóór hij een meter de lucht in was.

    Nu moet er dus een sterker en ruimer launchpad komen en dan zo snel mogelijk weer lanceren, want de afgelopen vlucht heeft door z’n beschadigingen bij de start niet zo veel nuttige gegevens opgeleverd.

    • Enceladus zegt

      Klopt. Hier zie je dat de auto van een ruimtevaartjournalist wordt getroffen door een stuk puin met het formaat van een bowlingbal: https://twitter.com/IJokes2020/status/1649050335376478210?

      Ik ben het met je eens dat je niet zo gek veel hebt aan data van een vlucht van een Starship dat direct bij de lancering al beschadigd was. Men had beter kunnen wachten met de eerste lancering tot na het moment dat die geplande modificatie van het platform was aangebracht.

      groet,
      Gert (Enceladus)

  6. Angele van Oosterom zegt

    M.i. beter ‘Failure is not an option’ lezen i.p.v. al dat applaus. (Bij Apollo 13 was dat applaus bij de terugkeer). Wat een spirit in Gene Krantz’ toespraken… Natuurlijk ook met de fatale brand van Apollo 1 in het achterhoofd…

    https://en.wikipedia.org/wiki/Failure_Is_Not_an_Option

    En tja, er worden nogal wat stijlfiguren gebruikt om de heftige loop van deze vlucht te downplayen, zeg maar, het verbaast me het meest dat het me niet meer verbaast…

    Maar vier minuten ipv 90 minuten is gewoon bar weinig. En ik ben het met Gert eens, het is ongemakkelijk al dat applaus bij complete destructie, desalniettemin is mijn hoop op Starship, met al zn toepassingen, voor een ruimte infrastructuur gevestigd, maar er zal enkele generaties overheen gaan, net als bijvoorbeeld bij de bouw van kathedralen vroeger..

  7. Angele van Oosterom zegt
    • Ik zag hetzelfde artikel ook voorbij komen op Phys.org . Hoe moet zo´n ding nu landen op de maan of mars zonder zo´n platform die bestand is tegen dit thruster geweld, ff een vloertje gieten van maanzand? Volgens mij wordt dit enkele reis 😀

      • Enceladus zegt

        Op de maan landt alleen Starship, niet die hele raket eronder.

        Groet,
        Gert (Enceladus)

        • Dat klopt, maar het is uiteindelijk de bedoeling om zo`n 100 man te transporteren (zie link) naar de maan of mars. Ondanks de geringere zwaartekracht heb je daar ook een stevige stuwkracht nodig om je retourtje aarde te boeken. Maar het zal wel niet zo´n vaart lopen.
          https://www.spacex.com/vehicles/starship/

          • Enceladus zegt

            De zwaartekracht van de maan is maar 1/6 van die hier op aarde. Die 100 man met een gemiddeld gewicht van 75 kilo wegen dan dus geen 7500 kilo, maar slechts 1250 kilo. Dat is het gewicht van een kleine middenklasse auto. Valt best mee dus. En wat mij betreft loopt het wel zo’n vaart.

            Groet,
            Gert (Enceladus)

Speak Your Mind

*