Home › Forums › Astrocorner › Astrofotografie
Tags: astrofotografie, elfje, help, newton, tips
- Dit onderwerp bevat 48 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Martin Schoenmaker.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2015 om 21:57 #64122Martin SchoenmakerDeelnemer
Ik heb al bijna 20 jaar een telescoop in mijn bezit welke ik zo nu en dan de zolder af til. Zo ook vanavond, want oei wat is Jupiter mooi te bekijken met dat ding. Ik zou graag mijn vrouw laten meegenieten van al dat moois, maar hoe ik het ook uitleg ze krijgt het niet voor elkaar om het beeld scherp te stellen. Nu heb ik (voor zover ik weet) geen oogafwijking en mijn vrouw wel, dus ik kan alleen maar vertellen hoe mooi de wolkenbanden van Jupiter in beeld komen.
Nu dacht ik, kom ik schiet eens een paar foto’s. iPhone voor het oculair en schieten maar… helaas blijkt dat moeilijker dan gedacht. Mijn beste poging is hieronder te zien.
Dat ziet er dus niet uit. Nu heb ik destijds bij de aankoop (het is een tweedehandsje) een ‘geval’ erbij gekregen die vrijwel zeker met fotografie te maken heeft. Nu heb ik alleen geen enkel idee hoe het ding mij kan helpen om een simpele camera te monteren. Ik vestig daarom mijn hoop op jullie ervaren lieden 😉
Een foto van ‘het ding’ en de telescoop zelf:
13 februari 2015 om 23:15 #64131MoniqueSleutelbeheerderMartin, jij hebt in ieder geval een ander ‘ding’ dan ik. Die van jou zegt mij niks. Het lijkt wel een onderdeel van iets. De viewfinder lijkt dan weer wel op die van mij. Ik heb er n.l. een andere op dan de originele die erbij hoort.
Ik was aanvankelijk eerst niet van plan om door mijn telescoop te gaan filmen, maar werd enthousiast. Om wat stabieler te filmen had ik een eigengemaakte oplossing verzonnen. Ik zie nu tot mijn grote verbazing dat er sinds 2010 al 35.420 viewers naar mijn gepruts hebben zitten kijken hahaha.
Ik heb er wel veel plezier van gehad, maar heb toch een echte camerahouder gekocht. Toch zou ik hem zelf anders ontworpen hebben want het is niet echt handig.
How to: attaching your camera to your telescope
Zo Jupiter door mijn telescoop gefilmd. Ik moet erbij zeggen dat het niet altijd lukt om de manen van Jupiter vast te leggen.
15 februari 2015 om 00:12 #64164Martin SchoenmakerDeelnemer15 februari 2015 om 01:31 #64165MoniqueSleutelbeheerderWat gaaf Martin! Lekker bezig geweest man 😀
Een plankje, een vleugelmoertje…helemaal te gek. Maar eh…heb je niet een oude Meccanodoos (van vroeger) nog ergens liggen? (gekheid)
Ik had mijn ding bij de Koepel gekocht maar die is gestopt. Ik heb even voor je gezocht en mijn ding is deze:Dan heb ik nog een paar voor je. Deze heeft m’n telescoopvriend. Voor bepaalde oculairs had hij in dat gat een soort opvulling gemaakt voor de kleinere oculairs.
en deze:
http://www.verrekijker-gigant.nl/Bresser-Universele-Camera-adapter-DigitaalMisschien zie je hier nog wat anders tussen. Er wordt nog al wat leuks aangeboden tegen hele leuke prijzen zie ik. Volgens mij was dit die site waar ik destijds mijn ding besteld had:
http://www.sterrenkunde.nl/index/tekoop/tekoop_aangeboden.html?telescopen15 februari 2015 om 08:45 #64167Martin SchoenmakerDeelnemerHey Monique,
Gaaf al die linkjes! Ik had zelf ook al het een en ander gelezen natuurlijk, maar die adapters kon ik om een of andere reden niet vinden… Ik lees in een van jouw linkjes de tip om de camera op de hoogste zoom in te stellen. Ook interessant. Gisteravond waren mijn eerste babystapjes op het gebied van Astrofotografie 😉
Wat ik me afvroeg, wat is er niet handig aan jouw adapter? Of anders gezegd, waar moet ik op letten bij de aanschaf? En je schrijft dat jouw telescoopvriend (die relatievorm kende ik nog niet 😛 ) nog iets had. Het is me niet geheel duidelijk welke van de linkjes daar bij hoort.
Mijn geknutsel is vergelijkbaar met wat jij gedaan hebt (maar dan met substantieel minder views :P). Ofwel, ik wil toch maar iets gaan kopen. En meccano heb ik niet helaas. Fantastisch spul was dat. Vroeger wel eens met restantjes van mijn vader gespeeld, maar waar dat allemaal gebleven is… 🙁
15 februari 2015 om 12:08 #64180Arie NouwenSleutelbeheerderMartin, ziet er heel bekend uit die telescoop van jou. Ik schat ‘m wat groter in dan mijn Newton 11,5 cm telescoop. Is het een 20 cm Newton?
15 februari 2015 om 14:16 #64182MoniqueSleutelbeheerderHoi Martin
Ja, dat van die hoogste zoom merk je gauw genoeg waarom. Beetje afstemmen h
15 februari 2015 om 19:23 #64183Martin SchoenmakerDeelnemerHaha, schijnt een typisch mannenprobleem te zijn dat lengte schatten. Vooral in de range 11-20cm 😉
Het is gewoon een 114mm diameters Newton hoor 😉 Een Elfje zoals Jan Brandt volgens mij altijd schrijft!
15 februari 2015 om 20:29 #64184Martin SchoenmakerDeelnemerWow! Dat zoomen maakt echt uit! Nu nog de juiste instellingen op de camera en de goed weten scherp te stellen. Heeft er iemand nog een volgmotor in de aanbieding? 😉
Als ik dezelfde ontwikkeling voort blijf zetten schiet ik over twee weken foto’s die de kwaliteit van Hubble overstijgen 😉
Zie ik daar nu de grote rode vlek???
Jammer dat de batterij leeg raakte. Straks een nieuwe poging met andere settings. Ik raak verslaafd! 😉
16 februari 2015 om 00:47 #64185Martin SchoenmakerDeelnemerZeg Monique, dat ‘rekje’ van jouw telescoop-vriend lijkt mij wel interessant om te proberen. Hoe kom ik in contact? Via jou?
Vanavond nog flink lopen prutsen met die contraptie die ik gemaakt heb, maar toch verre van handig. Het is zwaar en lastig instellen. Sowieso is het lastig scherp-stellen met een camera op de telescoop. Om een of andere reden loopt het bekeken object altijd uit het beeld voor je het scherp hebt kunnen stellen, of de camera besluit dat het scherm uit moet vanwege een spaarstand. En tegen de tijd dat je je handen de telescoop hengels weer terugvinden is het ‘vogeltje’ allang gevlogen. Grrrr 😉
Ik moet ook mijn zoeker is gaan upgraden, want het ding is nu ontzettend gammel en niet goed te callibreren. Ofwel, raak in de zoeker betekent bijna nooit ook direct mooi in het oculair zichtbaar…
16 februari 2015 om 16:50 #64202MoniqueSleutelbeheerderLieve Martin, mijn telescoopvriend wil echt zijn dierbare rekje niet verkopen hoor haha, welnee. Het was alleen maar als voorbeeld.
Ik heb hem een mailtje gestuurd met o.a de vraag waar hij dat ding gekocht heeft. Ik dacht dat hij dat weer in het buitenland had besteld. Zodra hij wat heeft laten horen, laat ik je het weten.
En anders kan je het nog bij Conrad bestellen. Is een goeie zaak toch. Tja, ik was ook
16 februari 2015 om 19:22 #64213Martin SchoenmakerDeelnemerAh, ok. Groot misverstand dus 😉
Ik had jouw zin: “Dan heb ik nog een paar voor je. Deze heeft m’n telescoopvriend”, te letterlijk gelezen blijkbaar…
Ben erg benieuwd naar dat goedkopere adresje (Hollander he! :p )
Hoe doe jij dat focussen trouwens zo smooth (in dat YouTube-filmpje van jou). Als ik aan de focuseerinrichting ga draaien schommelt heel het beeld en raak ik het onderwerp zelfs helemaal kwijt vaak…
16 februari 2015 om 21:21 #64223MoniqueSleutelbeheerderDie adapter had hij tweedehands op Marktplaats gekocht (dus niet in het buitenland)
Volgens hem komen ze daar regelmatig langs voor17 februari 2015 om 16:21 #64243Martin SchoenmakerDeelnemerMijn telescoop heeft geen volgmotor… Alles met het handje 🙁 Ik gebruik een 20mm oculair (de grootste die ik heb).
De camera die ik gebruik is een Canon SX230 HS. Waarschijnlijk moet ik niet volledig inzoomen (14x – zonder digitale zoom), want ik denk dat mijn uiteindelijke blikveld nog maar een 10% van het door het oculair getoonde beeld bevat…
Ik pruts voorlopig nog even lekker verder. Mocht ik nog leuke ontwikkelingen doormaken dan post ik ze hier. Als er nog tips zijn van Astroblogs lezers, dan hoor ik ze natuurlijk ook graag!
19 februari 2015 om 20:47 #64341rudievDeelnemer@Martin
Als je inzoomt wordt je blikveld inderdaad kleiner en ben je dus ook eerder een bewegend object uit je beeld kwijt. Misschien kan monique, of iemand anders hier, aangeven hoeveel hun inzoomen met hun camera als ze foto’s of een film maken. Ook zal het aantal megapixels van de camera van invloed zijn.
Digitale zoom is altijd af te raden, krijg je alleen maar je pixels groter in beeld. 🙂
Verder zou ik zeggen: googlen. Er is heel veel te vinden, gebruik simpele basis termen, dslr telescope, dslr newton telescope. Ik zoek altijd op keywords, eerst weinig, desnoods een paar extra.
Bij deze gaat het wel heel makkelijk: https://www.youtube.com/watch?v=cYTmsfpL0M4
Ps. volgens mij heten die dingen om je camera te bevestigen telescope camera adaptor kits mocht je wat ‘professioneels’ willen kopen. 🙂@Monique
Het donkerder worden van het beeld met het filmen zal wel aan de instellingen leggen. Nou heb ik geen camera, laat staan dus dat ik er mee film 🙂 , maar instellingen als ISO, shuttertime, aantal frame per second kunnen allemaal van invloed zijn.
Net als bij Martin zou ik zeggen: googlen. Genoeg over te vinden hoe je betere filmpjes kan maken, ook met telescopen.
bv. http://fenchel-janisch.com/cinematic-look-at-night-tips-for-dslr-filmmaking-in-low-light -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.