25 april 2024

De Aarde heeft tegen het jaar 2100 bijna 11 miljard inwoners

Home Forums Astrocorner De Aarde heeft tegen het jaar 2100 bijna 11 miljard inwoners

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #51408
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Moet je eens voorstellen wat een gewicht er tegen die tijd extra op de aarde drukt. Hoeveel gewicht kan de Aarde eigenlijk aan? Hebben de sinkholes (zinkgaten) er iets mee te maken?
    Waarom komen er steeds meer zinkgaten in de wereld?

    Zinkgat onder een huis in Florida. Het ontstond maart 2013 onder een slaapkamer en de man die er sliep is nooit meer terug gevonden.

    Afbeelding: Zinkgat onder een huis in Florida. Het ontstond maart 2013 onder een slaapkamer en de man die er sliep is nooit meer terug gevonden.

    Het bestaat al langer dat er steeds meer zinkgaten gevormd worden in het begin van het tweede millenium van de jaartelling. De aarde zakt soms tientallen meters diep weg op een bepaald punt zodat er een gat ontstaat. Behalve het ontstaan van zinkgaten is de aardkorst ook op een andere manier overactief; er zijn veel meer vulkanen en aardbevingen dan in andere periodes.

    http://www.youtube.com/watch?v=9IyIH_3eIi0

    Zinkgaten kunnen op natuurlijke wijze ontstaan maar er zijn ook zinkgaten die door menselijk handelen ontstaan.
    De combinatie van menselijk handelen, natuurlijke zinkgat-vorming en verhoogde zonneactiviteit zou een verhoogde kans op het ontstaan van zinkgaten kunnen opleveren.

    http://www.scientias.nl/aarde-heeft-tegen-het-jaar-2100-bijna-elf-miljard-inwoners/88493
    http://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/112262-wat-is-een-zinkgat-of-sinkhole.html#update-27-3-2013-china

    #51473
    Wybren de Jong
    Deelnemer

    Als sinkholes ontstaan door het oplossen van limestone (kalksteen?) in grondwater, dan duurt het ontstaan daarvan honderden jaren, lijkt me.
    Dat wil zeggen dat het niet kan liggen aan recente menselijke oorzaken, zoals opwarming door CO2 uitstoot, olie- en (schalie)gasboringen, overmatig oppompen van grondwater, het gat in de ozonlaag, bevolkingsgroei, of iets dergelijks. Want die activiteiten zijn slechts sinds de 60er jaren van de vorige eeuw massaal opgekomen.
    Het zou me ook zeer verbazen als de ‘aardkorst overactief’ is. Als dat zo was, dan zouden de seismologen ons daar toch wel attent op maken? Of hebben die lui zitten slapen de laatste decennia? Is er ongemerkt een geweldige spanning opgebouwd in de aardkorst, die nu tot overactiviteit leidt? Dat lijkt me toch sterk.

    #51478
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Beste Wybren, zo bestaat er een actuele site waar je alle ‘rommelende’ aardbevingen over de hele wereld kunt volgen. Daar schrik je echt van. En daar gaan ze ons echt niet mee lastig vallen.

    http://www.iris.edu/seismon/bigmap/index.phtml

    https://news.google.com/news/search?hl=en&q=earthquakes+OR+earthquake+OR+tremor+OR+tremors+OR+quake+OR+quakes+OR+tsunami+-sports+-team+-score+-soccer&num=40

    Bedankt voor je uiteenzetting 😉

    #51502
    Enceladus
    Deelnemer

    11 miljard inwoners zijn er een sloridge 4 miljard meer dan nu, maar hoewel die extra mensen zo’n 320 miljard kilo zullen wegen, geloof ik toch niet dat je dat zomaar als ‘extra’ gewicht mag rekenen. Die mensen verbruiken immers allerlei middelen die al op deze wereld zijn. Ze groeien immers vanaf hun geboorte niet zomaar vanzelf. Het lijkt mij dus niet dat je elke nieuwe (extra) wereldburger als een extra belasting voor de natuurkundige draagkracht van onze planeet kan kan zien.

    Qua belasting van het milieu uiteraard wel, maar dat is niet wat hier bedoeld wordt, toch?

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #51504
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Het is maar een gedachte natuurlijk. Citaat:’ De mensen verbruiken immers allerlei middelen die al op de wereld zijn’. Klopt Gert, en wat dacht je van bijkomstige middelen zoals al dat extra gewicht van voedsel, huizen, auto’s, industrie noem maar op wat er automatisch bijkomt. Wanneer zakt Moeder Aarde door haar’hoeven’? Denk jij dat de Aarde met alles erop nog hetzelfde weegt als in het begin? :-S Ik denk zwaarder 😀

    #51505
    Wybren de Jong
    Deelnemer

    Beste Monique,

    bedankt voor de links over de aardbevingen.
    Wonderlijk dat er zoveel mensen op de grenzen van tektonische platen zijn gaan wonen, zoals op Java en in Japan.
    Ik denk dat er inderdaad te veel gezwegen wordt over het gevaar.
    Zo zouden politici de mensen in Jakarta bewust moeten maken van het grote gevaar dat ze lopen. Het zou beter zijn als veel van die mensen die nu met hun huisje wegzakken onder zeeniveau, landinwaarts zouden trekken en op een hoger gedeelte nieuwe huisjes zouden bouwen. Zelfs een bouwval op een berg is beter dan gewoon afwachten op de volgende springvloed of tsunami waar je zeker in verdrinkt.
    Of als ze dat per se niet willen, laten ze daar dan dijken bouwen van 20+ meter hoog of zo.

    #51525
    Enceladus
    Deelnemer

    Ja Monique, de Aarde weegt nu meer dan in het begin, maar dat komt m.i. niet door menselijke activiteiten, maar doordat de Aarde iedere dag gebombardeerd wordt door ‘mini-meterorieten’. Ik heb wel eens gelezen dat er in theorie op ieder dag in de wereld wel wat van dat gruis ligt.

    Wat die bijkomstige middelen voor al die extra mensen: huizen en auto’s worden gebouwd met behulp van materialen die al op deze wereld aanwezig zijn. Het staal in auto’s voor een miljard mensen extra zal niet ineens uit de ruimte komen vallen en dus gewoon gedolven moeten worden.

    Overigens is de Aarde sinds de jaren ’50 relatief gezien ook een heel klein beetje lichter geworden: sinds we aan ruimte vaart doen hebben we toch de nodige kilo’s van onze planeet weten te verwijderen.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #51527
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Dat is waar ook. We schieten van alles de ruimte in. Kwam een tijd terug een lijst tegen om hoeveel ruimteafval het gaat (in alle soorten en maten) 🙁 En al die satellieten erbij….
    Je heb me weer gerust gesteld maar toch blijft het ergens nog ‘knagen’ Gertmans.

    #51545
    Enceladus
    Deelnemer
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.