28 maart 2024

Mooi hè? Foto van Venus

Home Forums Astrocorner Mooi hè? Foto van Venus

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #82923
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ruim een uur geleden een foto van Venus gemaakt met de Canon 700D in de M modus met autofocus.
    Je ziet als je inzoomt zelfs dat “hapje” uit Venus.
    Klik op de afbeeldingen voor vergroting en om verder in te zoomen.
    Om te vergelijken heb ik 2 screenshots van Stellarium erbij gedaan. Op dat simulatieprogramma zie je ook de schaduw op Venus.

    Iets heel anders.
    Mijn jongste kleindochter Ilvy is vorige week 3 jaar geworden. Omdat ze helemaal weg is van Elsa uit Frozen, had mijn schoondochter een Elsataart gemaakt.

    Hij was erg lekker Happy Nodding Smiley Face

    #82990

    Ik wil geen spelbreker zijn, maar dat hapje uit Venus is niet als gevolg van de schijngestalte. Waarschijnlijk is het de beweging van de camera, want de lampen in dat gebouw vertonen allemaal dezelfde schijngestalte 😉

    Die schoondochter van jou bakt mooie taarten!

    #82998
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Wat raar, ik zie het nu ook. Het lijkt wel of heel het verzorgingscentrum vol Venusverlichting zit in het trappenhuis.

    Venus is goed te zien met het blote oog.
    Wat toevallig dat op Stellarium om die tijd ook dat hapje eruit is toch?

    Ik heb verschillende foto’s gemaakt, maar dit was de beste. Wat mij dan weer opviel was een soort contrail schuin rechts van Venus. Als je inzoomt dan lijkt het wel een pijl.


    Zoom


    Contrast

    Hier een eerdere opname van Venus.

    Op Stellarium is de schaduw anders van vorm dan hoe ik het film. Wat ik film door de telescoop is in spiegelbeeld. Dat corrigeer ik door het horizontaal te flippen. Maar op de een of andere manier lijkt de weergave van de schaduw op Venus bij mij bol te zijn (ook als ik door de telescoop kijk)
    Op Stellarium is dat anders, eerder hol.

    Ik heb al 2 jaar een statief op mijn verlanglijstje staan. Elke keer komt het er niet van. Ze vinden het vast geen leuk cadeau denk ik. En ik had nog wel de link erbij gezet om misverstanden te voorkomen.
    Nu is het te laat Cute Sad Smiley

    http://www.camerashop.nl/product/27428/hama-statief-star-61.html

    Ik denk dat ik voor nu deze ga:
    http://www.camerashop.nl/product/88512/konig-basis-statief.html
    (Nou zie ik dat mijn Vouchercode van €5, net verlopen is 29-11-2016 @^%$#)

    #83004
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Update:
    Ik heb een mailtje naar Coolblue gestuurd of ze mijn kortingscode wilde verlengen. Kreeg binnen 10 minuten bericht terug dat ze dat niet doen, maar om de Sinterkerst niet te verpesten is het geldig tot 1 januari 2017!

    Kijk, dat is nog eens service hè?
    Ik heb hem meteen besteld en ben nou al blij.

    Oh, over mijn schoondochter d’r taart. Jaa, zij kan de lekkerste taarten bakken. De Elsataart en de bijbehorende andere.

    #83044
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Hahaha, Nadat ik mijn statief bij Coolblue besteld had, heb ik de meneer bedankt en nog even laten weten dat ik de voucher meteen verzilverd had.

    Ik kreeg zomaar van Coolblue een kaart Monique Mischievous Grin

    Meneer Cool”Robbin”Blue kan niet meer stuk bij mij Happy Smiley Face

    #83098
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Mijn handige nieuwe statief Monique Sheepish Grin

    Natuurlijk even snel uitgeprobeerd voordat ik een boerenkoolstamppotje ging maken (lekker met magere spekreepjes en Veluwse rookworst)

    De pootjes van het statief helemaal uitgetrokken, was nog niet hoog genoeg omdat m’n dakraam zo hoog zit.
    Stapel boeken onder elke poot en wat foto’s gemaakt.
    Ik had hem in de M modus, geen automatische focus, maar mijn betere foto’s zijn toch vaker op de automatische stand (lekker makkelijk, geen gedoe)
    Die ga ik de volgende gelegenheid uitproberen.

    Als je inzoomt zie je rechts van Venus zelfs ster HIP 97290

    Foto Venus
    Brandpuntafstand 55mm
    F/11
    Belichting 1 sec
    Belichtingscompensatie 0 stap

    #83099
    Enceladus
    Deelnemer

    Hé, da’s nog eens een fraai staaltje klantenbinding!
    Op die Robbin moeten ze maar zuinig zijn bij cool blue. 🙂

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #83100

    Die klantenbinding zijn ze al een tijdje aan het doen. Niet alleen die Robbin dus 😉

    Een (ansicht)kaart van Coolblue

    #83104
    Enceladus
    Deelnemer

    Ik zie schuin links boven Venus ook een ster. Helderder dan HIP 97290.
    Zodra ik inzoom licht die heel even op. Geen idee hoe dat kan.
    Net alsof die pixel op mijn scherm zich even meldt en dan weer wegzakt.
    Was geen toeval, want het gebeurt telkens weer.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #83106
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Martin, je schreef eerder dat je geen spelbreker wilt zijn Yellow Smiley Monique confused
    Venus’hapje eruit klopt niet, Coolblue kaartje is niet speciaal, maar klantenbinding…
    Lekker bezig

    Wel, dankzij jouw opmerking heb ik nu een mooie statiefje met opbergzak voor maar €15,00 (kortingsvoucher)

    Gert, ik zie het ook, een heel stuk links van Venus.
    Helemaal recht naar boven, ietsjes links zie ik nu ineens een rood stipje oplichten.
    Op Stellarium zou dat HIP 98575 of Dabih -HIP 100345 kunnen zijn (dat is veel te moeilijk inschatten), maar wel in die richting.

    Zelfs op zo’n foto lijkt het dat je ogen even moeten wennen. Dan gaat er steeds meer opvallen.

    #83108

    Haha Monique,

    Tja… Sorry. Maar mooi statief! Volgens mij heb ik een soortgelijk statief, maar dan voor het dubbele geld…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.