24 april 2024

Melkweg, welke positie in heelal?

Home Forums Astrocorner Melkweg, welke positie in heelal?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #62829
    evandijken
    Deelnemer

    Ik mag aannemen dat ons Melkwegstelsel een plek heeft in het heelal. Is het bekend waar die plek is?
    Ik zou haast zeggen dat d

    #62831
    Enceladus
    Deelnemer

    Ik denk dat je niet kunt spreken van het centrum van het heelal, zonder dat je weet of het begrensd is en waar die grens dan ligt.

    Los van een mogelijke fysieke grens (maar wat is daar buiten dan?) hebben we vooralsnog te maken met een waarnemingsgrens omdat licht verder dan een bepaalde afstand ons eenvoudigweg (nog) niet bereikt kan hebben. Dus even aangenomen dat je die grens dan aanhoudt: dan zul je altijd concluderen dat jezelf in het centrum zit. Maar als je daar dan goed over nadenkt, dan weet je eigenlijk als vanzelf dat het heelal dus veel groter is.

    Vergelijk het met een doosje suikerklontjes dat je koopt in de supermarkt. Stel dat jij verblijft in een suikeruniversum en dat jij woont in een klontje dat op positie X2,Y2,Z3 zit en je niet buiten dat klontje kunt kijken. Dan kun je wel het centrum van dat klontje proberen vast te stellen, maar wat heb je daaraan? Er is immers nog veel meer suiker! (En in de supermarkt maakt de doos suikerklontjes weer deel uit van een hele stapel doosjes…)

    M.a.w.: het heeft niet zoveel zin om te spreken van een centrum van het heelal.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #62834
    evandijken
    Deelnemer

    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
    Mag ik daar even op in gaan? Daar waar je het hebt over de grenzen van het heelal?

    Is het al te dol om te stellen dat de grens van het heelal gevormd wordt door, gezien vanuit de plaats waar oorspronkelijk de hele boel in elke richting uit elkaar spatte, de laatste sterrenstelsels?
    Waarnemers op die laatste stelsels met een vergelijkbaar soort intelligentie als die wij hebben, zullen kijkend in de uitdijingsrichting van het heelal mee, een zwarte leegte zien. Het grote naamloze niets.
    Terugkijkend in de richting waar het allemaal begon, zien zij het heelal.

    Te gek voor woorden?

    Vriendelijke groet,
    Eric

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.