29 maart 2024

Rosetta – Philae

Home Forums Astrocorner Rosetta – Philae

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #60911

    Al een tijdje volg ik alle nieuwtjes op Astroblogs op de voet. Astronomie en ook ruimtevaart zijn al van jongs af aan zeer aantrekkelijk voor me. Ik probeer dan ook op allerlei manieren de informatie ‘op te slurpen’.

    Ruim een jaar geleden ontdekte ik een computerspel wat de ruimtevaart (zij het zeer versimpeld) op een speelse manier binnen handbereik brengt. Het gaat om Kerbal Space Program (KSP). Zo nu en dan komt de naam ook voorbij in de comments op Astroblogs. Omdat zelfs de zeer versimpelde ‘physics’ het toch moeilijk maakten om een werkende raket/sateliet in een baan om de spelversie van de Aarde te brengen keek ik YouTube-filmpjes van de in Amerika wonende Schot, Scott Manley (what’s in a name). Vaak zijn de filmpjes die hij maakt voorzien van allerlei wetenswaardigheden op het gebied van de ruimtevaart in het echte leven. Scott Manley heeft een opleiding tot Astrofysicus gedaan, maar is in de IT terecht gekomen. Toch ook soms weer IT in verbinding met astronomie. Zo maakte hij een programma die de tussen 1980 en 2010 ontdekte asteroiden in beeld bracht met een prachtig YouTube filmpje tot resultaat: http://youtu.be/S_d-gs0WoUw

    Wat heeft dit alles met Rosetta en Philae te maken vraag je je nu waarschijnlijk af. Nou, deze Scott Manley heeft een filmpje gemaakt waarin hij in de spelwereld van KSP de Rosetta missie naspeelt. En hoewel het spel verre van realistisch is, zijn er toch verbazingwekkende overeenkomsten. Bedenk je overigens ook dat Scott dit filmpje maakte op maandag… 😉

    #60990
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Martin, interessant! Thanx for sharing, zei ik op m’n beste Nederlands. 🙂

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.