De derde Copernicus Sentinel-1 satelliet is gisteren (5 december) gelanceerd op een Vega-C-raket vanaf Europa’s ruimtebasis in Frans-Guyana. Sentinel-1C breidt de erfenis van de voorgangers uit en levert radarbeelden met hoge resolutie om de veranderende omgeving van de aarde te volgen, een breed scala aan toepassingen te ondersteunen en wetenschappelijk onderzoek te bevorderen. Daarnaast introduceert Sentinel-1C nieuwe mogelijkheden voor het detecteren en monitoren van maritiem verkeer.
Sentinel-1C werd gelanceerd in een baan om de aarde op 5 december, aan boord van Vega-C om 22:20 CET (18:20 lokale tijd). De lancering verliep vlot, waarbij de raket in acht minuten de ruimte bereikte en om ongeveer 00:04 CET Sentinel-1C afzette. De missie van de lanceerraket, genaamd VV25, is een return-to-flight voor Vega-C – Europa’s lichtgewicht, krachtige raket – die de herstart markeert van de routinematige commerciële activiteiten voor de nieuwe lanceerraket. Om 00:12 CET voerde ESA communicatie met de satelliet om te bevestigen dat deze zich veilig in een baan om de aarde bevond.
Over Copernicus Sentinel-1C
De Sentinel-1-missie, de eerste in de familie van Copernicus, is gebaseerd op een constellatie van twee identieke satellieten die in dezelfde baan maar 180 ° uit elkaar vliegen, om de wereldwijde dekking en gegevensverstrekking voor Copernicus – de aardobservatiecomponent van het EU-programma voor de ruimte – te optimaliseren.
Sentinel-1A was de eerste satelliet in de serie, gelanceerd in april 2014, gevolgd door de lancering van Sentinel-1B in 2016. De Sentinel-1B-missie kwam in augustus 2022 tot een einde na een technische storing waardoor het niet in staat was om gegevens te verzamelen. De satelliet is met succes uit de baan gehaald en zal binnen 25 jaar weer in de atmosfeer van de aarde terechtkomen.
Sentinel-1C, samen met broer Sentinel-1A, zal de missie terugbrengen naar het volledige potentieel als een constellatie met twee satellieten. Sentinel-1A wordt volgend jaar vervangen door Sentinel-1D. Met geavanceerde radartechnologie om een all-weather, dag-en-nacht levering van beelden van het aardoppervlak te bieden, heeft de ambitieuze Copernicus Sentinel-1 missie de lat voor radar in de ruimte verhoogd. Sentinel-1 draagt een C-band Synthetic Aperture Radar (SAR) – instrument, waarmee het beelden met hoge resolutie van het oppervlak van de aarde kan vastleggen.
Over Vega-C
De Europese Vega-C-raket kan 2300 kg de ruimte in lanceren, zoals kleine wetenschappelijke en aardobservatie-ruimtevaartuigen. Op 35 m hoogte weegt Vega-C 210 ton op het lanceerplatform en bereikt het een baan met drie fasen met vaste stuwstof voordat de vierde fase met vloeibare stuwstof het overneemt voor nauwkeurige plaatsing van satellieten in hun gewenste baan rond de aarde. Vega-C is de evolutie van de Vega-rakettenfamilie en levert betere prestaties, een groter volume aan lading en een verbeterd concurrentievermogen.
Als aanvulling op de Ariane-familie om alle soorten ladingen in hun gewenste banen te lanceren, zorgt Vega-C ervoor dat Europa veelzijdige en onafhankelijke toegang tot de ruimte heeft. ESA is eigenaar van het Vega-C-programma en werkt samen met Avio als hoofdaannemer en ontwerpautoriteit. Arianespace was de serviceprovider voor de lancering van Sentinel-1C.
Deze lancering markeert de terugkeer van Vega-C, een belangrijke stap in het herstel van Europa’s onafhankelijke toegang tot de ruimte. De eerste commerciële vlucht in december 2022 mislukte door een probleem met de neuskegel in de Zefiro-40 motor. Sindsdien is een verbeterde neuskegel ontworpen en gebouwd en heeft de complete Zefiro-40-trap twee succesvolle vuurtests ondergaan, in mei en oktober 2024, die aantoonden dat de motor betrouwbaar kan presteren onder verschillende drukomstandigheden en brandduur. Deze tests bevestigden dat de motor gereed was en maakten de weg vrij voor de vlucht van Vega-C met Sentinel-1C. Bron: ESA.
Speak Your Mind