19 april 2024

Nog maar eens: zwaartekracht/aantrekkingskracht

Home Forums Astrocorner Nog maar eens: zwaartekracht/aantrekkingskracht

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #80197
    evandijken
    Deelnemer

    Paar dagen geleden een discussie gehad met Monique over o.a. zwaartekracht/aantrekkingskracht.
    Ik zei o.a. 1) dat de aantrekkingskracht uiterst gering is als je je beseft dat die kracht verminderd met het kwadraat van de afstand. Daarentegen 2) is diezelfde aantrekkingskracht in staat om honderden kubieke kilometers oceaanwater over het aardoppervlak te slepen, ons zonnestelsel bij elkaar te houden en het melkwegstelsel bij elkaar te houden en het inwendige van een maan warm te houden. Grote discrepantie dus! Het lijkt haast wel of we over andere soorten aantrekkingskrachten praten!

    Iemand?

    Tevens: Het is maar goed dat ik stopte bij het feit dat de aantrekkingskracht ons melkwegstelsel bij elkaar houdt!
    Want als ik me het bestaan van filamenten, ruimtestructuren realiseer, als ik naar de afbeeldingen daarvan kijk, kan ik me niet voorstellen dat op d

    #80209
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Eric, op je tweede gedeelte heb ik deze aanvulling:

    Als het heelal uitdijt, waarin dijt het dan uit?

    Het heelal dijt uit in de tijd. De oerknal was niet op een bepaalde plek begonnen, zegt Weijers. Alles zat lang geleden in 1 punt bij elkaar (14 miljard jaar). Het heelal krijgt steeds meer ruimte erbij door uitdijing in de tijd.

    Als je het filmpje gezien hebt denk ik dat de “denkbeeldige rand” van het universum meer bij een multiversum past. Dat laatste is nog maar de vraag.

    Wat je eerste gedeelte betreft zijn er verschillende aantrekkingskrachten.
    http://www.willdewolf.nl/4-VWO/SH6_4VWO.pdf

    Btw, ik zie ineens je pasfotootje (hihi) Flink uit de kluiten gewassen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.