[update; ‘Orbital Flight Test 2 is gelanceerd en de ‘hot staging’ is gelukt.] Het is bijna ‘Go-time’ voor het Starship SN-25 van SpaceX voor de orbitale testvlucht! De kolos, nu nog even stevig verankerd op het Texaanse Starbase zal rond 14.00 NL’se tijd, gelanceerd worden. Het betekent de eerste orbitale ‘van-Texas-naar-Hawaï testvlucht‘ van het gigantische ruimtevaartuig. De vlucht zal ongeveer 90 minuten in beslag nemen. Deze testvlucht zal uitgevoerd worden met de ‘Serial Number-25’-combinatie, bestaande uit de Super Heavy boosterraket van 70 meter en het eigenlijk Starship dat 50 meter hoog is. De vlucht, begonnen op Starbase, gaat oostwaarts over de Golf van Mexico en over de ‘Straits of Florida’, om te eindigen nabij de archipel van Hawaï in de Stille Oceaan.
SN-25 zal geen volledige baan om de aarde voltooien, maar het zal bereiken wat de omloopsnelheid wordt genoemd – voor een lage baan om de aarde, ongeveer 28.160 km/u – op een hoogte van ongeveer 240 km, als alles volgens plan verloopt. En, als alles goed gaat, zal het ongeveer 100 km voor de noordwestkust van Kauai, een deel van de Hawaiiaanse archipel, naar beneden afdalen, en landen nabij het Papahanaumokuakea Marine National Monument. Voor de zekerheid wordt het scheep- en luchtvaartverkeer in de buurt stilgelegd, zowel bij Texas als Hawaï.
Het hoofddoel is deze keer zo ver te komen dat Starship loskomt van de booster, zelfstandig doorvliegt en in zee landt bij Hawaï. Voor dat loskomen grijpt het bedrijf terug op een oude techniek die vooral door de Russen veel is gebruikt: hot staging. De motoren van Starship worden al ontstoken terwijl het ruimteschip nog vastzit aan de booster. Dat maakt een risicovolle manoeuvre met de Super Heavy overbodig, maar er is wel meer risico op schade. “Bij een wegwerpraket is dat geen enkel probleem, maar de bedoeling is dat dit systeem volledig herbruikbaar wordt. Dus is er een speciale ring boven op de Super Heavy gezet die de super hete gassen weg moet leiden.”
Het Starship-systeem dat SpaceX ontwikkelt om mensen en vracht naar de maan en Mars te brengen is ontworpen om volledig herbruikbaar te zijn. De combinatie wordt aangedreven door next-generation Raptor-motoren door SpaceX zelf ontwikkeld. Het Starship krijgt er zes en de Super Heavy 33. Musk twitterde recent dat het Starship mogelijk nog 10 meter langer gaat worden. De motoren van Starship genereren 7,5 miljoen kg stuwkracht bij de lancering, wat Starship de krachtigste raket in de geschiedenis maakt zodra hij met succes vliegt. Het huidige record staat op naam van NASA’s SLS, die produceert zo’n 4 miljoen kg stuwkracht bij lancering. In een FCC-aanvraag uit 2021, stelt SpaceX dat zowel de booster als het Starship-ruimtevaartuig zullen zijn voorzien van Starlink-satellietterminals om communicatie met hoge datasnelheid tijdens operaties tijdens de vlucht te demonstreren. Alvast ‘Godspeed’. Bronnen; Space.com, SpaceX, SpaceNews, NASA, Federal Aviation Administration