Site pictogram Astroblogs

Roscosmos en NASA lanceren uitgestelde Sojoez-MS-24 missie naar het ISS en plannen meer Sojoez-missies samen

Sojoez-MS-24 raket l;ancering, Bakjkonoer, Credits; NASA / Bill Ingalls

Een Russische Sojoez-2.1a-raket is afgelopen vrijdag 15 september gelanceerd vanaf het Bajkonoer-kosmodroom in Kazachstan. De raket lanceerde de MS-24 met daarin twee Roscosmos-kosmonauten, Oleg Kononenko en Nikolai Chub, en NASA-astronaut Loral O’Hara naar het International Space Station.  De Sojoez-2.1a-raket werd gelanceerd om 11.44 lokale tijd vanaf het Bajkonoer kosmodroom. De Progress MS-24 meerde om 14.53 uur (LT) aan bij de Rassvet-module van het station. De lancering was de vijfde missie voor Oleg Kononenko en de eerste voor Nicolai Chub en Loral O’Hara. De drie zouden aanvankelijk in maart j.l. naar het station vertrekken, Expeditie 69, met de MS-23, zie ook de Astroblog. Hun missie werd echter uitgesteld toen het MS-22 ruimtevaartuig dat afgelopen september werd gelanceerd, met aan boord NASA’s Frank Rubio en Roscosmos’s Sergej Prokopjev en Dmitri Petelin, in december een koelvloeistoflek kreeg terwijl het aan het station was aangemeerd, zie ook deze Astroblog van februari j.l. NASA en Roscosmos kwamen overeen om de Progress MS-23 ruimtevaartuig, dat Kononenko, Chub en O’Hara zou lanceren, ter vervanging te gebruiken en het in februari zonder bemanning naar het ruimtestation te lanceren.

Voorgrond; de Sojoez aan de Rassvet-module, erachter de Prichal-module en de Nauka-poort, Credits; NASA

NASA-functionarissen zeiden in juli dat ze tevreden waren met de Russische verklaringen dat het koelvloeistoflek werd veroorzaakt door een inslag van micrometeoroïden of orbitaal puin en geen defect aan het ruimtevaartuig zelf was. Ze kwamen tot deze conclusie zelfs nadat een Progress-ruimtevaartuig dat aan het station was gekoppeld in februari een soortgelijk koelvloeistoflek had opgelopen. “Het NASA-team heeft er ook naar gekeken, onafhankelijk van het Russische team, en we kunnen ook niets vinden, gebaseerd op de informatie die onze Russische collega’s ons hebben gegeven, over iets anders dan een soort externe kracht of puin of zoiets.”, aldus Joel Montalbano, NASA ISS-programmamanager. Het Sojoez MS-23 ruimtevaartuig bevindt zich nog steeds in goede staat aan het ISS. Het zal Prokopyev, Petelin en Rubio op 27 september naar de aarde terugbrengen. De drie zullen dan 371 dagen in de ruimte hebben doorgebracht, wat voor Rubio een Amerikaans record betekent voor de langste afzonderlijke missie. Kort voor de lancering van de MS-24 kondigde NASA aan dat het Tracy C. Dyson had toegewezen aan de volgende Sojoez-missie die in maart 2024 zou worden gelanceerd.

Dyson, een ervaren NASA-astronaute, vloog in 2007 een kortdurende shuttle-missie naar het ISS en bracht er zes maanden op het station in 2010. Dyson had getraind als O’Hara’s back-up en Russische functionarissen zeiden eerder dat ze in 2024 naar het station zou vliegen. Dyson zal lanceren met Oleg Novitskiy van Roscosmos en Marina Vasilevskaya, een astronaute uit Wit-Rusland. Novitskiy en Vasilevskaya zullen met O’Hara terugkeren op de Sojoez MS-24, terwijl Kononenko en Chub, die een jaar in de ruimte zullen doorbrengen, in september 2024 met Dyson zullen terugkeren. NASA en Roscosmos bespreken ook een uitbreiding van de ‘geïntegreerde bemanningsregelingen’, waardoor NASA-astronauten op Sojoez kunnen vliegen, terwijl Roscosmos-kosmonauten op Crew Dragon en uiteindelijk op CST-100 Starliner commerciële bemande schepen kunnen vliegen. Deze regelingen zijn tot stand gekomen door de lancering van Dyson naar het ISS en de toewijzing van Roscosmos-kosmonaut Alexander Grebenkin aan de SpaceX Crew-8-missie naar het ISS in februari 2024. Yuri Borisov, hoofd van Roscosmos, vertelde op 15 september aan het Russische persbureau Tass dat Roscosmos en NASA onderhandelen over een ‘aanvulling’ op de overeenkomst die missies later in 2024 en in 2025 zou omvatten, maar gaf geen verdere details over die onderhandelingen. Bronnen; SpaceNews, TASS, NASA