24 april 2024

Barlow koppelen

Home Forums Astrocorner Barlow koppelen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #48901
    Ad
    Deelnemer

    Heeft iemand ervaring met het maken van planeetopnamen (film) m.b.v. een barlow lens (danwel een powermate van TeleVue) ? Een logische keten lijkt me: optical tube/visual back/2″ naar 1.25″ adapter/barlow/T-adapter/T-ring/DSLR

    De optical tube is een C11 EdgeHD, de barlow wordt 1.25″, de visual back is 2″, en visual back kan ook een star diagonal zijn, maar daarmee wordt de totale keten wel (veel) langer (?).

    PS. Ik stam uit het tijdperk van oculairprojectie en gas behandelde film (TP 2415), en ben nu aan het ‘omscholen’ naar digitaal.

    #48904
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een Meade 126 2x Short-Focus Barlow Lens en ik vind het waardeloos.
    Het kostte geen drol

    #48917
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Ik zal Jan even vragen te reageren. Hij werkt volgens mij regelmatig met Barlow lenzen. Hij was vanavond hier om met mij aan de Astrokwis te werken, die we morgenavond samen gaan presenteren op de Nieuwjaarsreceptie van Chr. Huygens (‘Prepare for Battle’)!. 😀

    #48943
    Jan Brandt
    Deelnemer

    Hoi Ad….In de eerste plaats…als je moet kiezen tussen dat meade balowtje die Monique heeft aangeschaft en zo’n “Televue super barlow-monster”…dan..eh…lijk mij de keuze wel redelijk makkelijk. Dat meade barlowtje is..ach hoe zal ik het eens zeggen…”voor een drol best wel aardig” maar niet meer dan dat!! Ofwel….op het Barlowgebied zit het wel OK bij jou! Nu leiden er hedentendage vele wegen naar “mooie sappige planetenplaatjes”….(heb vorige weer nog zelf “Vriendje Juup” op de korrel genomen maar ben nog te veel afgeleid geweest door een telescoopbouwproject om daar een blogje over te pennen)….maarre de meest gebruikelijke methode is die van :telescoop – Barlow – webcam/speciale planeten-astrocamera. Ook deze “astro-oldtimer” is opgegroeid in het oculairprojectie-tijdperk….”ah…those were the days, my friend”…maarre….ik ben toch heel erg blij dat DIE tijden nu juist voorbij zijn. Wat je met een simpele, nu alweer “ouderwetse” webcam (de philips ToU pro), een goede Barlow en wat software voor elkaar kunt krijgen daar zakt me nog steeds de spreekwoordelijke broek van af!! Maar goed….een Televue Barlow is dus OK (koop bij voorkeur een 2x of3x barlow waarmee je je C11 van F10(??) naar in de buurt van F30 kunt krijgen)…..de “zwakke schakel in dit geheel lijkt mij echter de DSLR. Is jouw DSLR in staat om 20 tot 60 frames per minute te schieten? Een hoge “framerate” is namelijk DE sleutel tot het “verslaan van de luchtonrust”…vandaar dat ik dus die (gemodificeerde) webcam gebruik, maar tegenwoordig zijn er, veel beter nog, plenty hele geweldige digtitale planetencamera’s te koop….Overigens, die C11 is een hele goede telescoop juist voor dit soort van “planetenschietwerk”…daar zal het zeker niet aan liggen. Oh ja…en schaf vooral een hele stevige broekriem aan want als je nieuwbakken uit het “oculairprojectie-tijdperk” komt dan geloof je echt je ogen niet. Ik bewaar zelf speciaal zo’n waardeloos vage “oculairprojectieplaatje” om me er steeds maar te helpen herinneren hoe goed ik het nu heb!!!!! Eh….is hiermede de “nood uit de lucht”??

    #48969
    Ad
    Deelnemer

    Iedereen bedankt voor het reageren ! Ik denk dat het de TeleVue 2.5x gaat worden om mee te beginnen (de C11 is inderdaad F10). Voorlopig wil ik starten met DSLR, het is een Nikon D800. Die kan 60 frames per second schieten, (‘per minute’ zal een vergissing zijn 🙂 ).

    #48971
    Ad
    Deelnemer
    #48974
    Ad
    Deelnemer

    Herkansing testopname (wijzigen vorige post lukt niet meer, optie ‘bewerk’ ontbreekt ?)

    Celestron C11 met Nikon D800, 1/250 sec. belicht bij ISO 800.

    #48987
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Ad, is het niet gelukt die opname toe te voegen aan je bericht? Als je op knop klikt moet je een URL invoegen, de foto moet dus al ergens op internet staan, bijv. op Flickr. Ik kan een plugin installeren dat je rechtstreeks van je PC een foto kan uploaden, maar dat heeft het risico dat mensen megagrote bestanden gaan uploaden en de server snel vol zit. Bewerken van een bericht dat je plaatst kan je tot tien minuten na de plaatsing doen. Moet die tijd wat langer worden?

    #49011
    Ad
    Deelnemer

    Arie, foto toevoegen lukte de eerste keer niet (stond 2x http), maar de tweede keer wel. Die eerste poging kan ik niet verwijderen. In de tweede poging blijft de link onzichtbaar, (nog geen verklaring voor) maar hij werkt op zich prima. Nu ik weet wat de limiet is, mij mag die 10 minuten van mij zo blijven.

    #49033
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Maar da’s toch raar, dat de link naar die foto onzichtbaar is? Kan je nog een poging wagen die foto te plaatsen? Ik heb een plugin ge

    #49242
    Ad
    Deelnemer

    Tuurlijk, geen probleem.

    Testopname maan. Blijft dus leeg tussen ‘Testopname’ en de punt. Raar maar waar.

    Ik gebruik overigens Firefox op een MacPro.

    #49253
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Ik heb met de editor in Wysiwyg-modus een kleur toegekend aan het woordje ‘maan’ en dan verschijnt ‘ie wel. Is een beetje omslachtig, maar het is nu in ieder geval te zien. 🙂 Mooie opname van de maan overigens!

    #49316
    Ad
    Deelnemer

    Yep, ook gezien, blijft vreemd.

    Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.