Virgin Galactic, een bedrijf dat zich wil gaan toeleggen op het lanceren van commercielë, suborbitale ruimtevluchten, zowel vanuit de VS als vanuit Europa, is recent weer een stap dichter bij zijn doel gekomen. Op 12 december j.l. kondigde Virgin Galactic aan dat het bedrijf een samenwerkingsovereenkomst getekend heeft met de Ente Nazionale per l’Aviazione Civile (ENAC), de Italiaanse toezichthouder op de burgerluchtvaart, om de haalbaarheid te onderzoeken van het inzetten van de Delta-klasse suborbitale ruimtevliegtuigen vanaf de luchthaven Grottaglie in Zuid-Italië. VG wil de ‘operationele haalbaarheid van de eerste ruimtehaven buiten de Verenigde Staten beoordelen’, stelde Michael Colglazier, CEO van Virgin Galactic.
Vanaf het Britse Spaceport Cornwall. voerde in 2023 Virgin Orbit de eerste satellietmissie uit vanaf West-Europese bodem, genaamd ‘Start Me Up’. Er werd een hergebruikt Virgin Atlantic Boeing 747-vliegtuig ‘Cosmic Girl’ gebruikt om de LauncherOne-raket te lanceren. Virgin Orbit, dat lanceringsdiensten levert voor kleine satellieten, maakt deel uit van Richard Branson’s Virgin Group. Een ander onderdeel van de groep is Virgin Galactic. Branson was een passagier op de eerste bemande suborbitale vlucht van Virgin Galactic in juli 2021. De VSS Unity, een raketaangedreven vliegtuig, steeg op vanaf de faciliteiten van VG in Spaceport America en vloog naar een hoogte van zo’n 80 kilometer boven de aarde.
Dit is niet de eerste keer dat Virgin Galactic interesse toont om te vliegen vanaf Italië; in 2018 tekende het bedrijf overeenkomsten met de Italiaanse bedrijven Altec en Sitael om vluchten vanaf Grottaglie te onderzoeken, twee jaar na een eerdere overeenkomst tussen Altec en Virgin om te beginnen met onderzoeken naar SpaceShipTwo-vluchten vanuit Italië. (Het SpaceShipTwo is een suborbitaal toestel, het WhiteKnightTwo is het draagvliegtuig). Meer recentelijk heeft de Italiaanse overheid 70 miljoen euro toegewezen om infrastructuur te bouwen in Grottaglie ter ondersteuning van ruimtehavenoperaties, i.d. een hangar en een 3.200 meter lange hoofdlandingsbaan. VG maakte niet bekend wanneer de volledige studie zou zijn afgerond, maar vluchten vanaf Grottaglie Spaceport zullen waarschijnlijk nog een aantal jaar – naar schatting zo’n 5 jaar – op zich laten wachten.
Speak Your Mind