29 maart 2024

Adapter voor Canon EOS 700 D DSLR

Home Forums Astrocorner Adapter voor Canon EOS 700 D DSLR

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #67028
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Het duurde even, maar de adapter is binnen (moest uit China komen) Het past allemaal perfect alleen zie ik het beeld in het LCD scherm ondersteboven. Door mijn viewfinder zie ik ook alles ondersteboven en door de telescoop zit links op rechts.
    Het gekke is dat als ik het LCD scherm de andere kant op kantel, het beeld normaal is. Alleen staat alle info in het scherm dan weer op z’n kop.
    De camera andersom draaien maakt niet uit. Zodra ik het LCD scherm langzaam terugdraai flipt het beeld bij een bepaald punt over.
    Als ik de adapter door mijn oculair laat zakken zit de camera te dicht op mijn viewfinder. Vandaar dat ik de Barlow als tussenstuk gebruik, dat pieste precas (hihi)
    Filmpje:


    #67029

    Wow… nu ben ik jaloers… Ben benieuwd wat er gebeurt wanneer ik zo’n mega grote camera aan mijn fragiele elfje hang….

    Ik kijk uit naar je eerste Jupiter of Saturnus! 😉

    #67107
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Nee joh, niet jaloers worden hoor lieve Martin. Op jouw leeftijd had ik geeneens een digitaal cameraatje of wat.
    Nu, in de herfst van mijn leven (hihi, slik) komt dit leuke apparatuur pas in beeld. Ik had daar destijds toch allemaal geen tijd voor.

    Ik ben ook benieuwd wat het gaat worden. Het is toch een kwestie van uitproberen. De telescoop vervangt de 18-55 lens die op de body (Canon EOS 700D)zat. Ik vergiste me al door het LCD scherm aan te tikken om scherp te stellen. Duh…dat moest via mijn telescoop dus. Het gekke is weer dat ik op het LCD scherm wel kan inzoomen (3 stappen) en kan scherpstellen met mijn telescoop om vervolgens in de normale modus op te nemen.
    Dat betekend waarschijnlijk meer scherpte op het afgestelde object (?)denk ik.
    Als ik dat later digitaal ga inzoomen op de computer hoop ik dat dat net zo scherp is als bij die bloemenfoto’s.
    Lily of the valley

    Hoewel ik die bloemfoto’s weer in een speciale modus had gezet. Op het LCD scherm kun je het object aantikken wat scherp moet met een achtergrond wat dan wazig is.
    Of andersom, achtergrond scherp voorgrond wazig. En dan kan je ook nog instellen hoe sterk die wazigheid moet zijn.
    Dat zijn dingen die ik moet uitproberen. Als je een foto (zonder telescoop) van de Orion nevel maakt, in een stand met een andere (verkeerde) belichting kun je zomaar een heel verrassend effect krijgen.

    #86743
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Vandaag een nieuwe toepassing adapter/oculair geknutseld voor de telescoop.

    Sinds ik mijn spiegelreflexcamera heb, vervangt de telescoop als het ware de lens. De adapter had ik al moeten verlengen met het tussenstuk van mijn 2x Barlowlens omdat de Canon camera te dicht op de viewfinder van de telescoop zat.

    Het nadeel was eigenlijk dat ik mijn oculair(s) niet meer gebruikte bij de filmopnames (wel om direct door de telescoop te kijken) Ik vroeg mij af hoe ik toch met de 700D door een van de oculairs kan filmen. De adapter voor de 700D past in de telescoop, maar daar zit geen schroefdraad  om een oculair op te schroeven. Nu heb ik het toch op een andere manier voor elkaar gekregen. Ik had nog een klem over van de andere camerahouder die ik destijds eens bij de Koepel had besteld. Met die klem heb ik het oculair vastgemaakt aan het Barlowtussenstuk. Even gecheckt of ik dan wel scherp beeld had met de 15mm oculair ertussen. Via de telescoop scherpgesteld en klaar.

    De eerstvolgende keer uitproberen hoe dicht ik op de maan zit, en wat dacht je van Jupiter? Monique Grinning Face on EmojiOne 3.1
    Monique Milky Way on EmojiOne 3.1 MoniqueTelescope on EmojiOne 3.1

    #86857
    Monique
    Sleutelbeheerder

    De eerste try-out van m’n geknutselde DSRL/adapter/Barlow-tussenstuk/oculair tussen de wolken door. Helaas geen optimaal scherp beeld, maar ik kon niet wachten met testen.
    (ik had ook de spikkels in het oculair moeten verwijderen)

    Op naar de volgende test.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.