30 juni 2025

NASA moet fors de broekriem aanhalen in 2026, ruimtetransport en wetenschap flink gekort

Art.afb. Maan-Mars Credits; NASA

Er staan forse bezuinigingen voor NASA op de agenda voor 2026. Het zogenoemde ‘Discretionary Budget Request voor fiscaal jaar 2026 (FY 2026)’ voor NASA is recent gepubliceerd, en weerspiegelt merendeels de aanbevelingen voor bezuinigingen door het White House’s Office of Management and Budget (OMB). De artikelen over deze aanbevelingen circuleerden de afgelopen weken al rond in artikelen op diverse sites zie o.a. Universe Today. ‘Fors’ is nog een understatement, want hoewel de financiering van NASA’s exploratieprogramma’s voor de Maan en Mars verhoogd wordt, bevat het ronduit schokkende bezuiningen op o.a. de Moon-to-Mars-architectuur en een veertigtal wetenschappelijke missies. Zo wordt er door het OMB, opgeroepen tot het schrappen van het Space Launch System (SLS), het Orion-ruimteschip en de Lunar Gateway. En er komen ook forse bezuinigingen op onderwijs en voorlichting, het personeelsbestand, de IT-diensten, en het onderhoud van faciliteiten.

Het DBR FY 2026, is in details te lezen op de site van NASA. Deze documenten omvatten een kopie van de budgetaanvraag voor boekjaar 2026, een samenvatting van de budgetaanvraag, een technisch supplement, een factsheet van NASA en haar missies. De prioriteiten worden duidelijk uiteengezet, met de nadruk op het eerder dan China, naar de maan laten terugkeren van astronauten en het eerder naar Mars – dan China – brengen van astronauten. Ook wordt de nadruk gelegd op het stroomlijnen van het budget, evenals op de overstap van missie-elementen en -technologie naar de commerciële ruimtevaart.
 
Bezuinigingen, specs, technologie en wetenschap hard geraakt
Er wordt $ 18,8 miljard toegekend aan NASA voor het boekjaar 2026, een vermindering van $ 6 miljard (of ong. 25%) t.o.v. 2025.
Het bedrag omvat $ 8.312,9 miljoen voor Bemande Ruimtevaart, een stijging van $ 646,7 miljoen, t.o.v. dit jaar. Voor Ruimtevaart Operations bedraagt ​​het budget voor boekjaar 2026 $ 3.131,9 miljoen, een verlaging van 35% t.o.v. boekjaar 2025. Dit omvat $ 920 miljoen voor het ISS, een verlaging van $ 320,5 miljoen (of 35%) t.o.v. dit jaar. Transport moet eenzelfde percentage bezuinigen dat neerkomt op 
$ 452,3 miljoen. En Vluchtondersteuning (SFS) moet maar liefst 55% ($ 359,3 miljoen) inleveren. Alleen de afdeling Commerciële LEO-ontwikkeling krijgt een extra financiering van $ 43,9 miljoen (19%) t.o.v. boekjaar 2025.
 

NASA missies compilatie Credits; NASA

Bij Ruimtevaarttechnologie, wordt maar liefst 48% van de financiering in mindering gebracht. Dit is in lijn met de voorgestelde stopzetting van onderzoek naar geavanceerde voortstuwing door de huidige regering, die dit liever in handen ziet van de particuliere sector.  Ook wetenschappelijke programma’s, moeten ongeveer de helft bezuinigen. Dit is verdceeld in aardwetenschappen (52% minder), planetaire wetenschappen (31% mionder), astrofysica (65% minder), heliofysica (46% minder) en biologie en natuurwetenschappen (62% minder). Het STEM Engagement-programma wordt geannuleerd. Dit werd al aangekondigd in het Discretionary Request, waarin het programma werd omschreven als een voorbeeld van ‘woke STEM-programmering en -onderzoek dat bepaalde groepen studenten boven andere stelt en minimale impact heeft gehad op de beroepsbevolking in de lucht- en ruimtevaart’.

Artemis & Mars
Van de $ 8,3 miljard die is toegewezen aan Bemande Ruimtevaart, is meer dan $ 7 miljard bestemd voor het Artemis-programma.
Dit is onderverdeeld in $ 4.894,6 miljoen voor het transportsysteem van de maan naar Mars (een stijging van 2%), $ 2.815,4 miljoen voor transport van de maan naar Mars, (een stijging van 1,5%) en $ 602,9 miljoen voor de Human Exploration Requirements & Architecture (een stijging van 640%). Maar de begroting specificeert ook dat de SLS, Orion en Gateway na de Artemis III-missie uit dienst zullen worden genomen. Men wil China voor zijn met het brengen van astronauten naar de maan, echter uiteindelijk wordt Artemis omgevormd tot een meer ‘duurzamere c.q. kosteneffectievere’ benadering van maanexploratie, en zal dit overgelaten worden aan commerciële next-gen systemen. Kortom, NASA krijgt de opdracht om te stoppen met de werkzaamheden aan de belangrijkste systemen waaraan sinds 2010 (of eerder) wordt gewerkt en om de plannen voor maanverkenning uit te besteden aan commerciële ontwikkelaars.

China en Mars
De begroting benadrukt eveneens de noodzaak om astronauten naar Mars te sturen vóór China (China, dat van plan is de eerste taikonauten daar in 2030 te laten landen). NASA trekt $ 1,13 miljard uit voor Mars-gerelateerde technologieën, voor exploratie van Mars. Er gaat $ 120 miljoen naar de voortzetting van robotmissies ter voorbereiding op bemande missies, $ 200 miljoen voor de ontwikkeling van een demonstratie van een bemande Marslander (Entry, Descent, Landing) op korte termijn, en $ 350 miljoen om de ontwikkeling van Mars-gerelateerde technologieën te versnellen. Andere toewijzingen omvatten $ 50 miljoen voor de basis voor Mars ruimtepakken, en $ 80 miljoen voor van de ontwikkeling van computers, oppervlaktecommunicatie, geavanceerde concepten voor oppervlakte-energieopwekking en prijzen voor technologische ontwikkeling. Nog eens $ 250 miljoen is toegewezen voor de start van commerciële leveringen van ladingen en commerciële partnerschappen met de industrie voor bemand transport.

De meeste programma’s die voortgezet worden, lopen al meer dan tien jaar. Maar de toewijzing van financiering voor vracht en bemand transport, zet de trend in van NASA’s commerciële programma’s voor het ISS en de maan. De regering-Trump prefereert het uitbesteden van capaciteit aan commerciële partners, met name SpaceX. Dit omvat het contract voor het Starship HLS, en de lancering van de kernelementen van de Lunar Gateway, die noodzakelijk werden vanwege de versnelde planning van Artemis. Deze recente toewijzing is duidelijk bedoeld om de ontwikkeling van Starship en vergelijkbare technologieën te bevorderen. Evenzo wordt de toename van de financiering voor de ontwikkeling van ‘Commercial LEO Development’ waarschijnlijk ingegeven door de noodzaak om orbitale tankcapaciteiten te bouwen, die essentieel zijn voor de missieprofielen van Starship. Dit omvat het transport van astronauten naar de maan als onderdeel van Artemis III en IV, en het sturen van passagiers en vracht naar Mars. 

Impressie van de Nancy Grace Roman Space Telescope. Credit: NASA.

Er worden 40 ‘low priority’ missies, waaronder de Mars Sample Return (MSR) en de Landsat Next-missie geschrapt. Gelukkig benadrukt de begroting dat ‘missies met een hoge impact ‘ veilig zijn, waaronder de James Webb-ruimtetelescoop (JWST), de Hubble-ruimtetelescoop (HST) en de Nancy Grace Roman Space Telescope (RST). Zo is ook de Dragonfly-missie, die in 2028 vertrekt om de Saturnusmaan Titan te verkennen, veilig, evenals de NEO Surveyor-missie, die in 2027 potentieel gevaarlijke asteroïden zal gaan detecteren.  De bezuinigingen zullen gepaard gaan met banenverlies bij NASA. Een tabel in het begrotingsdocument vermeldt dat NASA in fiscaal jaar 2025 17.391 rechtstreeks gefinancierde ambtenaren heeft, maar dat dit volgens het voorstel voor fiscaal jaar 2026 zou dalen tot 11.853, een vermindering van een derde. Bronnen; NASA, Universe Today, Space.com

Share

Speak Your Mind

*