18 april 2024

Filosofisch vraagstuk…

Home Forums Astrocorner Filosofisch vraagstuk…

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #84214
    evandijken
    Deelnemer

    Bestaat een begin en einde wel? Het zijn concepten waarmee we blijkbaar grenzen willen stellen. Een begin en einde suggereert ook dat dimensies lengte, breedte, diepte en tijd passend zijn. In mijn optiek proberen we het heelal dan ook vanuit deze dimensies te verklaren. Duidelijk is dat de tot nu toe ontwikkelde instrumenten tekort schieten om tot een wetenschappelijke verklaring te komen. We missen instrumenten (misschien wel nieuwe concepten of nog niet bekende dimensies) om die verklaring op te stellen. Laat staan dat we al op dit moment in staat zouden zijn om deze nieuwe instrumenten te gebruiken, er mee te onderzoeken, te meten, te analyseren, te concluderen en het uiteindelijk te valideren.
    Ik zie het heelal/universum als een conceptuele benadering van het iets, wat per definitie ook niets kan zijn.
    Het beantwoorden van de vraag wanneer nu concreet het heelal is begonnen, is dan ook m.i. niet op dit moment te beantwoorden.
    Nou, schiet maar op dit filosofisch vraagstuk

    @Lisa van Wijk: M.b.t. bovenstaande:
    Dat gesprek (gevecht) dat wij een aantal dagen geleden hadden zit me niet lekker.
    Ik vraag me af of je nog in staat bent om, over hetzelfde onderwerp, een geheel ander soort gesprek met me te hebben.

    Vriendelijke groet,
    Eric

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.