Site pictogram Astroblogs

Onderzoekers stellen dat de uitdijing van ons universum mogelijk het gevolg is van het versmelten met ‘baby-universums’

Artistieke impressie uitdijing heelal Credits; Believer/Pixabay

Ons universum breidt zich steeds sneller uit, een fenomeen waar alle kosmologische theorieën het over eens zijn, maar geen enkele kan het volledig verklaren. Een recente studie biedt mogelijk een intrigerende oplossing: misschien dijt ons universum uit omdat het blijft botsen met ‘baby’ parallelle universums en deze absorbeert. Studies van de kosmische microgolfachtergrond, de nagloed van de oerknal, hebben onthuld dat ons universum een versnelde uitdijing ervaart. Om deze waarneming in overeenstemming te brengen met de hoofdtheorie van de kosmische evolutie – het Standaard Kosmologische Model – gaan wetenschappers ervan uit dat het universum gevuld is met een mysterieuze substantie, donkere energie, die de uitdijing aandrijft, echter DE manifesteert zich op geen enkele andere manier, wat noopt het bestaan ervan in twijfel te trekken en de mogelijkheid van een alternatieve oorzaak voor de uitdijing van het universum te onderzoeken. In deze studie, gepubliceerd in december 2023 in het Journal of Cosmology and Astroparticle Physics stellen wetenschappers het idee voor dat de uitdijing van het universum in plaats daarvan zou kunnen worden aangedreven door voortdurend samen te smelten met andere universums.

“De belangrijkste bevinding van ons werk is dat de versnelde uitdijing van ons universum, veroorzaakt door de mysterieuze DE, misschien een eenvoudige intuïtieve verklaring heeft, het samensmelten met zogenaamde baby-universums, en dat een model hiervoor mogelijk beter bij de gegevens past. dan het standaard kosmologische model.”, aldus hoofdauteur Jan Ambjørn, van de Universiteit van Kopenhagen. Hoewel het idee van meerdere universums die interageren met ons universum niet nieuw is, ontwikkelde deze studie een wiskundig model om de hypothetische impact hiervan op de evolutie van ons universum te onderzoeken. Uit de berekeningen van de onderzoekers bleek dat het samengaan met andere universums het volume van ons universum zou moeten vergroten, wat door onze instrumenten zou kunnen worden waargenomen als een uitdijing van het universum. De wetenschappers berekenden ook de snelheid van de uitdijing van het universum met behulp van hun theorie, en hun berekeningen sluiten beter aan bij observaties van het universum dan het traditionele Standaard Kosmologische Model, aldus de onderzoekers.

De theorie van de auteurs richtte zich ook op het probleem van de kosmologische inflatie. Eerdere verklaringen stellen dat dit fenomeen mogelijk wordt veroorzaakt door ‘het inflaton’ – een hypothetisch veld dat zorgde voor ultrasnelle uitdijing in de eerste milliseconden na de oerknal. Dit team oppert dat deze expansie veroorzaakt zou kunnen zijn doordat ons jonge universum werd geabsorbeerd door een groter universum, en stelt, “Het feit dat het heelal zich in zeer korte tijd heeft uitgebreid, roept de suggestie op dat deze expansie werd veroorzaakt door een botsing met een groter heelal, [dat wil zeggen] dat het in werkelijkheid ons heelal was dat werd opgenomen in een ander ‘ouder’-universum.” Er worden momenteel veel experimenten uitgevoerd om de eigenschappen van de microgolfachtergrondstraling c.q. versnelde expansie te bestuderen, o.a. met behulp van Euclid en de James Webb ruimtelescoop, en deze zullen in de toekomst hopelijk definitief gaan uitwijzen welk model de uitdijing van ons universum het  best beschrijft. Bronnen; LiveScience, JCAP