29 maart 2024

Spiegelreflexcamera van Canon

Home Forums Astrocorner Spiegelreflexcamera van Canon

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #66473
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik heb hem! Een prachtig mooie CANON
    EOS 700 D + 18-55 IS STM camera voor mijn verjaardag gekregen.
    Er zitten enorm veel opties op. Het is wel heel wat anders dan zo’n digitaal compact cameraatje want deze weegt 855 gram.

    Heel veel wordt automatisch geregeld, maar er zijn ook mogelijkheden om alles zelf in te stellen (voor de gevorderden)
    De info op de camera maakt al een hoop duidelijk. Toch is het geen overbodige luxe om het boekje met uitgebreide informatie erbij te pakken. Daar staan ook handige tips in.

    In het donker met een nieuwe camera was gisterenavond ook een ervaring apart. Volgende keer mijn kleine Fenix EO1 zaklampje mee 😀
    Ik heb in de nachtmodus een foto gemaakt van de maan met daarboven Castor-Pollux-Menkalinan-Capella

    Castor-Pollux-Menkalinan-Capella

    Jammer dat het gisteren richting de Lyriden meteorenregen bewolkt was. Misschien vannacht?

    Overdag is het allemaal een stuk handiger om zo’n camera uit te proberen. Zo kan je enorm inzoomen op een bloem of insect. Dan kun je ook kiezen d.m.v. touchscreen (kantelbaar LCD scherm) of je de achtergrond/voorgrond wazig wilt (of niet) Opnames met tegenlicht is geen probleem. Het is een kwestie van de juiste instellingen bedenken bij de situatie.

    Het filmen is (gelukkig) ook instelbaar. Sinds kort heb ik twee beeldschermen op mijn bureau en kon ik de opnames van de Canon IXUS goed vergelijken met dezelfde opnames van de Canon EOS 700 D.

    Toch een probleempje waar ik al rekening mee gehouden had.
    De grote camera past niet op de camerahouder die op mijn telescoop zit. Door de flinke lens op de camera kom ik wel zo’n 10 cm afstand tussen oculair en lens van de camera tekort.
    Was dat stuk metaal met die sleuf nou wat langer, dan kon ik hem in ieder geval monteren. Of de volgmotor dat nog trekt vraag ik mij ook af. Zo niet, dan zou dat handbediening moeten worden.


    Dus ik probeer zo’n langer stuk metaal met sleuf te regelen. Ik heb twee varianten bedacht (makkelijke en moeilijkere)

    Dan heb ik zelf een extra accu (Accu Canon LP-E8 LPE8) voor de 700D gekocht en een 32GB Sandisk geheugenkaart met 40MB/s’
    In het boekje adviseren ze minimaal 16GB.

    Als ik de komende tijd wat minder actief op Astroblogs ben dan kun je wel raden waarom 😉 Er staat ook een verhuizing in de wacht.
    Over 14 dagen krijgen mijn middelste zoon en schoondochter de sleutel van hun nieuwe (water)woning. Zij wonen sinds 29 november 2014 zolang bij ons in. Hun vorige huis hadden zij binnen 6 weken verkocht en het is moeilijk om tijdelijk voor een half jaar iets te huren, vandaar. Ik zal ze echt gaan missen want het waren leuke maanden om voor ze te zorgen.

    #66479
    Enceladus
    Deelnemer

    Mooi speelgoed Monique. Geniet ervan! 🙂

    groet,
    Gert (Enceladus)

    PS: En gefeliciteerd natuurlijk. *smak*smak*

    #66501
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Oei Gertmans…je laat me blozen

    Monique
    Sleutelbeheerder

    Daar ben ik weer (en een ervaring rijker) Ik heb met de telescoop buiten gestaan en het een en ander uitgeprobeerd. Het is niet te doen om vanuit de losse hand door het oculair te filmen. Ik heb wel een filmpje gemaakt waarin de details echt super zijn vergeleken met de Ixus opnames, maar dat getril verpest de boel. Wat mij opvalt is dat de AF haast niet hoorbaar is. Ik meen mij te herinneren dat Paul Bakker daar met zijn Canon 650 D wel hinder van ondervond.

    Ik heb met mijn telescoopvriend overlegd wat handig is om te kopen. Zelf had ik al lopen zoeken naar adapters en T2 ringen. Hij weet vaak precies wat er allemaal zo’n beetje te koop is en had een link voor me. Ik heb nu iets besteld waarvan ik denk dat het best handig is. Het is een Camera lens adapter + ring (bestaat uit twee delen): Camera Lens Adapter T-Ring for Canon EOS + 1.25in Telescope Mount


    Ik ben benieuwd.

    #66712
    rudiev
    Deelnemer

    Nog een hele late gefeliciteerd monique. 🙂 En heel veel plezier met het nieuwe speelgoed, maar dat gaat wel lukken zo te zien.

    #66713
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Dankjewel Rudie 😉 Ja ik ben iedere dag wat dingetjes aan het uitproberen. Toch is het nog een kunst om de juiste instellingen te kiezen voor hetgeen je wilt filmen/fotograferen. Vooral als het donkerder wordt. Ik zit steeds foto’s te vergelijken met de verschillende instellingen. Echt niet normaal wat de mogelijkheden zijn.

    Foto van de heide uit de tuin:

    Heath photos by Canon EOS700D +18-55 IS STM



    En een kort (test) filmpje uit de losse hand van de maan (bij daglicht)

    #66754
    rudiev
    Deelnemer

    Haha.. nou weer haast te veel instellingen. 🙂 Zijn er geen presets? Anders gewoon het boekje lezen wat alle instellingen doen, wellicht wat sites lezen en verder gewoon proberen dan leer je ook het meest en zie je zelf ook de verschillen. Succes in ieder geval, maar volgens mij gaat het wel lukken.

    #66762
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ja, natuurlijk zijn er automatisch kant en klare instellingen. Bij eentje klapt dan ineens de flitser uit (schrik me iedere keer een ongeluk) Gelukkig heb je ook een instelling dat de flitser niet afgaat (als je op plekken bent waar je niet mag flitsen) En er zitten weer andere opties op waarbij je de keuze hebt of je wel of niet de flitser aan wilt. Dus bij een bepaalde kant en klare modus zit het erbij.

    Wat ik wel irritant vind is dat de camera bepaald of er voldoende licht is want anders kun je drukken wat je wilt, maar gebeurt er niks (foto). Dat om kwalitatief slechte foto’s te vermijden (denk ik) Filmen kan wel, maar als ik het niet goed ingesteld heb dan is het filmpje ook niks.
    Ik ben dus een beetje aan het zoeken hoe ik bijvoorbeeld als het donker buiten is toch een redelijk aardig beeld kan filmen. Een paar dagen geleden vloog er 3 kwartier lang een helikopter boven de wijk en de Maas tussen 01:30 en 02:15 ’s nachts. Ik ben toen toch maar even naar buiten gegaan om wat te filmen. Ik heb wel wat, maar was weer vergeten in te zoomen. Dan moet je die lens handmatig draaien om het beeld dichterbij te trekken. Ik zag geen pest in het donker dus had geen idee. Ik moet ook op gevoel het juiste knopje leren indrukken. Eenmaal in het menu kan alles via de touchscreen verder ingesteld worden. Tja, dan ben ik zo druk bezig met alles dat de heli weer uit het zicht is. Stond ik daar op mijn slippertje zonder jas in het donker.
    Kortom…het moet allemaal ‘eigen’ worden 😀

    #66857
    rudiev
    Deelnemer

    Je heb nog het een en ander te leren dus als ik het goed lees. Het zijn tegenwoordig ook net computers zoveel instellingen kan je allemaal doen. Maar gelukkig is er internet en daar is altijd wel veel te vinden. Ik heb nog nooit zo’n ding gehad dus ik heb er nog helemaal geen verstand van. Ja ik weet dat je foto’s kan maken. 🙂
    Zag vanochtend dat er een firmware update voor je camera was en moest dus gelijk weer even aan jou denken. Hier heb je het artikeltje op tweakers:
    http://tweakers.net/downloads/34737/canon-eos-700d-114.html

    #66858
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Het is iedere keer weer iets nieuws ontdekken. Zo kwam ik weer wat tegen wat te maken heeft met de extra Hoya KMC filter (58mm) die ik ter bescherming van de lens erop heb.

    Twee dagen geleden zag de maan er oogverblindend uit. Ik naar buiten met mijn 700D. Toen ik ging filmen ‘zweefde’ er een licht stipje mee in mijn LCD scherm. Ook als ik geswitcht was naar foto’s maken.
    Enfin, ik zag het later op de computer ook terug. Wat blijkt? Zodra ik de extra filter eraf schroef is het weg. Licht spiegelt in het donker met die extra lensfilter.
    Overdag geen probleem. Het is misschien vergelijkbaar met het filmen van de maan door een raam, denk ik.
    De camera is echt geweldig. Wat ik ook mooi vind is dat je die achtergrond wazig kunt instellen zodat het onderwerp op de voorgrond scherp is. Als je lang naar zo’n plaatje kijkt lijkt het wel 3-D

    Bedankt voor de update Ruud.

    #66984
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Lily of the valley
    Lily of the valley
    Begonia
    Campanula (bellflower)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.