29 maart 2024

Het Solarix Solar Filter Film bouwpakket

Home Forums Astrocorner Het Solarix Solar Filter Film bouwpakket

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #139511
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Het zonnefilter voor m’n telescoop is geknipt en gelijmd. In het pakket zaten twee sjablonen van hetzelfde om naast het filter ook een eclipsbril te maken. Omdat ik nog folie over had heb ik een filter dat op mijn Canoncamera past ook voorzien van een stukje zonnefilter. Toen gisteren het knutselgedeelte af was leek mij het leuk om ook het resultaat erbij te doen.
    Vanochtend tussen de wolken door wat pogingen gedaan.

    Nooit eerder de zon door een filter gefilmd. Hoe doe je dat dan? Normaal kan je door de viewfinder kijken, maar dan ben je in dit geval meteen blind.
    Op de gok en met de camera aan werd niks. Dan toch maar met het blote oog langs de telescoop gericht op de zon snel afstemmen. Ik zag gelijk sterretjes.

    Toen moest ik nog scherpstellen en omdat mijn afstandsbediening niet werkt verdween de zon steeds uit beeld.
    Enfin, toch scherp kunnen stellen. Valt niet mee om met het felle zonlicht iets in de display van de camera te herkennen.

    Voor degene die alleen het resultaat willen zien kun je kijken vanaf 2:10 in het filmpje.

    Heeft iemand nog een advies hoe ik de volgende keer veilig de zon in het vizier kan krijgen zonder een uur sterretjes te zien? Ook andere tips zijn van harte welkom.

    #139795
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Vanochtend ’t zonnetje met de zonnevlekken gefilmd vanuit het zolderraam omdat de zon aan die kant stond. Ik ben er weer een hele tijd mee bezig geweest om de zon in beeld te krijgen. De tip van Arie kan ik helaas boven op zolder niet uitvoeren.

    Dit keer heb ik de eclipsbril voor de viewfinder gehouden en zo geprobeerd de zon in het vizier te krijgen. Ik ben blij met het resultaat. De opnames zijn direct met de Canon 700D door de telescoop gefilmd én via een 26mm eyepiece.

    Nieuw:

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.