20 april 2024

Astrofotografie

Home Forums Astrocorner Astrofotografie

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #64853

    Vandaag zijn ook de laser collimator en de universele camera adapter binnengekomen.

    Vanavond heb ik eerst flink lopen prutsen om die focus-motor geschikt te maken voor het aansturen van mijn focus-knoppen op de telescoop. Uiteindelijk een aluminium plaatje gezaagd en van schroefdraad voorzien. Deze valt nu precies in het deel van de motor dat de focusknop raakt. Tot nu toe erg handig!

    Wel kwam ik er (dankzij de collimator) achter dat, A. mijn telescoop flink afgesteld moest worden. En B, ik heb een flutding met 0.965 inch oculairen. De huidige standaard 1.25″ behoeft dus weer een adapter…

    Of zou ik beter maar direct een 1.25″ focusinrichting op mijn telescoop monteren? Of is het dan beter maar gewoon direct een nieuwe telescoop uit te zoeken…

    We zijn er nog niet (helemaal) dus.

    #64875
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Martin, als je ruzie met je geld hebt zou ik een vette nieuwe telescoop kopen.
    Als er met je huidige telescoop niks mis mee is (stofjes weg, dopje erop), waarom zou je hem dan niet gewoon upgraden?
    (Ik heb ook een 1.25 inch gat)

    Met je andere oog kun je altijd nog telescoopaanbiedingen in de gaten houden. Komt er wat leuks voorbij, dan koop je die erbij. Dan kun je het uitproberen en desnoods die ouwe nostalgische meuk in de verkoop doen.
    Maar ja…het is wel een telescoop waarmee je met je moedertje een ‘hemelse’ tijd beleefd hebt.
    Je kan ze ook gewoon allebei houden 😀

    #64892

    Ik heb toch mooi Jupiter weten te fotograferen met een telescoop die (na wat harder zoeken op internet) geclassificeerd wordt als ‘speelgoed’… 😉 Naar het schijnt is ie op dit moment 75 euro waard…

    Ik heb ook gelezen dat het upgraden van mijn telescoop niet zomaar kan. Ik moet uitkijken of ik nog in focus kan komen na het plaatsen van een 0.965″ -> 1.25″ adapter. Naar het schijnt moet ik dan minimaal 30mm speling hebben tov mijn huidige focuspunt.

    Ik ben stiekem al een beetje aan het speuren gegaan op Marktplaats enzo. Het moet ook weer niet teveel kosten. Wel denk ik mij te moeten beperken tot een Newton op een EQ montering, zodat ik mijn fotografische uitspattingen verder kan uitbreiden. Een montering met volgmotor is dan ook wel erg gewenst.

    Al met al schieten de prijzen dan wel erg de lucht in zeg… Poeh…

    Zoals eerder geschreven in mijn schrijfsels in dit draadje, tips zijn en blijven welkom!

    #64921

    Gisteravond weer met Jupiter bezig geweest. Nu een filmpje van 6:50 geschoten op een donkerdere plek (Lattrop sterrenwacht). Wel met mijn eigen bescheiden ‘speelgoedtelescoop’ 😉

    1500 frames van het filmpje zijn gestacked met dit als resultaat.

    Misschien dat ik het filmpje nog opknip in stukjes van 2 minuten, want ik las ergens dat foto’s met lange sluitertijden van Jupiter ook niet 2 minuten moeten overschrijden vanwege de absurd hoge rotatiesnelheid. De structuur in de wolken wordt dan uitgesmeerd… Bij het stacken zal een soortgelijk effect plaatsvinden lijkt me.

    Nog even over mijn telescoop; Ik ben eigenlijk verbaasd wat ik door mijn telescoop aan detail kan zien. De telescoop in de sterrenwacht (een 40cm Newton), volgens eigen zeggen 1 van de grootste in Nederland liet eigenlijk niet veel meer details zien (met het tijdens de demonstratie gebruikte oculair)…

    Blijkbaar klopt het toch wanneer men zegt dat de grootte van je instrument niet uitmaakt. 😉

    #64922
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Nou, ik vind het er geweldig goed uitzien wat je uit je ‘speelgoed’ telescoop tovert.
    En jij gebruikt daarbij dat kleine digitale Canon cameraatje?

    Hoe is die instelling bij jou dan?

    #64935

    Ja, gewoon met mijn Canon Powershot SX220HS. Er zit een knop op om direct te gaan filmen, maar wanneer je het moduswieltje ook daadwerkelijk op de film-stand zet, heb je een paar kleine instelmogelijkheden die van belang zijn.

    Helemaal links zie je dat ik middels de functieknop de ‘standard’ film modus gebruik. Slow motion (meer frames per seconde met een lagere resolutie lijkt me niet praktisch).

    In het midden zie je dat ik met het scrollwieltje op het toestel de AE lock instel. Die zet ik dan op z’n donkerst voor Jupiter. Dit doe ik omdat ik vermoed dat het later weer lichter maken van beelden een beter resultaat oplevert dan dat ik het risico loop dat er iets overbelicht wordt… Bijhelemaal witte pixels weet ook mijn computer geen magie meer op los te laten 😉 In niet helemaal witte pixels zit nog informatie verstopt die Registax of Photoshop zou kunnen benutten.

    Niet gedacht dat ik hier nog eens tips ging delen 😛

    #64936

    En niet te vergeten zet ik de focus op manual en oneindig

    #64937

    Ik heb mij ook maar eens ingeschreven bij Astroforum.nl om zo nog meer tips bijeen te sprokkelen. Daar heb ik ook een draadje aangemaakt met mijn avon(t/d)uren 😉

    http://www.astroforum.nl

    #64955
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ook maar 1 knop (geen draaiknop) waar ik het filmen mee start. Verder heb ik plaatje 1 onderste optie (slow motion,120fps/240fps) en plaatje 5 macro, normaal en oneindig.
    Al die 80 opties voor het maken van foto’s werken niet zodra ik ga filmen.
    Het zou heel handig zijn om zelf een diafragma in te stellen of de ISO waarden wat hoger te zetten bij donkere opnames.

    Ik snap alleen niet dat je de AE lock instelt op z’n donkerst. Zie ik Jupiter prachtig mooi op mijn display, dan verdwijnt het haast zodra ik opneem 🙁 Wat ik ook instel, alles wordt 50% donkerder zodra ik de filmknop indruk.
    Buiten of binnenopnames zijn altijd goed. Dat dan weer wel.
    Tja, het is en blijft een handig klein cameraatje wat ik altijd snel mijn tas in laat zakken als ik de deur uitga.
    Zo’n grote spiegelreflexcamera past niet in mijn tasje 😉

    #64962

    Op de camera-display zie ik meer details op de planeetschijf wanneer ik het donkerder maak. Dat is de enige reden waarom ik dat doe. Blijkbaar is mijn camera lichtgevoeliger ofzo… Toch zie ik in jouw filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=3MB_l-snEow) ook dat de planeetschijf ‘overbelicht’ is. Zou je daar de camera forceren minder licht te vangen, dan zou je de wolkenbanden in het filmpje moeten terugherkennen. De maantjes zullen dan wel wegvallen denk ik…

    Ik denk dat zo’n canon wel in je tasje past hoor. Ik heb het zelfs al eens gepresteerd deze camera in een spijker-broekzak te proppen… Niet echt handig, maar het past wel dus met recht een compact-camera 😉

    #64963
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Op ‘Past niet in mijn tasje’
    Ik bedoelde meer zo’n grotere Cannon D600 plus 18-55 IS II (met zo’n slurf) 😀
    Die wil ik heel graag voor mijn verjaardag. Heb de afgelopen 1,5 jaar een map aangemaakt met winkels en webwinkels die zo’n Canon camera verkopen. En niet te vergeten al die YouTube filmpjes hoe zo’n ding werkt en wat ie kan (heel wat kijkuren) Er zijn nogal wat prijsverschillen. Nou zit er een winkel bij mij in de buurt, maar die heeft de prijs zomaar deze week met

    #65224
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik ging iets uitproberen en eindelijk is het me gelukt om een redelijke foto van Jupiter te maken. Ik ben zo blij als een klein kind 😀
    De optie heet ‘Kinderen & Dieren’, mis geen opname van bewegende onderwerpen.

    Ik had 20 foto’s gemaakt en verschillende opties uitgeprobeerd waaronder langere sluitertijd (kon ik meteen verwijderen zo slecht), belichting -2 (later toch maar naar -1 gebracht)

    tuin

    Dat filmen is nog steeds niks.

    #65225

    Ik ben gisteravond van 23:00 tot 0:30 in de weer geweest op de parkeerplaats van Sterrenwacht Cosmos in Lattrop. Daar is het nog lekker donker namelijk!

    Ik heb nu voor het eerst met mijn eigen ogen de Grote Rode Vlek gezien! Inmiddels heb ik ook nieuwe oculairs bij mijn telescoop (in het .965″ formaat). Mijn foto-adapter (die houten) werkt echter alleen op mijn 20mm Huygens oculair. Dat type staat op internet te boek als het aller-allerslechtste type oculair…

    Visueel is het ook echt een groot verschil om door mijn nieuwe oculairs te kijken! Nu nog iets vinden om mijn camera daar doorheen te laten fotograferen.

    Vanochtend even heel snel voor ik naar m’n werk ging een minuut film door Registax gehaald met de foto in onderstaande link als resultaat. Ik vind ‘m al prachtig, maar met wat meer tijd en inspanning kan ik waarschijnlijk nog wel meer details tevoorschijn toveren uit mijn geschoten filmpjes. Heb zo’n 20 minuten materiaal.

    Fotos gaat bij mij dan weer helemaal niet. Grappig hoe dat zo kan verschillen. Mooi scherp al. Als ik dat doe, dan wordt het 1 waas (zie ergens aan begin van deze forumdiscussie)

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206177457860623&set=a.2614091996776.238993.1389331355&type=3&l=f9437b142e&theater

    Je kan ook op previous/next klikken om mijn vorige astrofotos te zien.

    #65446

    Een beetje zitten klooien met die Canon compact camera op mijn favoriete waarneemplek en vervolgens in Photoshop met de schuifjes van contrast en ‘curves’ zitten spelen tot ik een voor mijn doen, acceptabel fotootje kreeg:

    Helaas gingen opeens de lantaarnpalen aan op de parkeerplaats waar ik stond met m’n elfje… Dan maar wat lukraak fotootjes schieten 😉

    #66292

    Ik heb weer eens zitten prutsen met de telescoop en heb de schaduw-overgang van Io gezien! Wow, nooit eerder gezien! En om het helemaal af te maken ben ik in totaal wel 4 uur zoet geweest met het nabewerken van filmpjes die ik van het gebeuren maakte. Dat heeft uiteindelijk deze animatie opgeleverd van 21 beeldjes die na 4 uur zwoegen uit Registax kwamen rollen:

    (de originele filmpjes zijn gemaakt tussen 22:35 en 23:30 op 13 april.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.