19 april 2024

Van fictie naar realiteit

Home Forums Astrocorner Van fictie naar realiteit

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #55646
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Het lijkt mij geweldig om in de nabije toekomst een lopende robot in huis te hebben (check 11:11) Hij moet nog wel wat slimmer worden maar dat zal vast wel goed komen. Ik vind hem nou al leuk.
    Maar dat is nog niet alles (check 16:00) Je doet een robot constructie jasje aan en je kunt zware dingen optillen alsof het een pak koek is.
    Op 17:17 zie je dat de rolstoel ook wel naar de stadswerf kan. En dan nog een headset die hersencommando’s kan herkennen en opvolgen (19:40) Hmm… daar ben ik dan weer niet zo gecharmeerd van (ook niet van een Google glass) Ik heb mijn voorkeuren 😉
    En dan de serious games niet te vergeten (op 40:00) waar we ons voordeel mee kunnen doen. Puzzelen met prote

    #57594
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Die zin (tekst boven) waar het constructiejasje in voorkwam zette mij aan het denken. Robottechnologie waarmee je direct de mens mee kunt ‘upgraden’ is niet de oplossing. Wil de mens zich in de toekomst naar een hoger niveau evolueren dan moet dat op een andere manier. Dan zou je de ‘fouten’ uit het DNA moeten halen om mee te beginnen. Hoe kom ik daar zo ineens op? Helemaal geweldig die technologische uitvindingen maar een mens met fouten in het DNA is geen vooruitgang op lange termijn. Iedereen zou een goede basis moeten hebben. De evolutie van de mens door middel van biologische aanpassing en daarnaast het gebruik van technologische vooruitgang. Het is maar een gedachte, andere idee

    #57627
    Arie Nouwen
    Sleutelbeheerder

    Misschien dat we nog wat chips kunnen bijplanten in onze hersens? Niet om meer geheugen te krijgen, maar op te corrigeren of te leren. Zoals in de Matrix, waarin ze in een paar seconde door zo’n implantaat leren hoe ze een helikopter moeten besturen. 🙂

    #57638
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Het zou mooi zijn als er geleidelijk aan elke nieuwe generatie biologisch beter wordt. Ik bedoel dus niet dat aanstaande ouders een pakketje genetisch materiaal gaan samenstellen. Het opzoeken van een schadelijk gen in het DNA om het vervolgens te verwijderen, dat is al een stapje verbetering. Cystic fibrosis is zo’n voorbeeld waarvan ze de schakel hebben gevonden. Als in de toekomst het schadelijke of gemuteerde gen van reuma, artritis, kanker, neurologische afwijkingen door toepassing van gentherapie ook zo behandeld kan worden…

    Stel dat zoiets over 100 jaar al gerealiseerd zou zijn. Dat is al een flinke upgrade met positieve neveneffecten. Even verder fantaseren. In die 100 jaar tussentijd worden vast nog wat nieuwe dingen ontdekt of uitgevonden. Hoe criminaliteit/gedrag kan worden genezen. Een intelligentie-boost in verschillende varianten (vrijblijvend of je het wel of niet gaat benutten)
    Dan heb je jouw ‘chippie’ haast niet meer nodig, Arie 😀

    De biotechnologische mogelijkheden zijn op lange termijn denk ik functioneler.
    De robottechnologie blijft een geweldige aanvulling. Mis je bijvoorbeeld een oog, arm of been dan is de robottechnologie in de toekomst een perfecte aanvulling 😉
    Nog mooier als het weer kan aangroeien (wie weet) O_O

    #57642
    Enceladus
    Deelnemer

    Ik zou dolgraag middels chip-tuning een paar extra talen beheersen! 🙂

    groet,
    Gert (Enceladus)

    #57673
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Ja leuk, en een chip ge

    #57826
    rudiev
    Deelnemer

    @Monique
    Genetische manipulatie is momenteel nog een gevoelig onderwerp, veelal door religieuze invloeden en gedachten. Maar ik vermoed dat de mensheid er in de toekomst wellicht niet aan ontkomt. Dit omdat de genenpoel eerder verslechtert dan dat het die beter wordt. Dit mede door de wetenschap die slecht dna meer kans tot overleven en voortplanten geeft.
    Daarnaast zal er goed onderzocht moeten worden hoe ons dna in elkaar zit en bovenal werkt. We weten momenteel genen te identificeren die verantwoordelijk lijken te zijn voor bepaalde zaken, maar vaak spelen meerdere genen samen en zomaar een gen aanpassen kan ongewenste gevolgen hebben. Ook het testen van genetische modificatie kan een punt zijn, want eigenlijk moet het in

    #57877
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Rudie, zoals ik al schreef bedoel ik het upgraden van de mens door de ‘fouten’ eruit te halen. Het opzoeken van een schadelijk gen in het DNA om het vervolgens te verwijderen. Ik kan mij haast niet voorstellen dat daar iemand moeite mee zou hebben, maar toch zijn die er.
    Natuurlijk is het genezen van criminaliteit een punt van discussie. Ik bedoel in eerste instantie de slimme ‘onzichtbare’ criminelen. Niet die met het zwart-wit gestreepte T-shirtje 😀

    Ik zal het eens aan mijn schoondochters vragen of crimineel gedrag een psychologische aandoening is. Een van mijn schoondochters is GZ psychologe met allerlei cli

    #57884
    rudiev
    Deelnemer

    @Monique
    Je zei het volgende:
    <i>Als in de toekomst het schadelijke of gemuteerde gen van reuma, artritis, kanker, neurologische afwijkingen door toepassing van gentherapie ook zo behandeld kan worden

    #57885
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Klopt Rudie. Zoals het er staat lijkt dat een gevalletje designers afdeling. Nee, niet op die manier.
    Met een intelligentie boost denk ik aan de aanwezige ’talenten’ die iemand al van nature heeft. Dus niet een kant en klaar pakketje talenknobbel of muzikaliteit. Dit heb ik trouwens ook bij ‘even verder fantaseren’ genoemd.

    Het schadelijke of gemuteerde gen opzoeken en verwijderen is veel realistischer.
    Wat ik probeer te vertellen is toch wel duidelijk? Al die technologische vooruitgang is super, maar het gaat om de mens zelf.
    Door geleidelijk aan te beginnen met de ‘fouten’ eruit te halen heeft op langere termijn ieder mens een goede start vanaf de geboorte. Omdat hun overgrootouders het schadelijke of gemuteerde gen heeft laten verwijderen.

    Ik denk dat criminaliteit nog een verhaal apart gaat worden. Ik heb er nu al spijt van 🙁
    Jouw citaat:” Criminaliteit is het beste op te lossen, denk ik dan haha, door een eerlijkere aarde en mensheid te cree

    #57886
    rudiev
    Deelnemer

    Jahoor ik begrijp je wel 🙂 , ik zei ook al dat ik geen bezwaar had tegen het het repareren van genetische gebreken. Want nu proberen we achteraf dingen te repareren, dus waarom niet vooraf met genetische manipulatie. Ik ben er net als jij ook wel een voorstander van en vind het menselijker dan iemand met gebreken te wereld laten komen.

    Maar begrijp ik goed dat jij dus geen bezwaar zou hebben als bestaande talenten een boost krijgen? Dus als iemand de spreekwoordelijk wiskundeknobbel heeft is het voor jouw geen probleem om die spreekwoordelijk knobbel genetische groter te maken? 🙂 Voor de duidelijkheid, het bestaande wiskundig vermogen genetisch vergroten vindt jij dus geen probleem?

    Haha..Ik zal verder ophouden dan over het criminaliteit stuk, we kunnen ook gewoon accepteren dat we anders denken over het criminaliteit stukje? 🙂 Ook geen probleem toch! Of bedoel je dat niet?

    Cree

    #57889
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Met die boost bedoel ik meer iemand die wel een ‘zetje’ kan gebruiken. Als iemand al goed zijn talen spreekt, een wiskundeknobbel of muzikaal talent heeft waarom zou zo iemand dan een boost nodig hebben? En… het is fantasie plan B 😀

    Ik zet voorlopig in op plan A en daar zijn wij het gelukkig met elkaar over eens.
    Een fantasie plan C zou zoiets als immuniteit voor infecties, virussen en andere narigheden kunnen zijn 🙂 Maar zou dat gerealiseerd worden, dan gaat een groot deel van de farmaceutische industrie naar de knoppen. Dat is een groot deel van de economie. Plan A treft die sector ook al (zucht) Plan B is te vaag… Ik hou het op geleidelijk aan werken aan onze menselijke upgrade. Er is altijd een andere kant die moet inleveren, maar we zijn niet voor niks op dit niveau van mogelijkheden gekomen.

    Ja Rudie, ik snap je goede gedachte wel hoe je een betere mensheid wilt realiseren. Of dat lukt met ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ gaat niet lukken. Anders was daar in het verleden al een begin mee gemaakt en was het nu goed. Dat moet misschien toch anders 😀 Maar hoe is de vraag… en die is niet eenvoudig.

    #57900
    rudiev
    Deelnemer

    Dan verschillen we op het ‘een boost geven’ toch van mening. 🙂 Ik vind dat je onder geen enkel beding iemands hersencapaciteiten genetisch mag manipuleren omdat iemand ergens slecht(er) in zou zijn. Het goed en slecht zijn van bepaalde hersencapaciteiten is wat ons mens maakt. Dan is iemand maar slecht in wiskunde, dan is iemand maar slecht met talen. Dat is nu ook geen probleem, dus waarom zou je dat ooit genetisch moeten manipuleren vraag ik me af. Dat gaat voor mij al een stap in de richting van designerkind.
    En ik snap wel dat je het fantasie plan B noemt, maar je weet net zo goed als ik dat dit stukje fantasie in de nabije toekomst al realiteit wordt. Het duurt niet lang meer en we kunnen echt deze modificaties maken in het menselijk dna. Daarbij is de discussie er al wat je gentisch wel en niet zou mogen manipuleren in menselijk dna.
    In planten en dieren zijn we daar al mee bezig. Er zijn al genetisch gemanipuleerde planten, bijvoorbeeld in weerstand tegen pesticiden of je pitloze druiven. Bij dieren hebben we bijvoorbeeld de lichtgevende varkens en schapen of de geit die spinrag in zijn melk produceerd.

    Met je plan C ben ik het ook wel eens, en met de farmaceutische industrie heb ik weinig medelijden als die in elkaar zakt, dat is toch grotendeels een corrupt zakkenvullend zooitje. Google maar eens op ‘farmaceut beboet’. Vorige jaar was er een farmaceutisch bedrijf die iets van 15 miljoen boete kreeg omdat die verhinderde dat een goedkoper medicijn tegen kanker op de markt kwam. Dat geeft goed weer hoe de farmaceutische industrie is, geld is belangrijk dan mensen genezen. Winst maken ten behoeve van onderzoek snap ik, maar het zakkenvullen ten koste van mensen snap ik niet en dat is toch het imago wat veel bedrijven in die sector hebben. Zoals altijd, uitzonderingen daargelaten.

    Ja uiteindelijk moeten we toch zelf die betere mensheid en aarde cree

    #57920
    Monique
    Sleutelbeheerder

    O Rudie, Rudie, Rudie, toch 🙁 Ik zal nog een poging wagen om uit te leggen wat ik als een fantasie voorbeeld bedoel met een eventuele boost (zucht) Je gaat er zo een heel ander hoofdstuk van maken.

    Mijn citaat:
    Met die boost bedoel ik meer iemand die wel een

    #57924
    rudiev
    Deelnemer

    Haha sorry Monique

    Maar ik begrijp je nu! 😀

    Kijk, zo zag ik het:

    Als je het over een boost hebt dat is dat in mijn ogen het vergroten van iets. Nu in je uitleg kom je met finetunen. In mijn ogen zijn dat al twee verschillende dingen. 🙂

    Daarom vroeg ik:
    “Maar begrijp ik goed dat jij dus geen bezwaar zou hebben als bestaande talenten een boost krijgen? Dus als iemand de spreekwoordelijk wiskundeknobbel heeft is het voor jouw geen probleem om die spreekwoordelijk knobbel genetische groter te maken?”.
    Dit komt mijn inziens toch redelijk overeen met jouw antwoord: “Heeft iemand weleen talenknobbel of ander

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.