7 november 2024

Een oude Meade LXD 650 montering met een “nieuw” Skywatcher EQ6 hart…

Meade LXD 650 met skywatcher EQ6 non GoTo RA aandrijving

Hoi Frida, hoi Wim…..eh…herkennen jullie dit brave ouwe gebakkie nog??? Yep…jullie oude Meade LXD 650 montering,  maar dan in herboren geimproviseerd motorische gedaante. Toen ie nog bij Arie stond hebben we geprobeerd om het “monster” zo goed en zo kwaad als dat maar kon aan de gang te krijgen en te houden….maarre….deze combinatie van zo’n dikke 40 jaar oude hard en software bleek toch net effe iets weerbarstiger dan gewenst…..en dus is ie uiteindelijk alweer zo’n twee jaar geleden o.i.d. toch maar tot nader orde van Arie naar mijn telescopenknutsel-m(J)ancave verhuisd, welke trouwens nog steeds gevestigd is alhier aan het de voet van de Dordtse dom.

Aldaar in mijn telescopenknutsel m(J)ancave heb ik er af en aan mee “gespeeld” en keer op keer geprobeerd, met behulp van alle op internet beschikbare vintage info die ik maar kon vinden,  dit best wel ingewikkelde en wispelturige GoTo gebakkie weer als vanouds aan het lopen te krijgen. Enne…..als je je op het internet verdiept in de bescheiden aldaar beschikbare info om deze monteringen weer origineel aan de gang te krijgen,  dan blijkt dat in principe ook best wel mogelijk te zijn edoch het bijbehorende verreiste technische kennisniveau plus dito kostenplaatje als het gaat om de benodigde modificatie’s c.q. reparatie’s uitgevoerd en betaald te krijgen, tja….die bleken toch van een dusdanig boven mijn financiële en knutselvaardigheids-pet niveau te zijn dat dat em voor mij toch  niet ging worden.

Een beslissing met vette pijn in het hart genomen….want “wegdonderen” staat echt in onzichtbare inkt op de allerlaastste pagina van mijn levenswoordenboek geschreven en dat samen met mijn adagium dat “falen  NOOIT een optie is” betekende echter dat de “LXD 650-jeuk”…..grrrrr….desondanks toch wel gewoon bleef dooretteren.

Waar het heldere moment, “das aha-erlebnis” zo U wilt,  zo opeens vandaan kwam en vooral waarom …and please do pardon my french…..dat zo tering lang  op zich heeft laten wachten, echt geen idee……maarre… bij de zoveelste snuffelsessie door mijn redelijk onmetelijke hoeveelheid teletoeter-onderdelentroep kwam ik weer die oude non GoTo aandrijflijn van mijn oude glorieuze zwarte Skywatcher EQ6 paralactische montering tegen, netjes ingepakt en bewaard “voor later” en toen pas drong het opeens wel tot mij door dat dit oude EQ6 setje wel eens de alternatieve, behapbare en betaalbare remedie zou kunnen zijn voor tegen mijn persistente LXD 650 jeuk.

In een ver grijs en oud verleden heb ik de toen net op de markt verschenen zwarte EQ6 montering aangeschaft “voor de rest van mijn astronomisch leven”……enne…hoewel de kwaliteit van die eerste zwarte uitvoeringen van de EQ6 soms nog wel eens wat te wensen overliet, was de kwaliteit van het exemplaar welke ik de mijne mocht noemen absoluut van topniveau. Was toen en ben nog steeds zeer verknocht aan mijn “EQ6’je”.

Het enige waar die zwarte EQ6’jes toen nog in “tekortschoten” was het feit dat ze in eerste instantie helaas niet standaard met GoTo waren uitgerust. Deze “tekortkoming” hebben ze na een tijdje opgelost middels het aanbieden van een zogenaamde “GoTo ombouwset” bestaande uit twee motoren, een vervangende hardware module en een SynScan handcontroler a raison de iets van 300 plus euries of was het toen nog “echt geld” te weten guldens????

Nou ja, hoe dan ook, deze optie was voor mij echt een joekel van een “No brainer” en derhalve heb ik mij bijkans per direkt “avec la Deuche glorieuze” met rasse spoed…..83,683 km/uur….naar Robtics begeven, toen nog gevestigd nabij hoek van Holland om dat kekke setje de mijne te maken. Het is alweer een jaartje of veel geleden maar voorzover ik mij het kan herinneren was dat ombouwen een zeer makkelijk makkie en het desbetreffende GoTo setje en de EQ6 in het algemeen werken nog steeds fabeltastisch.  Die oude prima functionerende non GoTo EQ6 aandrijving incluis handcontroler heb ik vervolgens netjes ingepakt voor….eh….tja….”voor later” en heeft sindsdien braaf al die jaren stof liggen happen.

Tot een maandje of twee geleden,  toen ik ben begonnen met het inrichten van mijn dakrand-waarneemplek waarbij ik al rap tot de conclusie kwam dat die ouwe lamme LXD 650 vanwege z’n stevige EQ6-achtige mechanische kwaliteiten eigenlijk best wel een heel erg geschikt gebakkie zou kunnen zijn als planetenfotografie-montering….MAAR….dan moest ie wel op eigen kracht redelijkerwijze minimaal in de Rechte klimming richting een minuutje of vijf op eigen kracht (=elektrisch) kunnen volgen…en tja…er lag dus nog steeds een stokoud edoch prima functionerend Skywatcher non GoTo EQ6 setje ergens in een la stof te verzamelen.

Hmmmm….Zou dat EQ6 setje op enigerlei wijze  pas kunnen worden gemaakt voor op de LXD 650??? Hmmmm…….zou dit dan eindelijk de remedie kunnen zijn voor almaar door-etterende “LXD 650 jeuk”???

Dat oude non GoTo  skywatcher EQ6-setje bestaat uit een rechte klimming synchroonmotortje, een declinatie synchroonmotortje, een hardwareprintplaatmodule en een kleine basic handcontroler voor beide motoren. Voor deze modificatie/verbouwing zou ik  alleen gebruik gaan maken van het rechte klimming motortje, de hardware module en de handcontroler. De declinatie-as kan gewoon handbediend blijven, iets wat voor planeetfotografie geen probleem is met die korte (een paar minuten) belichtingstijden

Het eerste wat ik heb gedaan dat is het helemaal slopen en wegdonderen van alle “elektrische en elektronische LXD-ingewanden” plus aanverwante zaken zoals b.v. de handcontroler. Mechanisch is zo’n Meade LXD 650 (en zijn iets grotere broer de LXD 750) best wel een prima gebakkie,  uitgerust met dikke assen, forse kegellagers en solide aanvoelende redelijk spelingvrije wormen en wormwielen plus tussen-tandwielen,  maar al die, vind ik, hopeloze elektriek en elektronica plus lastige non intuitieve software…jakkes, helemaal mijn buik van vol…en dus…hup…heel die zooi opzouten naar bak 13. Resultaat:   een fijne woest en ledige LXD 650 machinekamer.

de eruit gerukte ingewanden van de LXD 650

Vervolgens besloten om de EQ6 Rechte klimming motor middels zijn eigen 46 tands tandwiel te verbinden met het uitstekende stukje rechte klimming worm-as van de handbediening van de LXD door middel van het op die worm-as monteren van het 46tands tandwiel afkomstig van de EQ6 decinatie as motor.

Voor de EQ6 hardwareprintplaat module heb ik een aluminium behuizing gefabriekt en die vervolgens bovenop de oude “rechte klimming machinekamer” van de LXD 650 geschroefd. Op de zijkant van de “RK machinekamer” heb ik een stukkie M6 tapeind geplaatst en wel zodanig dat ik de EQ6 RK motor plus tandwiel zo met een kleine soepele zwaaibeweging met het worm-as landwiel kan verbinden. Op deze manier kan ik EN elektrisch de 650 aandrijven EN als ik de  EQ6 aandrijving loskoppel van het LXD 650 RK worm-asje,  dan kan ik em ook nog met de hand aandrijven. Wat bij deze manier dan weer niet kan, dat is beide, tegelijkertijd elektrisch en manueel aandrijven, MAAR wat dan weer wel kan, als de elektrische aandrijving is aangekoppeld, dat ik met dank aan de zelf even lichtelijk aangepaste slipkoppeling van de RK-aandrijflijn,  ik het hele zooitje toch nog gewoon met de hand kan “voortduwen”….iets wat probleemloos en functioneel soepeltjes genoeg werkt!

Deze hele opzet was eigenlijk best wel heel snel verzonnen en in elkaar geknutseld en het werkte ook nog eens meteen probleemloos….MAAR……bij de eerste testsessie onder de sterrenhemel bleek er toch een venijnig addertje onder het ATM (amateur telescope making)-gras te zitten en wel in de vorm van het absoluut verkeerd gekozen 1 op 1 tandwielcombo tussen EQ6 RK aandrijving en worm-as/wormwiel van de LXD 650. Die 1 op 1 tandwiel aandrijving zorgde er voor dat de telescoop absoluut NIET de hemel kon bijhouden, zelfs niet op zijn hoogst haalbare snelheid. Ofwel….die combinatie van die twee precies dezelfde tandwielen, dat werkte echt voor geen meter!!

De remedie voor dit “petite probleme” moest gevonden worden in het zien te vinden van een kleiner tandwieltje voor op de RK worm as…..enne….dat vinden van zoiets simpels als een klein tandwieltje bleek zowaar het grootste obstakel te zijn op mijn weg naar strak hemelvolgende LXD 650 jolijt.

Ik bedoel, hoe moeilijk kan het vinden van zoiets klein-lulligs als een tandwieltje nu zijn???? Nou…..tot mijn stomme verbazing ende chagrijn behoorlijk gestoord fucking lastig!!!.

Om de hoek bij mij zit een hele prima modelbouwzaak waar ik nog wel eens een kek winterbouwpakketje wens te willen scoren en daar verkopen ze ook radiografisch bestuurbaar rijdend, varend en vliegend speelgoed…..maar geen los 22tands tandwieltje. Vervolgens op bezoek geweest bij echt één van de mooiste en oudste winkeltjes van Dordrecht zijnde het beroemde treinenwinkeltje genaamd “Het Winkeltje”….enne….die hadden genoeg tandwieltjes maar helaas net niet iets wat koppelbaar was aan het wat grofgetande 46tands tandwiel van de EQ6 aandrijving. Daarna ook nog naar een lokale klokkenmaker geweest maar ook daar helaas pindakaas niets bruikbaars…..en tenslotte dan maar on line in den blinde op het internet een setje tandwielen besteld die nu nog steeds niet….(en we zijn alweer vier weken verder!!!)…… op de mat zijn geploft…..nada, noppes, nothing……da’s pech…wel mooi mijn geld weg….aaarrrrrggggghhhhhhh… ten einde raad!!

Heel erg uiteindelijk via via via iemand uit mijn 2CV vereniging…… (“Vereniging de alternatieve garage het Eendeëi” te Rotterdam, ooit lang geleden begonnen als bloody hippie Eenden sleutelclubje en nu uitgegroeid tot HET mega grote hyperprofessionele 2CV techno-centrum van de wereld en omstreken)…..  de suggestie gekregen om mijn heil eens te gaan zoeken bij winkels die gespecialiseerd zijn in radiografische bestuurbare modelrace-auto’s…..en derhalve op een goede dag ….samen met die “Iemand van het Eendeëi”…José O. …in zijn Mercedes,   in “Ei-kringen” beter bekend onder haar lieftallige bijnaam de “Bismarck”, naar een grote modelbouwzaak in pijnacker getogen om ons daar te vergapen aan al dat heerlijke midlife crisis mannenspeelgoed…EN…..om een heus tandwieltje te scoren….yihaaa!!!

De nieuwbakken EQ6 rechte klimming op zijn plek gemonteerd

Problem solved!!!? Eh…..nope….want den schrijver dezes had zich een ietsie pietsie verrekend in alle consternatie van het  nergens zo’n stom lullig tandwieltje kunnen vinden en met dat 22 tands tandwieltje (46 x22 )  zat er zeker meer snelheid in maar helaas nog lang niet genoeg om de draaing van de Aarde volledig te kunnen compenseren….zucht.

Nu moet ik meteen bekennen dat ik dit waarschijnlijk nooit helemaal echt 100% perfect zal krijgen en dat vind ik in principe ook niet zo erg,  maar daar waar nog een beetje ruimte is voor verbetering zal die ook benut worden en die modelrace-auto tandwieltjes kosten ook niet de wereld met een gemiddelde prijs van ergens tussen de 4 en 10 euries. Dit plezante gegeven in aanmerking genomen was het dan ook wederom een no brainer om dan toch nog maar zo’n tandwieltje te scoren en nu eentje met 11 tandjes……et voila….resultaat!!!!

OK, mierenneukende eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik met die 11 tandjes eigenlijk mijn doel een heel klein beetje voorbij geschoten ben,  als in dat je nu  bij hele hoge vergrotingen kan  merken dat ie eigenlijk net een heel klein ietsie pietsie te hard loopt….maar daar kan ik  voorlopig heel prima leven EN ik kan altijd nog een 12 tands tandwieltje laten aanrukken.

Maar goed, voorlopig ben ik heel gelukkig met de uitkomst van dit langdurige en boeiende ATM-project en is deze oude afgeschreven Meade LXD 650 als een feniks uit haar digitale as herrezen in de vorm van een heel fijn stukje solide astrospeelgoed die ik binnenkort lekker kan gaan inzetten bij mijn Jupiter fotografie campagne!!

Echter eerst nog effe die aanstormende komeet bij z’n kladden zien te vatten met hopelijk iets meer geluk dan wat ik tot op heden heb mogen…eh…”genieten”(???) als het gaat om het daadwerkelijk zien van dat vervloekte Noorderlicht.

Ik zit op sterrenwacht Mercurius iedereen lekker te maken met al die vele flitsende Noorderlicht-nachten en ik heb zelf al die daarvoor verantwoordelijk zijnde zonnevlekken allemaal gezien MAAR de wrede persoonlijke realiteit is dat ik nu zo ongeveer wel de enige Nederlander moet zijn die tot op heden wat dat eigenlijke Noorderlicht zelf betreft nog helemaal fucking NIETS heeft gezien met dank aan “Cumulus Aurorus frustratus interuptus”…..grrrrrr!!

Nou ja……het enige lichtpuntje die ik nu zie wat die aanstormende komeet betreft dat is  het feit dat ik samen met hopman Arie aanstaande week van plan ben om op kometenjacht te gaan en waarschijnlijk/hopelijk staan zijn “meteo-sterren” dan  net effe iets gunstiger dan de mijne!!

Happy comet hunting!!

Share
Over Jan Brandt

Comments

  1. Wim & Frieda zegt

    Ha Jan,
    Wat een verhaal.
    Het vergde even wat tijd om je verhaal door te worstelen maar wat een moed en doorzettingsvermogen om het toch weer voor elkaar te krijgen en dat wij in het geheel ook nog een splintertje mochten bijdragen.
    Geweldige prestatie!

Speak Your Mind

*