18 april 2024

Synesthesie test – kleuren horen, klanken zien

Home Forums Astrocorner Synesthesie test – kleuren horen, klanken zien

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #74317
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ik had er nog nooit van gehoord. In een aflevering van de Kennis van Nu ging het over dit onderwerp (00:05:11)
    http://www.npo.nl/de-kennis-van-nu/02-12-2015/VPWON_1241900

    Wat het is (citaat):

    Letters die kleuren hebben, geluiden met een smaakje: twee voorbeelden van het verschijnsel synesthesie. In het brein van mensen met synesthesie bestaat een sterke koppeling tussen de hersengebieden die informatie verwerken van verschillende zintuigen. Hierdoor nemen synestheten dingen waar die er niet zijn

    #74324
    Enceladus
    Deelnemer

    Ik had er weleens van gehoord, maar nog nooit zo’n test gedaan. Kwam bij Cyrillisch op 66%. Andere test ga ik later doen.

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #74325
    rudiev
    Deelnemer

    Ik kende het fenomeen al, al was ik de naam ervoor wel vergeten. Ik ben heel even aan de cyrillische test begonnen, maar ik associeer helemaal geen kleuren aan letters, ik zie gewoon letters staan. Daarbij heb ik het idee dat als ik zou moeten kiezen dat ik teveel wordt afgeleid of beinvloed door het kleuenpallet naast de afbeelding, want die zie je ook in je beeld als je naar de letter kijkt. Na 3x geen kleur te hebben moeten kiezen is het voor mij wel duidelijk dat ik geen kleur aan letters associeer.

    #74338
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Daar kijk ik niet van op Gert. Ik heb moeite om de hyperlinks te vinden in de blogs.
    In zo’n tekst zie ik in elke regel wel 1 woord of 3 letters van een woord in blauw.
    Met die blauwe woorden kan ik haast tussen de regels door lezen (grapje, maar toch)

    Die muziektest is wel leuk om te doen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.