28 maart 2024

Flink wat mooie zonsverduisteringen voor de boeg. Wie gaan er allemaal kijken?


Komende jaren staan er een aantal zonsverduisteringen op ons te wachten, die er om lijken te smeken om bekeken te worden, twee totale en twee ringvormige verduisteringen. Totale zonsverduisteringen zijn voor velen toch wel de één van de meest indrukwekkende natuurverschijnselen die er zijn – vraag het Sybold Deen maar, die er eentje op 20 maart 2015 meemaakte. Live meemaken hoe de maan voor de zon langs schuift en deze volledig bedekt is haast magisch. Maar ringvormige verduisteringen, waarbij de schijnbare maanschijf iets kleiner is dan de zonneschijf en er een kleine rand van de zon te zien blijft, mogen er ook zijn. De komende jaren vinden er weer een paar plaats die vanaf land te volgen zijn:

Meer info over deze verduisteringen op de eclipspagina van Fred Espenak van de NASA. Te verwachten valt dat velen af willen reizen naar één van deze gebieden om de verduistering te bekijken, waarbij met name de twee totale zonsverduisteringen hoog op de agenda zullen staan. Met lezer Arno Hol had ik het er over dat het goed zou zijn om op de hoogte te zijn van initiatieven die op dit vlak ondernomen worden, zowel door lezers van de Astroblogs als door anderen. Reizen naar de VS voor de eclips van 21 augustus 2017 schijn je pas elf maanden voor de verduistering te kunnen boeken, dus daar valt de nodige drukte te verwachten en dan is het handig om elkaar op de hoogte te houden. Dat kan via reacties op deze blog en ook via een speciale blog in de Astrocorner. Kortom, heb je zelf plannen om iets te organiseren, om met een georganiseerde reis mee te gaan of zit je er nog over na te denken, laat het ons dan weten.

Share

Comments

  1. Marco de Kock zegt

    Die van 2017 in de VS gaan we zeker meepikken! Nog even goed opzoeken waar de meeste kans op mooi weer is in de totaliteitszone..

  2. Paul Bakker zegt

    Ik heb het voornemen om die in de VS te bezoeken. In het westen zijn de kansen het best, maar dat is wel weer duizenden kilometers verder.
    Overigens worden er nu al reizen aangeboden hoor. Maar vliegtickets kun je ‘pas’ 11 maanden van te voren boeken. Ik heb gehoord dat campers al nauwelijks meer te huren zijn in de zomer van 2017.

Speak Your Mind

*