19 april 2024

André Kuipers heeft twijfels over Mars One Project

Home Forums Astrocorner André Kuipers heeft twijfels over Mars One Project

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #49255
    Enceladus
    Deelnemer

    Zie:

    #49298
    Rudy
    Deelnemer

    Heb er een hard hoofd in dat het gaat lukken met het Mars One Project, maar dat het zonde van het geld is om een lijndienst naar Mars op te zetten i.p.v. een raket te ontwikkelen die mensen terug kan brengen, daar zet ik vraagtekens bij. Als mensen zelf kiezen om permanent op Mars te blijven, wat is precies het bezwaar? Het stukje staat vol met allerlei risico’s, het zegt vooral iets over de huidige tijdsgeest, risico’s moeten vooral worden vermeden, alles moet veilig, enz. enz. Het is een trend die na Amerika ook steeds meer voet aan de grond krijgt in Europa en het is de doodssteek voor de pioniersgeest. Ik denk dat het er niet van zal komen met dit project, vooral om financi

    #49299
    Enceladus
    Deelnemer

    Voor het beoogde televisieprogramma is het dramatische aspect van naar Mars gaan en weten dat je echt nooit meer terugkomt op Aarde natuurlijk geweldig. Reken maar dat zo’n televisieprogramma ’the Greatest Show on Earth’ wordt! Het aantal kijkers meet je dan niet meer in miljoenen, maar eerder in honderdmiljoenen. Voor een programma waarbij van te voren vast staat dat de vier uitverkorenen w

    #49301
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik ben al aan het idee gewend. Laat maar gebeuren en ik zal zeker gaan kijken hoe ze daar de boel gaan runnen. Zo’n ramp is het toch niet om nooit meer terug naar Aarde te kunnen? En g

    #49302
    Enceladus
    Deelnemer

    Ja. Wat ik overigens wel bedenkelijk vind is dat het (voort)leven van de Mars-pioniers afhankelijk zal zijn van de kijkcijfers hier op Aarde. M.a.w.: Als ze daar op Mars niet voldoende hun best doen om ons te vermaken, dan is er geen geld meer voor bevoorradingsvluchten.

    Aangezien ik me niet kan voorstellen dat het hen lukt om binnen afzienbare tijd een autarkische gemeenschap op te bouwen, zou het er op neer komen dat ‘we’ hen daar vrij letterlijk laten stikken. Dat zou dan meteen de doodsteek zijn voor commerci

    #49303
    Enceladus
    Deelnemer

    Mmm, de volgorde waarin berichten op dit forum terecht komen is nou niet bepaald synchroon met mijn beleving van het verloop van de tijd…

    #49308
    Monique
    Sleutelbeheerder

    We moeten ze adopteren 😀 (zorgen dat het altijd goed gaat) Al het parkeergeld van de hele wereld voor de Mars-mensen 😉

    #49309
    Enceladus
    Deelnemer

    Goed idee Monique! Ik weet er nog een: verplichte toeslagen op Mars- en MilkyWay-repen!
    😉

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #49310
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Nou, dan hebben ze aan mij niks,vieze repen, bah! Ik hou wel van chocola (vooral in een bepaalde periode van de maand) maar dan meer de 70% cacao chocolade, lekker puur donker chocola met smaak 😀

    #49311
    Enceladus
    Deelnemer

    Ik ben dol op chocolade-truffels, ongeacht de periode van de maand.

    #49312
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Gert (ja, het is flauw maar ik ben in zo’n bui) ken je deze al?
    http://bin.ilsemedia.nl/m/m1cyqdxwkn6c.jpg
    Water op Mars

    #49317
    Ad
    Deelnemer

    Voorgoed afreizen naar een plek waarbij vergeleken de Sahara en Antarctica ware paradijzen zijn ? Ik vraag me af hoe lang ze dat volhouden. Spijtoptanten zullen er ongetwijfeld ook komen, maar ze kunnen nooit meer terug. Het zou met niet verbazen als Mars One ten onder gaat aan slaapverwekkende tv en dat de adverteerders en kijkers na de eerste hype massaal zullen afhaken. Die moet je je medemens niet aan willen doen.

    #49319
    Enceladus
    Deelnemer

    Hoi Monique,

    Ik kende ‘m nog niet, maar ik neem aan dat het bijschrift bij de foto zoiets is als ‘Proof for water on Mars’.

    #49320
    Enceladus
    Deelnemer

    @AD: Ten dele mee eens. Er is echter niet voor niks een selectie-procedure. En ik kan me voorstellen dat als er een groep van circa 20 mensen over is deze in zo’n isolatietank in Rusland gaan. Voor een paar jaar wel te verstaan. En dat als ze daar uit komen ze een allerlaatste optie hebben om te bedanken voor Mars.

    Wie dan nog wil weet wat het is om in afzondering te leven en weet ook dat er daarna echt geen ‘last exit’ meer is. Ik ben het niet met je eens dat je dit mensen niet mag aandoen. Er staat bijvoorbeeld geen financieel gewin tegenover. Je kunt dus niet zeggen dat men zwicht voor te veel geld. Je zou kunnen stellen dat men wellicht zwicht voor roem. Maar laten we wel wezen: Wat heb je aan roem als je die niet kunt delen met vele mensen op Aarde? En dan valt het inderdaad nog te bezien of die roem lang standhoudt. In het ergste geval keert men zich op Aarde af van de Marsmannen (m/v). Dat zou tamelijk desastreus zijn voor de bemande ruimtevaart, want ik vrees dat na Mars het verschrikkelijk lang gaat duren voordat we nog eens verder gaan.

    Verder ben ik van mening dat het voor het voortbestaan van onze soort noodzakelijk is dat we ons verspreiden. Alleen al vanwege het risico dat een komeet op een dag met een mooie bulls eys-voltreffer op ons planeetje korte metten maakt met ons maakt. Kortom: afgezien van de amusementswaarde en de wetenschappelijke waarde is het emigreren naar een andere planeet een daad van liefde voor het leven en in feite een heldendaad omdat je de eerste stap zet naar een wat grotere kans op voortbestaan van Homo Sapiens.

    #49321
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Mooi uiteengezet, Gert. Ik ben v

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.