
Starship lancering 6 juni 2024 Credits; SpaceX/via X
SpaceX’s kolossale Starship/Super Heavy raket, 122 meter hoog!, werd vanmiddag gelanceerd voor zijn vierde poging een orbitale vlucht te bewerkstelligen. Het Starship werd net als de vorige lanceringen gedaan vanuit Starbase in Zuid-Texas. Vele toeschouwers en SpaceX-fans verzamelden zich vandaag langs de zuidelijke oevers van South Padre Island en omliggende gebieden om getuige te zijn van de vierde testvlucht van het Starship. En de vierde testvlucht IFT-4, werd een flinke zenuwslopende reis voor SpaceX. .
Er waren vandaag twee hoofddoelen: de booster van de eerste trap van Starship, bekend als Super Heavy, een zachte landing te laten doen in de Golf van Mexico, en een gecontroleerde reentry, te bereiken van de bovenste trap, het eigenlijke Starship, dat 50 meter lang is. Zowel de Super Heavy booster als het Starship deden een zachte ‘splashdown’, waarop de medewerkers van mission control van SpaceX op Starbase in luid gejuicht uitbarstten. Elon Musk, oprichter en CEO van SpaceX, was opgetogen; “Succesvolle zachte landing van de Starship Super Heavy-raketbooster!” schreef hij op X. SpaceFlightNow schreef op X; “SpaceX lanceerde met succes zijn Starship-raket en passeerde een aantal belangrijke mijlpalen. Het was in staat de hot-stage-ring overboord te gooien en een zachte landing uit te voeren in de Golf van Mexico.”
Het Starship zelf leek intussen wel wat brandschade opgelopen te hebben, en wel aan een van de flappen aan de zijkant. Zijn hitteschild, vol tegeltjes, brandde door tijdens de landing. Camerabeelden toonden dat het hitteschild van de klep wegbrandde, de camera bedekte met vuil en uiteindelijk de lens scheurde, maar de camera kwam wel terug, een bewijs dat de raket nog ‘leefde’, zeg maar. Bij de landing leek het schip zoals gepland om te draaien en zijn landing verder uit te voeren. Elon Musk schreef later over de landing “Despite loss of many tiles and a damaged flap, Starship made it all the way to a soft landing in the ocean! Congratulations @SpaceX team on an epic achievement!!
IFT-3, verbeteringen
De derde testvlucht was op 14 maart j.l., en moest in principe net als de andere testen, de eerste orbitale ‘van-Texas-naar-Hawaï vlucht‘ zijn, en zou zo’n 110 minuten in beslag nemen. De Integrated Flight Test-3 (IFT-3), was een verbeterde versie van IFT-1 en IFT-2. Verbeteringen aan IFT omvatten de implementatie van een ‘hot staging’ -techniek, waarbij de motoren van de bovenste trap beginnen te vuren voordat de eerste trap, de Super Heavy, volledig wordt gescheiden. Deze manoeuvre waren bij IFT 2 en IFT 3 een succes. De vlucht, begonnen op Starbase, zou oostwaarts over de Golf van Mexico en over de ‘Straits of Florida’, hebben moeten gaan om te eindigen nabij de archipel van Hawaï in de Stille Oceaan.
Echter in maart bleef het Starship wel vliegen na de ‘stage-separation’, maar probeerde niet in een volledige baan om de aarde te komen. In plaats daarvan kwam de raket in een suborbitale baan terecht terwijl het boven de aarde zweefde, waarin SpaceX twee vluchtsystemen demonstreerde. Na deze acties werd verwacht dat het ruimtevaartuig ongeveer 65 minuten na de lancering in de Indische Oceaan zou neerstorten, maar SpaceX verloor het contact met het Starship tijdens de terugkeer.
Het Starship-systeem dat SpaceX ontwikkelt om mensen en vracht naar de maan en Mars te brengen is ontworpen om volledig herbruikbaar te zijn. (Lees hier o.a. meer over Starship, en Mars, in deze recente Astroblog ‘Beyond Earth; Elon Musk verdubbelt zijn inzet voor de koloniesatie van Mars’. De Starship/Super Heavy combinatie wordt aangedreven door next-generation Raptor-motoren door SpaceX zelf ontwikkeld. Het Starship krijgt er zes en de Super Heavy 33. Musk twitterde eerder dat het Starship mogelijk nog 10 meter langer gaat worden. De motoren van Starship genereren 7,5 miljoen kg stuwkracht bij de lancering, wat Starship de krachtigste raket in de geschiedenis maakt zodra hij met succes vliegt. Het huidige record staat op naam van NASA’s (SLS), die produceert zo’n4 miljoen kg stuwkracht bij de lancering. Lees hier meer over Starship, en Mars, in deze blog ‘Elon Musk verdubbelt zijn inzet voor de koloniesatie van Mars’. Bronnen; SpaceX, Space.com, NBC, SpaceFlightNow
Blijft toch altijd een spannend gebeuren en mooi om te volgen. Dank je voor je stukjes Angele !
Het doet mij terugdenken aan de eerste lanceringen live op televisie toen ik als 6-jarige gespannen keek naar de lancering van apollo 8. Een begin ook voor de interesse in sterrenkunde. En nu las ik vandaag dat een van de apollo 8 helden (ieder geval voor mij) deze week tragisch aan zijn einde is gekomen met een vliegtuigongeluk. Bill Anders.
De negentigjarige Bill (William)Anders bestuurde zelf de Beech A45 toen het fout ging. Als ik het goed begrijp is hij degene die de wereldberoemde foto van de aarde maakte, ‘Earthrise’-foto.
Ja, geen dank Charon, graag gedaan! Dank Monique, ja, Bill Anders grapte ook over zijn reis, hij had zogezegd eigenlijk ‘niets te doen´ tijdens de Apollo 8, hij was LMP, maanmodulepiloot, maar de module ging niet mee..