26 april 2024

robot kolonies

Home Forums Astrocorner robot kolonies

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #50128
    Wybren de Jong
    Deelnemer

    Ik weet niet of het ooit zal lukken om als mensen naar een andere ster te reizen; de reistijd is gewoon veel te lang.

    Maar er is een andere mogelijkheid: als we autonome robots bouwen die geheel zelfstandig een kolonie kunnen bouwen op een andere planeet. Tot nu toe hebben de satellieten en robotkarretjes voortdurend sturing nodig vanaf de aarde. Het zou echter mogelijk moeten zijn om binnen een paar honderd jaar autonome robots en satellieten te bouwen: zij moeten zichzelf kunnen redden, zonder sturing vanaf de aarde. Dat lijkt mij de grote technische uitdaging voor de ruimtevaart van de toekomst.

    Ik stel me zo voor dat de grootste uitdaging zal zijn om de extreme kou van de ruimte tussen de sterren te overleven. Een energiebron zal gevonden moeten worden die zo’n satelliet voor ongeveer 100 jaar van energie kan voorzien, de tijd die nodig is om naar de dichtstbijzijnde sterren te reizen.

    Of is dit volkomen irrealistisch?

    #50153
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Wybren, bedankt voor je bericht over de robot kolonies. Nee, ik denk niet dat het irrealistisch is, er zal denk ik ooit wel zoiets komen. Al is het alleen maar als ‘goedkope voorloper’ van bemande interstellaire missies. Stuur eerst wat van de robots om de boel te verkennen en als alles veilig is stuur je er mensen heen. De techniek zal niet ver weg meer zijn om dit te realiseren.

    #50159
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Waarom niet een combinatie van mens,hubots en robots?

    http://www.youtube.com/watch?v=8qg0AP7yc28

    #50178
    Wybren de Jong
    Deelnemer

    Monique,

    ik denk niet dat de humanoide vorm de meest efficiente vorm is voor de reis naar een ander zonnestelsel. Ik denk zelf meer aan een visachtige vorm met vinnen/vleugels en tentakels die ingetrokken en uitgestoken kunnen worden. Op die manier kan zo’n robot op een waterwereld landen, door daar in zee te duiken. Of hij kan door een dikke ijslaag heenboren naar de zee die zich daaronder bevindt, zoals op de manen Enceladus en Europa. Een robot met een humanoide vorm zal waarschijnlijk zijn ledematen verliezen of verbuigen bij zo’n harde duik of boor-operatie.

    Ook als zo’n robot op een droge planeet moet landen, zijn er andere vormen beter geschikt dan de humanoide vorm, denk ik.

    #50187
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Na het zien van de hele documentaire lijkt het me duidelijk wat mijn achterliggende gedachte is. Daarom zou een combinatie van 3 volgens mij niet gek zijn. Er zijn (zo blijkt in de docu) nou eenmaal ‘problemen’ wat beter door robots of hubots opgelost kan worden (Fukushima). Voor het boren door een ijslaag zou een kleine aanpassing vast en zeker mogelijk zijn 😉 Bovendien is weer een ander type hubot effici

    #50696
    Wybren de Jong
    Deelnemer

    Wellicht komt er eerst een soort basis op de maan, met commerci

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.