
Ariane 6, in ontwikkeling, op het Spaceport te Kourou, Frans Guyana Credits; ESA
[Ariane 6 is gisteren, 9 juli, succesvol gelanceerd om 21.00 NL’s tijd. Deze inaugurele vlucht, genaamd VA262, was een demovlucht en bracht verscheidene satellieten in een baan om de aarde.] Europa’s nieuwe Ariane 6-raket gaat voor zijn debuut vandaag, de 9de juli 2024! De eerste lancering van de Ariane 6 staat gepland om 14.00 uur lokale tijd, Frans-Guyana, dat is 19.00 NL’se tijd. De live-uitzending van ESA begint 30 minuten voor lancering. De Ariane 6-raket bevindt zich op het lanceerplatform van de Europese ruimtehaven in Kourou, in het uiterste noorden van Frans-Guyana in Zuid-Amerika. De Ariane 6, die namens ESA wordt geëxploiteerd door het Franse bedrijf Arianespace, zal de Ariane 5 vervangen, die vorig jaar met ‘pensioen’ ging na 117 vluchten gedurende bijna drie decennia. De Ariane 6 is al bijna tien jaar in ontwikkeling. Oorspronkelijk zou de première in 2020 plaatsvinden, maar technische problemen en problemen van buitenaf, zoals de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne, hebben de tijdlijn meerdere keren verschoven.
Europa c.q. ESA heeft hoge verwachtingen van de nieuwe draagraket, die naar verwachting in 2026 negen tot twaalf keer per jaar zal vliegen. De Ariane 6, zo staat in de perverklaring van ESA te lezen ‘zal onze gegarandeerde, autonome toegang tot de ruimte garanderen – en alle wetenschap, aardobservatie, technologische ontwikkeling en commerciële mogelijkheden die dit met zich meebrengt!‘ De Ariane 6 zal dinsdag tijdens de vlucht negen cubesats in een lage baan om de aarde (LEO) inzetten, als alles volgens plan verloopt. De raket zal ook een verscheidenheid aan niet-orbitale experimenten uitvoeren, waaronder twee ‘return’-capsules die een vuurproef zullen ondergaan wanneer ze door de dikke atmosfeer naar aarde terugkeren.
In het AD stond gisteren, 8 juli j.l., een lang artikel over de Ariane 6. Het bevat o.a. commentaar van Edwin Vermeulen, CEO bij Aerospace Propulsion Products (APP) in Klundert. “De motor van Ariane 5 kon je maar een keer gebruiken. Bij deze raket kan dat vaker”, vertelt Vermeulen, en tevens stipt hij aan dat de Ariane 6 ook meer satellieten per vlucht kan droppen. In het kort komt het erop neer dat dit nieuwe Europese ‘werkpaard’ zoals de Ariane genoemd wordt, Europa minder afhankelijk maakt van China, India en de VS voor het lanceren van satellieten. Airbus Netherlands te Oegstgeest, ontwikkelde twee grote motorframes voor de Ariane 6, en Frank Meiboom, directeur sales van Airbus in Nederland, stelt dat er steeds meer satellieten gelanceerd worden, en dat het doel met de Ariane 6 is nu juist de lancering van satellieten goedkoper te maken. De lanceringskosten van de ‘5’ bedroegen 100 miljoen Euro, maar hoeveel goedkoper het uiteindelijk gaat worden, kan ESA nog niet zeggen. Wel, aldus het AD ‘laten organisties weten dat de lancering goedkoper is dan bij de voorganger’. Bronnen; ESA, AD, NASA, Space.com, ESA/WebTV
Speak Your Mind